Twinkle | Digital Commerce

Shaydes: voor en door gekleurde vrouwen

2017-05-27
180101
  • 1:37

Karen Chapman zag een gat in de markt in het gebrek aan aandacht voor getinte vrouwen in de beauty- en fashionindustrie. Want simpelweg omdat er in Nederland weinig make-up te vinden is voor gekleurde vrouwen, begon ze haar webshop Shaydes, For women of Colour.

Tekst: Danielle Scheffer
 
‘Ik ben zelf een gekleurde vrouw en had moeite make-up voor mijn huid te vinden’, vertelt Chapman. Ze kocht haar cosmetica daarom altijd als ze bij haar vader in New York op bezoek was. Een donkere huid heeft een andere ondertoon, waardoor de reguliere make-upkleuren heel anders uitvallen. Op Shaydes.nl worden sinds 28 juli onder meer producten van het in Amerika populaire merk Black Radiance verkocht. ‘We bieden vooral merken die gemaakt zijn door gekleurde vrouwen voor gekleurde vrouwen.’ De producten zijn volgens de eigenaresse kwalitatief en betaalbaar en worden verzonden via DHL.

Chapman lanceerde naast de webwinkel ook Shaydes Magazine, een Nederlandstalig lifestyle tijdschrift met onder meer beautytips en inspiratie. ‘Magazines voor gekleurde vrouwen werden tot nu toe alleen in het buitenland uitgegeven’, aldus de initiatiefneemster. Het blad dient ook als promotor van de webshop. Verder maakt Chapman marketingwise gebruik van social media, een loyaliteitsprogramma en Google AdWords. Het is de bedoeling dat Shaydes een bekende merknaam wordt onder gekleurde vrouwen.

Chapman komt uit de reiswereld, waar ze naast de webshop nu nog parttime werkt. ‘Dit is helemaal buiten mijn comfortzone, en dat maakt het juist zo leuk.’ De grootste uitdaging is om elke dag met iets nieuws te komen, mensen geïnteresseerd te houden en nieuwe volgers te krijgen, ‘ik ben namelijk geen socialmedia-expert’. Ze heeft wel tips voor andere beginnende webwinkeliers: ‘Bedenk goed wat jouw webshop onderscheidt van andere. En kijk niet naar geld, maar naar kwaliteit. Zorg voor een goed team. En wees niet bang buiten je comfortzone te treden.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2016.