Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Kabeltje.com

2017-05-27
180101

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: Kabeltje.com.
 
Tekst: Marit Smits | Beeld: Twinkle/BBP Media

Wie is Kabeltje.com?
Kabeltje.com richt zich volledig op de verkoop van kabels, pluggen en aanverwant materiaal. Oprichters Vincent de Rie en Wouter Hol startten in 2006 met een postorderbedrijf, van waaruit Kabeltje.com is ontstaan. ‘We richtten ons in eerste instantie op consumenten, maar al snel wisten ook veel ondernemingen onze shop te vinden’, vertelt Hol. ‘Daarom verkopen we nu ook aan bedrijven en overheid.’ Nadat het bedrijf bij de Thuiswinkel Awards twee keer de Publieksprijs XS in de categorie Consumentenelektronica won, werd Kabeltje.com in 2014 verkocht aan Easy 2 Company BV, het bedrijf achter onder andere Easy2order.nl. ‘Ik ben hier toen in dienst getreden om onder andere Kabeltje.com te managen’, zegt Hol.

Waarom een nieuwe website?
Het is de eerste keer sinds de geboorte van Kabeltje.com in 2007 dat de webwinkel een volledig redesign ondergaat. ‘Nu hebben we niet de overtuiging dat je een super fancy site hoeft te hebben als je kabeltjes verkoopt, maar op zich zou het wel fijn zijn als je ook zonder een kilometer te swipen een kabeltje kon bestellen via je smartphone’, zegt Hol. Daar kwam bij dat Kabeltje.com op een ander platform draaide dan de rest van de shops binnen de Easy 2 Company. ‘De webwinkel draaide op Zen-Cart, terwijl alle andere shops van Easy 2 op Magento werken. Kabeltje.com was echt de vreemde eend in de bijt; als we nieuwe functies wilden voor de webwinkel, dan moest dat apart ontwikkeld worden. Om alles gelijk te trekken, besloten we om Kabeltje.com te migreren van Zen-Cart naar Magento.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?
Uiteindelijk zijn alleen de fundamenten van het ‘oude’ Kabeltje.com overeind gebleven. ‘De shop is vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd’, vertelt Hol. ‘Een project dat uiteindelijk driekwart jaar heeft geduurd. Naast de voor de hand liggende zaken als integraties en koppelingen met betaalsystemen, warehouses en dergelijke, is er voor Kabeltje.com ook extra aandacht besteed aan de layered navigation.’ Zo kun je tijdens het winkelen aangeven hoe lang een kabel moet zijn en wat voor pluggen aan die kabel moeten zitten. De webwinkel laat dan zien welke kabels passen bij die keuze.

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
Vooral de mobiele optimalisatie van de website moet shoppers op de tablet en smartphone eenvoudiger aan een kabel helpen. Hol: ‘Daarnaast zit een groot deel van de winst in de achterkant van de shop. Met de nieuwe functies die we erbij hebben gekregen, kunnen we bijvoorbeeld veel gemakkelijker de voorraad managen of de administratie voorzien van de juiste informatie.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?
Kabeltje.com heeft Tauros Media uit Amsterdam aangetrokken als partner in het redesign. Dit bedrijf won de aanbesteding na een pitchronde.

Is het geplande budget overschreden?
Hol: ‘Nee, het geplande budget is niet overschreden. Wel is de livegang verschoven. Gepland was om in augustus live te gaan, maar dit is uiteindelijk oktober geworden. Volgens mij hoort dat een beetje bij dit soort projecten.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Hoewel de site uitvoerig getest was voordat hij live ging, ging het toch nog gruwelijk mis vlak na lancering’, vertelt Hol. ‘Initieel deed de site het prima en vertoonde hij geen fouten - de orders stroomden gewoon binnen - maar op de tweede dag kon er opeens niet meer afgerekend worden. De afrekenknop deed het niet. Een cruciale fout in de software. Het bleek dat één van de caching tools niet helemaal lekker overweg kon met een ander programma dat op de site draait. Gelukkig kon dit snel verholpen worden door Tauros, maar zoiets wil je natuurlijk koste wat het kost voorkomen. In dit geval hadden we het waarschijnlijk kunnen zien aankomen als we de site enkele dagen op vol vermogen, dus met veel bezoekers en orders, hadden getest.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
‘Er wordt op dit moment aan nog meer automatisering aan de achterkant gewerkt’, zegt Hol. ‘Daar zit volgens ons de grote winst. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde inkoop of geautomatiseerde retourenstroom.’


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2016.