Maandag 25 april 2016

1400 keer gelezenNu reageren

Winnaars: de Bijenkorf, Kleertjes.com, Blendle en VanHaren

Winnaars: de Bijenkorf, Kleertjes.com, Blendle en VanHaren

Op een feestelijke avond in Hotel Huis ter Duin werden eind maart de winnaars bekendgemaakt van de Thuiswinkel Awards XL. Presentator Jan Joost van Gangelen reikte elf Publieksprijzen en vijf Vakprijzen uit. Twinkle vroeg enkele in het oog springende winnaars om een reactie.
 
Tekst: redactie Twinkle
 
De Bijenkorf: Beste Omnichannel Winkel van Nederland
Pieter Heij, directeur multichannel & IT

Deze Vakprijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. Waarom is het goed dat deze nieuwe prijs er is?
’Een retailer kan mijns inziens op de lange termijn niet succesvol zijn zonder enige vorm van aanwezigheid in álle kanalen. De omnichannel award is echt een prijs voor totaalretail. In de toekomst zal het dan ook de belangrijkste Thuiswinkel Award worden. Allicht zal de onderscheiding evolueren naar de prijs voor de beste retailer, wanneer omnichannel meer gemeengoed is.’

Waarom is het terecht dat de Bijenkorf de award heeft gewonnen? U bleef medegenomineerden Albert Heijn en Omoda voor.
‘De Bijenkorf investeert al meer dan drie jaar in omnichannel en premium experience, onder andere via beacons, single log-in en het loyaliteitsprogramma Privilege Membership. Daar komen dit jaar persoonlijke stylisten bij. De Bijenkorf heeft zijn organisatie en zijn store footprint aangepast. Op het gebied van omnichannel technologie lopen we voorop.’

Hoe zorgt de Bijenkorf voor prolongatie van de titel?
‘De adoptie van omnichannel in de winkel kan nog verder omhoog en verdere investeringen in techniek komen eraan. Daarmee denken we onze voorsprong te kunnen behouden.’


Kleertjes.com: Publieksprijs XL in de categorie Baby & Kind
Siad Awwad, ceo

Waarom heeft Kleertjes.com deze Publieksprijs gewonnen?
‘Wij hebben ons ontwikkeld tot één van de mooiste digitale winkels. Daarbij luisteren wij enorm veel naar de klant. Wij streven naar het creëren van leuke en inspirerende acties met als doel quality time voor moeder en kind te realiseren. Daarbij voeren we onze merkstrategie consequent door; in alles wat wij doen is het Kleertjes.com-DNA terug te vinden.’

Het is de laatste tijd redelijk stil geweest rond Kleertjes.com. Met welke nieuwe toepassingen willen jullie de Publieksprijs gaan behouden?
‘We waren de afgelopen achttien maanden bezig met een enorme IT turn around; we kregen een nieuwe ERP en PIM, een nieuwe webshop en een nieuw warehouse managementsysteem. We hebben het complete IT-platform vervangen en vernieuwd. We kunnen nu elke week een nieuwe feature of verbetering aan de klant presenteren.

Hoe zien jullie de online markt in Baby & Kind veranderen?
‘De markt is enorm in beweging. Offline heeft het zwaar en veel online spelers groeien zonder winstgevend te zijn. Hoewel online de wind mee heeft, is de concurrentie sterk en moet je een strategie kiezen tussen niche player en category leader. Dat laatste betekent dat je beschikking moet hebben over veel financiële middelen óf ontzettend creatief en slim moet zijn om iets speciaals voor de klant te kunnen betekenen. Een emotionele verbinding aangaan met de klant is een sterke weg. Hier zetten wij op in.’


Blendle: Game Changer Award
Marten Blankesteijn, medeoprichter

Hoe belangrijk is de prijs voor jullie? Hebben jullie het gevierd?
'Erkenning is altijd leuk, vooral omdat we de andere genomineerden heel goed vinden. Dat de jury ons nog beter vond is een eer. Maar we worden er niet rijk van denk ik, haha.’

