Twinkle | Digital Commerce

Branchegeluiden: wordt same day delivery de norm?

2017-11-11
180101

Wehkamp begint binnenkort met same day delivery van orders uit zijn nieuwe magazijn in Zwolle. Klanten hoeven er niet extra voor te betalen. Een groeiend aantal andere webwinkeliers bezorgt al op de dag van bestelling, veelal geholpen door een waaier aan logistieke startups.

Wordt same day delivery de nieuwe norm? Drie marktkenners reageren op vier vragen van Twinkle.
Tekst: Arjan van Oosterhout

 
1. FreshCotton was onlangs naar eigen zeggen de eerste online kledingverkoper die
same day delivery introduceerde als standaardoptie (in bepaalde gebieden), zonder meerkosten voor de klant. Gaan we dit meer zien of zal het, zoals e-logistiek expert Nando van Essen in 2014 voorspelde, een exclusieve afleveroptie blijven?

Albert Visser, marketingmanager bij FreshCotton:

‘De norm is nu nog dat de klant voor same day delivery betaalt, als het al wordt aangeboden. Maar omdat we te maken hebben met een zeer competitieve markt, krijgt de klant meer macht. En dus gaat de service steeds verder omhoog. We hebben bij de verschuiving van cut-off tijden gezien dat klanten net zo makkelijk voor een andere aanbieder kiezen als ze zien dat iets pas overmorgen wordt geleverd. Bij een premium shop als FreshCotton hoort bovendien een premium service, vinden wij, de customer experience gaat voor alles.’

Nando van Essen, partner bij UC logistics & fulfilment:
‘In bepaalde dichtbevolkte regio’s, met distributiecentra vlakbij en/of winkels die als uitgiftepunten kunnen fungeren, is same day delivery niet per se exclusief. Maar binnen het totale pakketdistributievolume zal het toch een niche blijven.’

Anna Meilink, oprichter en mede-eigenaar van Loavies:
‘De populariteit van same day delivery hangt af van de prijs voor de dienst, is mijn overtuiging. Als er meer bedrijven gebruik van gaan maken, waardoor de prijs echt een stuk kan zakken, zullen we het zeker meer gaan zien. Het is in onze ogen een goede service om de strijd met de offline markt verder aan te gaan. Hét voordeel van offline is natuurlijk dat je een artikel direct mee naar huis kunt nemen. Als je een bestelling ook nog dezelfde dag in huis hebt, zal dat voor veel mensen de spreekwoordelijke drempel wegnemen om online te kopen. Vooral last-minute shoppers zullen naar onze verwachting graag gebruik maken van deze verzendservice, mits de prijsstelling juist is.’

2. Een jaar of tien geleden was levering binnen enkele werkdagen de norm, sinds een jaar of vijf is dat levering op de volgende werkdag, met steeds latere cut-off tijden en vaak bezorging op maandag, zondag of ’s avonds. Verwachten webshoppers over een paar jaar niet gewoon dat orders standaard dezelfde dag worden bezorgd, zonder meerkosten? En dat je bijvoorbeeld korting krijgt als je langer kunt wachten?
 
Visser:
‘Op dit moment is de last mile nog prijzig voor vervoerders; dat busje is de duurste schakel in de hele keten. Ik verwacht daarom dat er hybride systemen komen. Als de klant bereid is de laatste meters zelf af te leggen, naar een centraal punt, betaalt hij minder voor snelle levering. Of hij krijgt een korting op de aanschafprijs, maar dat komt op hetzelfde neer. Het hangt ook van de aard van de business af of en hoeveel er van de marge afkan.’
 
Van Essen: ‘Dit verwacht ik zeker niet. Het zou interessant zijn het koopgedrag van consumenten te analyseren: hoeveel kopen er tussen 7 en 13 uur, hoeveel tussen 13 en 18 uur en hoeveel tussen 18 en 23 uur? Alleen het eerste segment zou kunnen kiezen voor same day delivery. Als we kijken naar grote e-commerce markten als Groot-Brittannië en Duitsland,  dan zien we daar enorme groeicijfers en een online retailaandeel dat groter is dan bij ons. Die sterke groei in e-commerce wordt gerealiseerd bij levertijden van één tot drie dagen, met cut-off tijden die vaak nog sluiten om zes of zeven uur ’s avonds. Tegelijkertijd zie je, zeker in de VS, dat same day delivery pioniers tegen elkaar opbieden, Amazon bijvoorbeeld tegen de grote traditionele retailers. Maar die strijd concentreert zich wel specifiek op de gebieden waar de service überhaupt praktisch realiseerbaar is: de metropolen.’
 
