Twinkle | Digital Commerce

Rabobank start internetbank voor mkb

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:55

Bizner is een nieuwe internetbank voor ondernemers. De internetbank is een onderdeel van de Rabobank en richt zich op het mkb. Het is een online zakenbank waar je niet alleen kunt kijken, maar alles ook meteen kunt kopen. 'Het idee is van de Rabobank, maar dat staat los van prijsbeleid, productaanbod en marketing', vertelt directeur Frank Klemann van Bizner. 

De bank wordt bemand door 18 medewerkers, en moet de MKB-er in staat stellen om zonder tussenkomst van een adviseur, zélf rekeningen te openen, leningen aan te gaan, passen en creditcards te activeren en bankgaranties en termijndeposito’s af te sluiten. 'Het verschil met andere banken is, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een lening, dat wij niet vragen naar het business plan. We hebben het proces vereenvoudigd en geautomatiseerd. We gaan er vanuit dat de ondernemer er goed over na heeft gedacht. Natuurlijk doen we wel checks op het gebied van kredietwaardigheid', aldus Klemann.

Zelfstandig
'We zijn enthousiast over de nieuwe mogelijkheden van internettechnologie. We omarmen het, om bankieren te verbeteren', meldt de website van de bank.  De medewerkers van Bizner zijn mensen met een ruime ervaring in de wereld van bankieren. 'We hebben de overtuiging dat bankieren met z'n tijd mee moet gaan. Ondernemers doen dat toch ook', aldus de site. Ruim 80 procent van de MKB-ers regelt al zijn bankzaken met financiële basisbehoeften zoals leningen, bankgaranties en termijndeposito's. 'Van al deze producten hebben wij ons afgevraagd of de ondernemer die zelf zou kunnen beheren of dat wij dat moeten doen,' vertelt Klemann. In alle gevallen bleek het mogelijk om producten te ontwikkelen die de ondernemer direct en zelfstandig kan gebruiken, meldt de internetbank.

Selfservice
Met de komst van de internetbank is de ondernemer niet gebonden aan openingstijden die fysieke banken hanteren. Onderzoek dat de Rabobank onder ondernemers heeft uitgevoerd, zou aantonen dat dit een grote ergenis is, en veel tijd kost. 'We hebben iedere fase getest, vanaf het prille idee. Er blijkt een groeiende behoefte te bestaan', aldus Klemann. Offertes aanvragen, het opsturen van businessplannen en afspraken maken met bankemployees, dat slaat Bizner helemaal over. 'Daarom hebben we van de bank een selfservice-winkel gemaakt die de klant een hoop tijd en beslommeringen bespaart. De klant haalt het financiële product van het schap, gaat ermee naar de kassa en rekent af. Ingewikkelder is het niet,' aldus Klemann.


Alleen ondernemers kunnen klant worden bij de internetbank. In de eerste paar dagen hebben al ruim 300 ondernemers zich geregistreerd.