Wat zijn de belangrijkste stappen die Blendle in 2015 heeft gezet?
Het afgelopen jaar lanceerden we onze Duitse versie en de Amerikaanse bètaversie. Verder zijn we flink gegroeid, tot zeventig werknemers, en daardoor kunnen we nog veel sneller gaan dan vroeger. Ik ben heel trots op onze nieuwe iOS- en Android-apps, we sturen honderdduizenden Nederlanders elke dag een gepersonaliseerd krantenoverzicht, we hebben onze betaaltechnologie nu ook draaien op de websites van bijvoorbeeld de Volkskrant en Vrij Nederland - toen we 2 jaar geleden met een man of zes waren had ik dat niet verwacht.’

Als je zelf zo’n award voor dé game changer mocht uitreiken, wie zou die dan krijgen?
Ik vind Bunq - ook genomineerd - heel tof. Ik kom nog wel eens bij banken, en die zijn allemaal in de war van wat dat bedrijfje voor elkaar heeft gekregen. Een eigen bankvergunning, als eerste nieuwkomer in lange, lange tijd. Ik hoop dat ze heel groot worden.’


VanHaren: Publieksprijs XL in de categorie Schoenen
Aron Lewis, omnichannel manager

Uw medegenomineerden waren Omoda en Van den Assem. Waarom heeft u deze prijs gewonnen, denkt u?
‘Wij vinden het als omnichannel retailer belangrijk te blijven investeren in de juiste reacties op de ontwikkeling van het consumentengedrag en de - online – behoeften van de klant. Het retaillandschap blijft in beweging en eenheid in de verschillende kanalen is hierbij noodzakelijk. Dit is de enige wijze waardoor je kunt zorgen voor een optimale klantbediening en klantervaring.’

Hoe belangrijk is het winnen van de Publieksprijs voor jullie?
‘Hier doen we het voor! De consument beoordeelde zijn favoriete webwinkel. Een mooier compliment kun je als retailer niet krijgen.’

De schoenenbranche heeft het moeilijk. Wat voor spelers hebben de toekomst?
‘Blijven optimaliseren en precies weten wat de klantbehoeften zijn is belangrijk om bestaansrecht te hebben. Daarnaast blijft “samenwerken” met klanten, medewerkers en ook binnen de branche een absolute must. We moeten zijn waar onze klant is.’

Met welke nieuwe diensten gaan jullie in de toekomst de klant behouden?
‘Dit voorjaar gaan er diverse pilots van start. Het gaat niet om individuele toepassingen, maar om het complete aanbod: een optimale samenwerking tussen de verschillende kanalen waarbij je het verschil kunt maken met service en klantvriendelijkheid. Een voorbeeld van één van onze services is dat wij online bestelde artikelen altijd gratis bezorgen en retourneren.’


__________

Winnaars Publieksprijzen XL
Baby & Kind: Kleertjes.com
Computers & Accessoires: 123inkt.nl
Dames- & Herenmode: TopVintage
Elektronica & Telecom: Belsimpel.nl
Levensmiddelen & Supermarkten: Body & Fitshop
Persoonlijke verzorging & Drogisterijen: Superwinkel.nl
Reizen: Corendon
Schoenen: vanHaren
Speelgoed & Cadeaus: Greetz.nl
Warenhuizen: Bol.com
Wonen & Tuin: Fonq.nl
__________

Winnaars Vakprijzen
Beste Webwinkel van Nederland: Bol.com
ING Vakprijs Beste Startende Webwinkel: Picnic
Beste Omnichannel Winkel van Nederland: de Bijenkorf
Cross Border E-commerce Award: VidaXL
Game Changer Award: Blendle
__________

Athleteshop voert de eerste Ecommerce50 aan, werd in Noordwijk bekend gemaakt.
__________

Dit artikel verscheen (zonder de reactie van Blendle) eerder in Twinkle 4-2016. In dat magazine vindt u ook een interview met Athleteshop's Yuri Solinger.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Geef nu als eerste een reactie op:
Winnaars: de Bijenkorf, Kleertjes.com, Blendle en VanHaren

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.