Tijdens de Retail’s Big Show in New York staan winkels en hun uitdagingen centraal. Klein pareltje in dit retailgeweld is Vigga. Een pareltje met veel potentie. Een Deense pure player die duurzaamheid tot in de puntjes heeft doorgevoerd.
De Retail’s Big Show is de geuzennaam voor de NRF's Annual Convention & Expo, het jaarlijkse retailspektakel dat meer dan 30.000 bezoekers trekt.
Tekst: Marieke Verdonk
'Dodelijke business'
Vigga Svenson is de naamgeefster van de online winkel in organische babykleding. Ze verhuurt de kleding via een abonnementsmodel. Ze had al een online kledingwinkel, vertelt ze in New York. ‘Tien jaar lang ben ik bezig geweest om ervoor te zorgen dat de bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk zou zijn. Van inkoop tot supplychain. Toen ik dat voor elkaar had realiseerde ik me dat ik pas op de helft was, want de manier waarop consumenten de kleding gebruiken is helemaal niet duurzaam.’
Ze somt de feiten op. ‘Amerikanen kopen 400 procent meer kleding dan twintig jaar geleden. In de UK komt 30 procent van de kleding nooit de kledingkast uit. En Deense jongeren kopen liever iets nieuws dan dat ze hun kleding wassen.’ Schokkend, vindt Svenson. En ze gaat door. ‘In de eerste twee jaar van hun leven groeien baby’s door acht kledingmaten heen. Ouders kopen in die tijd meer dan 270 kledingstukken voor de kleine, die ze vijf tot tien keer draagt.’ Ze noemt het een ‘dodelijke business’, met een aanslag op resources, het enorme gebruik van chemicaliën en de enorme verspilling die de weggooimaatschappij met zich mee brengt. Om nog maar te zwijgen van de erbarmelijke omstandigheden waarin de kleding vaak wordt gemaakt.
Ciruclair abonnementsmodel
Dat kan en dat moet anders vindt de Deense. Met Vigga heeft ze een ciruclair abonnementsmodel ontwikkeld, waarbij de kleding tot zeven keer opnieuw wordt gedragen.
De klant neemt een abonnement voor 49 euro en de babykleding wordt verstuurd. Afhankelijk van de leeftijd van de kleine draagt die de items tussen de één en zes maanden. Als het tijd is voor iets nieuws logt de ouder opnieuw in en een nieuwe levering wordt gepland. De klant haalt het pakketje bij een servicepunt op en levert de gebruikte kleding in. Weer terug bij de webwinkel wordt het item aan een kwaliteitsinspectie onderworpen, eco-vriendelijk gereinigd en komt het weer terug in voorraad.
Hoge kwaliteit
‘De kleding is van zeer hoge kwaliteit’, zegt Svenson. ‘Als je het gewoon zou moeten kopen zou het onbetaalbaar zijn. Door het abonnementsmodel is het voor veel mensen beter bereikbaar.’ Een kledingstuk gaat gemiddeld zeven baby’s langs. Slechts 4 procent haalt dat niet, zegt Svenson.
Enthousiaste reacties
Het concept bestaat een jaar en de klanten vinden het geweldig, weet de oprichtster. ‘Het is relevant voor ouders. Ze voelen zich onderdeel van een beweging, onderdeel van de oplossing voor een wereldwijd probleem. Als de klant inlogt, kan hij ook precies zien wat hij heeft bespaard aan water, chemicaliën en dergelijke. Ze zien dus wat ze doen voor de toekomst van hun kind. En door de service houden ze meer tijd over om met hun baby door te brengen.’
Door de enthousiaste reacties in haar thuisland heeft Svenson vertrouwen in het concept. Ze wil het uitbreiden met zaken als zwangerschaps- en zwemkleding. En uitbreiden naar het buitenland. Want de wereld redden kan niet alleen in Denemarken.
Lees meer over Retail's Big Show:
NRF 2016: Data, Data, Data (20-1-2016)
Digital in-store: Lowe's en Ralph Lauren (18-1-2016)
Lees meer over Subscription Commerce:
7 toepassingen van subscription e-commerce (14-1-2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
NRF 2016: Vigga met subscription commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.