Twinkle | Digital Commerce

Miss Etam, BAS Groep, Halfords en Macintosh over faillissement

2017-05-27
180101
  • 1:58

De afgelopen jaren viel het doek voor Miss Etam, BAS Groep, Halfords en Macintosh. Sommigen maakten een nieuwe start, anderen verdwenen van het toneel. Wat leer je als retailer van deze faillissementen? De top van deze bedrijven vertelt.

Tijdens de kickoff van ShoppingTomorrow in Breukelen betraden Francine van Dierendonck (voormalig cco/cio Miss Etam), Robin van Olphen (omnichannel manager Halfords), Steven Bakker (voormalig ceo BAS Groep) en Eric Coorens (voormalig coo Macintosh Retail Group) het podium.

BAS Groep
‘We hadden een goede basis staan’, vertelt Bakker over de BAS Groep. ‘Maar het zwaartepunt kwam op het kapitaal te liggen. Dixons had bijvoorbeeld een schuld van 110 miljoen euro. Je bent voor je het weet alleen nog maar bezig met het managen van je stakeholders, in plaats van het bedrijf zelf.’

Miss Etam
Bij Miss Etam (25 procent van de omzet komt uit online) ging het vooral om verkeerde keuzes, aldus Van Dierendonck. ‘Ik leerde dat geen keuze maken, ook een keuze is’, zegt zij. ‘Dat is ook een grote verantwoordelijkheid, want het heeft gevolgen. Ik heb geen spijt van wat er destijds bij Miss Etam is gebeurd, maar sinds het faillissement is er iets bij mij veranderd. Ik realiseer me dat iedereen de verantwoordelijkheid heeft over de gezondheid van een bedrijf, met zijn verschillende onderdelen. En dat jij ook kunt kijken of je ergens kunt bijspringen waar het op dat moment niet goed gaat.’

Macintosh
Bij Macintosh werd hard gewerkt en er werd veel over veranderingen besloten, maar toch kwam daar niets van terecht, aldus Coorens. ‘Dat komt, omdat je grote veranderingen niet zomaar even kunt doorvoeren. Ik raad aan om veel tijd te investeren in hoe je dit kunt realiseren. Steek bijvoorbeeld meer tijd in de juridische structuur en spreek met banken over je plannen. En zorg ook dat het personeel weet wat de strategie wordt. Zo weten de mensen die om die reden worden losgelaten ook waarom dat nodig is.’

Halfords
Van Olphen is na het faillissement van Halfords ingestapt. ‘Je krijgt na het faillissement een tweede kans. Daarin moet je vol inzetten op veranderingen, niet denken dat je zonder de schulden uit het verleden gemakkelijk je oude koers kunt varen. In het eerste half jaar was het voor Halfords echt overleven. Momenteel wordt de nieuwe strategie uitgezet, daarin ben ik niet meer betrokken. Maar het is zaak om snel te schakelen.’