Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe kredietcheck voor thuiswinkelbedrijven

2017-05-26
368250
  • [nieuws]
  • 1:27

Thuiswinkelbedrijven voeren mogelijk in 2008 een nieuwe kredietcontrole in. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) was eerder dit jaar niet tevreden over de toetsingscriteria die postorderbedrijven gebruiken. De AFM adviseert vanaf een krediet van 250 euro de kredietwaardigheid van een klant te toetsen. Deze nieuwe controle moet ook kredietverlening aan mensen met een te kleine beurs tegengaan. De branche is inmiddels akkoord.

In de toekomst toetsen postorderbedrijven de kredietwaardigheid van hun klanten door vragen te stellen over hun financiële positie. Banken, financierings- en creditcardmaatschappijen vragen hun klanten al langer om gegevens over hun inkomsten en lasten. Het Tilburgse Otto heeft instrumenten om de kredietwaardigheid van een klant te beoordelen. Naam, leeftijd, adres en het assortiment waaruit besteld wordt, geven een indicatie, stelt Jan Bosse, marketingstrategie en e-commerce manager van Otto. 'Kleding is minder fraudegevoelig dan elektronica, leert de ervaring.'  

Otto en andere postorderbedrijven kunnen ook bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) informatie opvragen over hun klanten. Het BKR heeft overzicht van alle kredieten in Nederland, dus ook van wanbetalers. Mensen die 'verdwenen zijn' duidt het BKR aan met 'code 4'. Daarnaast hebben incassobureaus zich gespecialiseerd in kredietinformatie die voor ondernemingen als Otto te koop is. Bosse: 'Toch glippen er nog mensen doorheen. Ik schat dat ongeveer 2 procent van onze klanten niet betaalt. Dramatisch is het niet, de totale schuld loopt niet in de miljoenen. Wanneer ik zeg dat we mensen willen beschermen tegen hoge schulden, geef ik een politiek correct antwoord in het kader van maatschappelijk ondernemen. Maar eerlijk gezegd: aan klanten die niet kunnen betalen, hebben we niks.'

Bron: Brabants Dagblad