Twinkle | Digital Commerce

De toekomst van het webwinkelen

2017-05-27
180101

Terugblikken is mooi, en dat doen we deze maand dan ook vol trots, maar daarnaast kijken we vooruit. In dit artikel presenteren we in willekeurige volgorde tien in Nederland gevestigde startups die de e-commerce de komende jaren naar een hoger plan kunnen tillen.
 
Tekst: Robert Heeg
 
SHOPADS

Opgericht: Amsterdam, 2014.
Wie? Oprichters Slaven Mandic, Tobias de Rooij, Sander Mans, Niels Hendriks en Marieke Vollering (oud-collega's van Bol.com en oprichters van online uitgeverij WayneParkerKent) en Babs van Gisbergen (media/sales).
Wat? Een reclamemodel dat retailers helpt extra inkomsten te genereren.
In hun eigen woorden: Vollering: ‘ShopAds zorgt ervoor dat online retailers additionele inkomsten kunnen genereren met behulp van native advertising. ShopAds verkoopt promotiecampagnes aan merken die dichtbij het online koopmoment met consumenten willen communiceren. De promoties worden geïntegreerd in het design van de site van de retailers. Consumenten die op de promotie klikken, worden naar een domein binnen de webshop geleid. Zo kan de retailer aan 100 procent van zijn bezoek verdienen met behoud van conversie.’
Klanten: onder meer Wehkamp, Bcc, Bol.com, Expert.

MONEYLINK

Opgericht: Amsterdam, 2014.
Wie? Lennert Pieters (ceo), Klaas Jung (cto).
Wat? Maakt het mogelijk om makkelijk en veilig nieuwe en gebruikte producten te verkopen.
In hun eigen woorden: Pieters: ‘Moneylink.nl is een platform om snel en veilig te verkopen via social media, website, blog of mail. Moneylink zorgt voor een persoonlijke pagina waarmee uw koper snel, veilig en gemakkelijk kan betalen terwijl u zelf aan het relaxen bent. Wij brengen u en de koper automatisch met elkaar in contact, zorgen ervoor dat u direct een sms ontvangt bij elke verkoop, er desgewenst automatisch een verzendlabel wordt gegenereerd, en dat de koper u kan beoordelen. Verkoop binnen één minuut aan wie u maar wilt – no cure no pay. Oftewel: Moneylink, your personal one-product webshop.’
Klanten: onder meer consumenten, amateurschrijvers, creatieven, bloggers, startende ondernemers, verkopers op marktplaatsen.

STYLESHOOTS

Opgericht: Haarlem, 2012.
Wie? Anders Jorgensen (product development), Gerwin de Haan (cto), Chris Schäfer (coo), Joris Brüggen (salesmanager) en Maurits Teunissen (ceo).Wat? Eenvoudig producten fotograferen voor webshops.
In hun eigen woorden: Teunissen: ‘StyleShoots ontwikkelt en distribueert state of the art fotomachines voor het maken van webcontent. Daar waar traditionele fotoprocessen tot wel anderhalf uur per foto kunnen kosten, zijn de met StyleShoots gemaakte foto’s technisch binnen 60 seconden klaar en veelal web-ready. De tijdwinst en kostenbesparing - want de fotograaf is niet meer nodig - zijn zo immens dat honderden klanten over de hele wereld geen moment aarzelden en de machines direct in gebruik namen.’
Klanten: onder meer Zalando, M&S, Boohoo.com, Macys.com, Gerry Weber, Hema.

SENDCLOUD

Opgericht: Eindhoven, 2012.
Wie? Rob van den Heuvel, Bas Smeulders, Sabi Tolou (oprichters).
Wat? Shipping label-software voor webwinkels; makkelijk etiketten maken voor verzending.
In hun eigen woorden: Van den Heuvel: ‘SendCloud koppelt webwinkels aan vervoerders via een online platform. We optimaliseren de gehele flow van het aanmaken, managen, volgen en communiceren van verzendingen.’
Klanten: onder meer Mart Visser, Run2Day, 2Cheap.

LINKODY

Opgericht: Amsterdam, 2012 (bedrijf geregistreerd in mei 2013).
Wie? François Mommens (ceo/oprichter); hij zoekt een partner maar werkt momenteel nog alleen.
Wat? Backlink-management en seo-tool.
In hun eigen woorden: Mommens: ‘Linkody is een makkelijk te gebruiken seo-tool die een complete linkmanagement-oplossing levert aan seo-professionals, merken en e-commerce bedrijven. Linkody automatiseert veel van de linkbouw-taken die bedrijven uitvoeren met hun seo. Daardoor besparen ze veel tijd en geld.’
Klanten: Ldlc.com (één van de grootste hardware e-commerce bedrijven in Frankrijk/België/Luxemburg), Helfi (e-commerce bedrijf in de gezondheidssector), Maaf.fr (een grote Franse verzekeraar), True (hostingprovider), Orangevalley (marketingbureau).