Meilink:  ‘Same day delivery zal naar mijn verwachting steeds vaker terugkomen bij webshops. Hierdoor zal de perceptie van consumenten langzaam veranderen en zal de verzendservice steeds vaker als standaard worden ervaren. Als webshops geen meerkosten rekenen bij klanten, zal dit alleen nog maar sneller veranderen. De gratis verzend- en retourservice van Zalando heeft ertoe geleid dat steeds meer consumenten die nu als standaard ervaren, terwijl dit enkele jaren geleden ondenkbaar was. Het is zeker niet ondenkbaar dat bij same day delivery iets soortgelijks zal gebeuren. Door korting te bieden aan webshoppers die langer op een order willen wachten, kunnen webshops hun overhead-kosten terugdringen. Maar die korting moet dan wel hoog genoeg zijn om consumenten over de streep te trekken.’
 
3. Bobshop stopte in 2013 na een jaar met same day delivery (kosten toen: 19,95 euro), wegens te weinig animo.‘Same day delivery kan niet uit’, zei e-commerce goeroe Sucharita Mulpuru eerder dit jaar nog. Consumenten willen niet extra betalen en webwinkeliers kunnen hun centen beter ergens aan besteden. Onder welke voorwaarden kan het wel uit?
 
Visser:
‘Het is natuurlijk belangrijk dat je voorraad dicht bij de klant hebt liggen, bij voorkeur op meerdere plekken. Bij FreshCotton bieden we nu gratis same day delivery aan in alle grote steden van de Randstad. Dat doen we vanuit ons magazijn in Nieuwegein, met behulp van de koeriers van Red Je Pakketje. We gaan goed kijken of we deze belofte blijvend waar kunnen maken.’

Van Essen: ’Het wordt alleen maar haalbaar in specifieke branches en situaties waarin de aankoop met grote nood gepaard gaat, bijvoorbeeld bij witgoed, en in dichtbevolkte gebieden waardoor de levertijd beperkt is en het aantal stops per uur de kosten relatief laag houdt. Uit het oogpunt van milieu ben ik overigens van mening dat same day delivery absoluut z’n eigen prijs moet hebben. “Gratis” staat in schril contrast met alle kosten die gemaakt moeten worden voor deze rush-orders. Directies hebben, met het Parijs-akkoord in het achterhoofd, in de prijsstelling van de afleveropties ook duidelijk hun verantwoordelijkheid te nemen.’

Meilink: ‘Sinds deze maand zijn onze tarieven voor same day delivery € 14,95 in heel Nederland. Bij wijze van experiment willen we de dienst vanaf een bepaald bestedingsbedrag zonder meerkosten gaan aanbieden. Het is echt een margekwestie. Een consument heeft bij een lage orderwaarde logischerwijs niet zo veel zin om € 14,95 te betalen, maar soms is de nood zo hoog dat de klant het er toch voor over heeft.’

4. Er komen naast PostNL, DHL Parcel en Dynalogic steeds meer nieuwe logistieke dienstverleners op de markt, met namen als Pluplus, Fadello, Loopjongens en De Versnelling. Welke partijen zullen same day delivery de koemnde jaren naar zich toetrekken?

Visser:
‘Clubs als Red je Pakketje zijn een absolute katalysator voor same day delivery. De gevestigde partijen zullen daar ook iets mee moeten en dat zie je dan ook nu gebeuren.’

Van Essen: ‘Naar mijn idee gaat het primair om de grote spelers, die in het kleine Nederland een economy of scale op kunnen bouwen. Zij kunnen hun distributiestructuur twee keer gaan gebruiken, zoals PostNL inmiddels doet: ’s ochtends voor de dagleveringsronde en ’s middags voor de avondronde en same day delivery.’

Meilink: ’Ik hoop dat bestaande partijen als PostNL en DHL Parcel same day delivery nog meer naar zich toe zullen trekken. Hun logistiek staat natuurlijk als een huis en door hun volume zou het dan ook veel betaalbaarder moeten kunnen worden. Echter is concurrentie voor deze partijen erg belangrijk om voor de gehele branche scherpe tarieven te blijven bieden. Ik verwacht dat kleinere vervoerders de strijd aan kunnen gaan op lokaal niveau.’