Twinkle | Digital Commerce

The Next Closet: 'Groeien is nu het allerbelangrijkste'

2017-05-27
180101
  • 3:47

Hoe een passie voor duurzaamheid tot een digitale kledingkast vol tweedehands designeritems leidde. Dat is in een notendop het verhaal achter het platform The Next Closet. Medeoprichter Thalita van Ogtrop heeft grootse plannen met de recente kapitaalinjectie van onder andere uitgeverij Wayne Parker Kent.

Tekst: Marit Smits

The Next Closet geeft goed weer wat jullie zijn: een online kledingkast. Waar komt dit idee vandaan?
‘Ik startte het bedrijf in 2013 samen met mijn compagnon Lieke Pijpers. Wij hadden destijds een campagnebureau, waarin altijd al de focus lag op duurzaamheid. Dat is onze drijfveer. Toen begon het te kriebelen; we wilden niet alleen maar voor klanten werken, maar ook onze eigen campagnes starten. Het resulteerde in een start-up waarin de onderdelen tech, duurzaamheid en campagne voeren het belangrijkst zijn. Lieke en ik hebben allebei mooie kleding in onze kast hangen, maar vonden het moeilijk om die snel weer door te verkopen. Dan kom je al gauw uit op vintagewinkels waar je de items naartoe moet brengen, of op Marktplaats.nl, waar jouw jurkjes, broeken en schoenen tussen duizenden andere items verzanden. Dat is allemaal te veel gedoe, het moet online sneller kunnen, dachten wij.

'We hebben 35.000 euro opgehaald via crowdfunding, waarna we een premium closet service zijn gestart. Verkopers kunnen hun tweedehands kledingstukken gratis naar ons magazijn sturen, waarna wij de items fotograferen in een professionele fotostudio, online publiceren en naar de koper verzenden. Hier vragen wij een commissie voor van 45 tot 50 procent van de verkoopprijs. Vooral oudere klanten, die wat meer te besteden hebben, maken gebruik van deze premium service. Enige tijd later hebben we ook een do it yourself-optie gelanceerd, waarbij sellers zelf vanuit huis verkopen. Wij sturen hun dan een verzendlabel van The Next Closet, maar met het fotograferen en verzenden van de items hebben we niets te maken. Vooral de internetgeneratie, generatie Y, vindt dit erg prettig. Omdat wij hier 20 procent van de verkoopprijs vragen, verdienen do it yourself’ers meer. Als je vanuit het perspectief van de koper kijkt, is The Next Closet een platform waarop je goed geprijsde designerstukken vindt die door ons op kwaliteit zijn gecontroleerd en gecureerd. Daarnaast bieden wij service via onder andere de live chat. Daarin kunnen klanten ons vragen stellen over bijvoorbeeld de maat van een schoen.’

Hoe verschilt The Next Closet van zijn concurrenten?
‘Een verschil met bijvoorbeeld Designer-vintage.com is dat wij niet werken met een advertentiemodel. Je kunt je kledingstukken en accessoires gratis uploaden. Alleen als je iets verkoopt, draag je commissie aan ons af. Daarnaast zijn wij het enige platform voor tweedehands designerkleding en -accessoires dat twee verkoopservices heeft. Ook is ons merkenaanbod breder dan enkel de super high end labels als Chanel. Wij verkopen merken in meerdere high end gradaties, maar geen fast fashion.’

Jullie ontvingen onlangs 1 miljoen euro groeigeld van onder andere uitgeefbedrijf Wayne Parker Kent. Wat zijn de plannen?
‘We zochten een smart investor die niet alleen kapitaal geeft, maar ons ook laat groeien. Wij kunnen bijvoorbeeld al onze marketinguitingen kwijt in de verschillende titels van Wayne Parker Kent. We willen de komende tijd met factor tien groeien; voor wat betreft sales, en items op de site, noem het maar op. Dit willen we bereiken door platformtechnisch uit te breiden. De site wordt bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor mobiel en we lanceren deze maand een app waarin verkopers nóg sneller hun items kunnen fotograferen en online kunnen zetten. We gaan meer naar het do it yourself-model toe. Ook verhuizen we naar de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Daar krijgen wij een grotere opslag voor de premium-artikelen en kunnen mensen deze producten op afspraak komen inleveren. Binnenkort breiden we het platform uit met kleding voor mannen en kinderen. Omdat vrouwen dan ook items voor hen kunnen kopen en/of verkopen, haal je meer uit die ene klant. Het is een kleine side step.’

Heeft u wel eens nagedacht over een fysieke vintagewinkel?
‘Zeker! Maar onze focus ligt op online. We werken wel met vijf Nederlandse vintageboetieks samen die via een eigen businessbanner op ons platform verkopen. Dit aantal willen we graag uitbreiden, als groep naast de consument die de kleding uit zijn eigen kast verkoopt. We hebben meerdere keren een pop-up winkel voor een aantal dagen gehad. Dat kun je dan natuurlijk mooi online aanzwengelen.’

The Next Closet heeft ook een online magazine. Hoe wordt dat ingevuld?
‘Het online magazine is onze stem. We vertellen over wat wij doen en wat wij mooi vinden. Dat gaat vooral over duurzaamheid. Denk aan artikelen over recyclen en tips hoe je een designeritem mooi houdt. Ook interviewen we mensen die wij interessant vinden of die een autoriteit zijn op gebied van mode, onder andere journalisten en winkeleigenaren. Daarnaast kun je een kijkje nemen in de kledingkast van inspirerende personen en deze items direct op onze site aanschaffen.’

Dit artikel verscheen eerde rin Twinkle 5-2016.