Twinkle | Digital Commerce

Vier learnings van Conversion Hotel

2017-07-21
180101
  • 2:12

Webanalisten.nl organiseerde in november voor de derde keer Conversion Hotel. Ruim tweehonderd online deskundigen deelden hun kennis, luisterden naar twaalf internationale keynote sprekers en deden mee aan een unconference. Hier de vier beste learnings.

Tekst: Kyra Desling

E-mailmarketing - Dela Quist
E-mail is overal. Het is de enige applicatie die wereldwijd wordt gebruikt, waarvan de kosten per bezoeker lager liggen dan bij andere trafficbronnen (SEA, SEO, social, display) en die cross channel attribution mogelijk maakt. Maar volgens online marketinggoeroe Dela Quist is er één probleem: de slechte uitvoering.

It’s about the address, not the message
Wat veel mensen vaak vergeten is dat het doel van e-mailmarketing is om zoveel mogelijk personen te bereiken, stelt Quist. De grootte van je database is belangrijker dan de hoogte van de targeting. Zelfs inactieve subscribers die nooit je mail openen zijn waardevol.

Storytelling in design - Anna Dahlström
Customer journeys zijn tegenwoordig ver van lineair. We verplaatsen ons van het ene platform naar het andere en komen vaak midden in een site binnen waardoor het steeds moeilijker wordt om de customer journey te controleren.

Wat is het verhaal dat we onze klanten willen vertellen?
Om hiermee om te leren gaan, moeten we volgens Anna Dahlström bedenken waar we onze klanten mee naar toe willen nemen. Uit onderzoek is gebleken dat onze attributen, angsten, hoop en waarden sterk beïnvloed worden door verhalen. Ze kunnen ons naar plekken brengen die we zelf nooit in gedachten hadden.

Copywriting - Amy Harrison
Als je de customer focus neigt te verliezen, kan het kopiëren van best practices en productinformatie je redding zijn. Maar dan moet je het wel goed doen.

Zeg wat je wilt zeggen
Vermijd paraplutermen als hoge kwaliteit, effectief, efficiënt. Het gebruik van specifieke en expliciete woorden zorgt volgens Amy Harrison voor veel betere resultaten. Je moet jezelf afvragen of er een overeenkomst is tussen wat je weet, wat je zegt en wat de klant denkt dat het betekent.

Customer experience optimization - Jeffrey Eisenberg
Mensen komen vrijwillig naar onze sites, maar converteren gemiddeld slechts 3 procent van al hun bezoeken. Dit moet beter kunnen, stelt Eisenberg, en wel met customer experience optimization.

‘Can I keep up with my customers?’
Een conversieratio is niet meer dan een output. Conversion rate optimization als metriek op zich is niet interessant, we moeten focussen op intenties en motivaties van mensen en het verwijderen van fricties. Ondernemers moeten meer leren over de psychologie achter het koopproces om op de juiste momenten op de juiste manier klanten te begeleiden in hun customer journey.

__________

Dit artikel is geschreven door Kyra Desling voor Webanalisten.nl. Meer informatie over bovenstaande en andere keynotes tijdens Conversion Hotel vind je hier.

__________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2017.