Twinkle | Digital Commerce

Retourneren op abonnementsbasis

2017-05-27
180101
  • 2:27

Kleertjes.com introduceerde een abonnementsdienst waarmee je jaarlijks één bedrag betaalt voor alle verzendingen en retourzendingen. Fijn voor de terugkerende klanten, maar hoe zit het juridisch in elkaar?


Tekst: Charlotte Meindersma

Kleertjes.com heeft zelfs algemene voorwaarden opgesteld die speciaal bij dit abonnement horen. Daar staat onder meer in dat je het abonnement alleen kunt afsluiten wanneer je een aankoop doet en dat je een account nodig hebt. Het abonnement eindigt automatisch na een jaar.

Kleertjes.com behoudt zich het recht voor het abonnement eenzijdig te wijzigen, op te schorten of te beëindigen. Daarvan maakt het bedrijf melding op zijn website. Dat zou eigenlijk via de accounts gecommuniceerd moeten worden. Bovendien is dit wel erg eenzijdig. Wel mooi is dat duidelijk wordt vermeld dat het recht van ontbinding ook op deze dienst van toepassing is.

Misbruik maken mag niet
Daarnaast kunnen ‘deelnemers die aantoonbaar misbruik maken […] van deelname worden uitgesloten’. Maar wat is aantoonbaar misbruik? Je kunt er immers vanuit gaan dat mensen die dit abonnement sluiten vaker zullen bestellen en daardoor ook vaker wat terug zullen sturen. Het kost hun immers niets meer om gewoon eens iets op te laten sturen om te kijken of ze dat leuk vinden. Wat nou als ze meerdere kinderen hebben of in verwachting zijn van nog een kindje? Is het dan gek als er elke week een bestelling gedaan wordt, waarbij er misschien ook wel elke week wat teruggestuurd wordt? Een objectievere maatstaf zou geen kwaad kunnen, al is het maar om discussie te voorkomen.

Retourmethode kiezen
Wil je gebruik maken van je recht van ontbinding, dan mag je bij Kleertjes.com kiezen: zelf je verzendkosten voor de retourzending betalen en je geld terugkrijgen (de gebruikelijke methode) of geen kosten maken voor de retourzending en een waardebon ontvangen. Een slimme service. Helaas maakt Kleertjes.com niet duidelijk hoe lang de waardebon geldig is. Door dat niet vooraf te vermelden mogen we ervan uitgaan dat deze onbeperkt geldig is, maar of dat ook de bedoeling is van Kleertjes.com vraag ik me af.

Ophef over retourvoorwaarden niet-abonnees
Niet zelden pakken webwinkeliers juridische zaken onhandig aan. Ze bekijken een en ander te veel vanuit commercieel of marketingoogpunt, waardoor de juridische kant even vergeten wordt. In dit geval lijkt de ontstane ophef echter op een misverstand te berusten. Wellicht niet helemaal handig gecommuniceerd door Kleertjes.com rond het nieuwe abonnement.

De kritiek gaat over de waardebon. Veel mensen hebben schijnbaar de indruk dat Kleertjes.com nooit geld terugstort (behalve sinds kort aan abonnees) en alleen tegoedbonnen geeft bij een retourzending. Dat is echter onjuist. Het bedrijf biedt niet-abonnees altijd een keuze: als je geld terug wil ontvangen, dan moet je ook voor de retourkosten opdraaien. Dat is een mogelijkheid die de wet biedt, zolang daarover vooraf duidelijk gecommuniceerd wordt. Kleertjes.com biedt simpelweg een alternatief: wil je geen kosten maken voor de retourzending, dan krijg je een tegoedbon in plaats van je geld terug. Die alternatieve afspraak kan de klant vrijwillig maken met Kleertjes.com en daar is niets mis mee.
 
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.