Twinkle | Digital Commerce

Consumentenautoriteit van start

2017-05-26
  • 1:14

Gisteren is de Consumentenautoriteit van start gegaan. Deze nieuwe dienst van het ministerie van Economische Zaken moet er op toezien dat bedrijven de regels naleven die bedoeld zijn om consumenten te beschermen. ‘Onze missie is het bevorderen van eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten’, vertelt Marije Hulshof van Consumentenautoriteit .

Aandachtspunten

In 2007 zijn de belangrijkste aandachtsgebieden onredelijke bedingen in algemene voorwaarden, internethandel, de reisbranche, misleidende loterijen en prijzenfestivals, en garanties. Eerder was daarover contact geweest met de belanghebbende partijen. Aan de hand daarvan heeft de Autoriteit de agenda voor 2007 opgesteld.

Sinds 1 januari heeft de Consumentenautoriteit de bevoegdheid om de wet te handhaven. De taken vloeien voort uit de Wet Handhaving Consumentenbescherming (WHC) die in november 2006 is aangenomen.

Collectieve inbreuk

De Consumentenautoriteit kan optreden als een groep consumenten de dupe is van gedrag van een aanbieder dat niet volgens de regels is. Bij deze zogeheten collectieve inbreuk op de rechten van consumenten kan de nieuwe waakhond onder meer boetes en dwangsommen opleggen. Voor individuele geschillen met een aanbieder kan de consument nog steeds terecht bij bijvoorbeeld geschillencommissies.

Samenwerken

De Consumentenautoriteit werkt samen met andere partijen, zoals consumenten- en brancheorganisaties en andere toezichthouders zoals de OPTA, NMa en AFM en buitenlandse toezichthouders. Belangrijke informatiebron voor de Consumentenautoriteit is ConsuWijzer, de telefonische en online vraagbaak over de rechten en plichten van consumenten die de Consumentenautoriteit in oktober 2006 samen met OPTA en NMa is gestart.