HIGHSTREET

Opgericht: Utrecht, 2013.
Wie? Oprichters Thijs van Schadewijk (managing director, tevens oprichter van mobile app-bureau Touchwonders.com) en Christian Apers (cto).
Wat? Eenvoudige manier om shopping-apps te starten.
In hun eigen woorden: Van Schadewijk: ‘Highstreet is een cloudplatform waarmee A-merken een shopping-app kunnen uitgeven voor mobiele kanalen. Ons platform combineert een geweldige on brand shopping experience met eenvoudige codevrije implementatie. We create shopping apps that make you smile.’
Klanten: onder meer Scotch & Soda, PME Legend, ANWB, Flinders, 9straatjesonline.com, Cast Iron, Vanguard.

WUGLY

Opgericht: Amersfoort, 2010.
Wie? Martijn Kroeders, Tim van Zetten (development), Kris Buist (salesmanager), Hayco Volkers (general manager).
Wat? Shopreviews-website.
In hun eigen woorden: Volkers: ‘Door klanten te vragen naar tevredenheid en loyaliteit zijn retailers in staat om dagelijks te verbeteren. Verzamelen van klantervaringen kan handmatig, maar ook automatisch door een koppeling met een kassasysteem. Dan wordt de klantervaring gekoppeld aan het unieke klantnummer en de verkoper. Zo verrijkt de retailer zijn database en weet hij exact wat de prestaties zijn per verkoper en winkel. Er kan inzicht worden geboden voor alle medewerkers binnen een organisatie, wat betrokkenheid creëert. De ervaringen en verbeterpunten geven direct praktische handvatten om te verbeteren. Deze interactie versterkt de klantrelatie en geeft de retailer de mogelijkheid klantervaringen om te zetten in een vorm van online mond-tot-mondreclame.’
Klanten: onder meer Intratuin, Game Mania, Auping, Perry Sport, Aktiesport, Only for Men, Sport 2000, Morgana, Siebel juweliers.

YIPPIE!

Opgericht: Amsterdam, 2013.
Wie? Maurice Kroon (oprichter/ceo), Loek Beuker (mede-oprichter/coo), Joost Elfering (senior webdeveloper/cto).
Wat? Helpt consumenten aan betere deals tijdens het shoppen en biedt winkeliers de mogelijkheid direct in te spelen op het online aanbod. Wonnen de prijs voor Beste Retail Innovatie 2015.
In hun eigen woorden: Jeroen Beers (online marketeer): ‘Via Yippie! kunnen retailers direct en automatisch een persoonlijke deal voorstellen aan consumenten op het moment dat zij interesse hebben in een product. Die persoonlijke deal kan bijvoorbeeld een tijdelijke korting zijn, of een snellere levering. Volgend jaar komen daar opties bij als extra accessoires en een langere garantietermijn. Via de mobiele app kunnen ook fysieke winkels een persoonlijke deal voorstellen aan een consument op het moment dat deze een product scant in hun winkel of de directe omgeving. Zo kunnen zelfs fysieke winkels zonder webshop direct concurreren met online shops.’
Klanten: onder meer Media Markt, Bol.com, Wehkamp, Fonq.nl, BCC.

FASTR

Opgericht: Amsterdam, 2014.
Wie? Julian Roux-Stevens (chief product officer & cto ad interim) en Albin Bronkhorst (ceo)
Wat? Eén wachtwoord voor al je online aankopen. Sneller en makkelijker uitchecken bij webshops; in twee clicks ben je weg.
In hun eigen woorden: Bronkhorst: ‘Fastr biedt online retailers de snelste en best converterende checkout. Het white label-product is makkelijk te integreren achter de bestaande koopknop via de Fastr API of via platform-plugins. Tevens verrijkt Fastr voor retailers de shopperdata via een modulair opgebouwd dashboard.’
Klanten: Er zijn momenteel tientallen klanten die het product gebruiken. Gemiddeld verdubbelen zij volgens Bronkhorst hun conversie. Namen van klanten noemt hij echter liever niet.

SYNDY

Opgericht: Amsterdam, 2010.
Wie? Pieter van Herpen (ceo/oprichter), Rogier Pennink (cto/medeoprichter), Vincent van Wissem (cpo) en Max Verduyn (coo)
Wat? Helpen betere online productdata te leveren.
In hun eigen woorden: Van Herpen: ‘Syndy is een online distributieplatform voor productinformatie. Leveranciers gebruiken het voor een gemakkelijke en efficiënte distributie van rijke, impactvolle productgegevens naar online retailers.’
Klanten: Syndy richt zich vooral op de levensmiddelenbranche. In Nederland maken ruim achthonderd leveranciers gebruik van het platform om dagelijks de juiste gegevens en foto's van hun producten, op een zo eenvoudig mogelijke manier, te publiceren op relevante webshops.


Dit artikel verscheen eerder in het jubileumnummer van Twinkle (november 2015).