Twinkle | Digital Commerce

Bizzerd.com: altijd visitekaartjes bij je

2017-05-27
180101
  • 1:33

‘Een persoonlijke miniwebsite.’ Zo omschrijft bedenker Martin Peters zijn digitale visitekaartje. Het is het product van zijn start-up bizzerd. Individuele gebruikers kunnen gratis zo’n kaartje maken op Bizzerd.com.

Tekst: Danielle Scheffer

Oprichters Martin Peters (directeur Initium Design & Interactief) en Robbert Jan Sabel (Sabel Communicatie) verbaasden zich erover dat er nog geen praktisch en betaalbaar alternatief was voor het papieren visitekaartje. Ze ontwikkelden een digitale uitvoering: bizzerd. ‘Een digitaal visitekaartje is up-to-date en heb je altijd bij je, in onbeperkte voorraad. De ontvanger hoeft geen gegevens meer over te typen. En het is duurzaam, want het kost geen papier, geen bomen, geen energie’, somt Peters een aantal voordelen op. Hij wil de markt opschudden met gratis visitekaartjes voor iedereen. Alleen bedrijven betalen 1 euro per gebruiker per jaar.

De innovatie zit volgens Peters in de combinatie van kenmerken: ‘Eigenlijk is elke bizzerd een persoonlijke miniwebsite met een unieke URL. Je kunt er bijvoorbeeld presentaties, je cv, of prijslijsten aan koppelen. Delen gaat heel makkelijk; contactloos, via sms, social media, qr-code of e-mail. Je hoeft er geen app voor te downloaden. Iedereen kan er meteen mee werken en het verspreiden.’

De uitdaging zit hem in het overtuigen van mensen van de toegevoegde waarde van het papierloze kaartje. ‘Als je het gebruikt, snap je het meteen en ontdek je vanzelf de extra functies.’ Veel gebruikers zetten bizzerd in hun e-mailhandtekening. En gebruikers trekken gebruikers, dat is het sneeuwbaleffect waar Peters in zijn marketing voor het concept op rekent. Daarnaast worden social media ingezet en benutten de oprichters de netwerken van hun bureaus. ‘Daar komen veel aanvragen uit’, laat Peters weten. ‘We merken dat organisaties het digitale visitekaartje gaan gebruiken vanuit hun mvo-doelstellingen.’

In het komende jaar wil bizzerd internationaal uitbreiden. Er is belangstelling uit de VS getoond en de eigenaren zien mogelijkheden in onze buurlanden.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2016.