Twinkle | Digital Commerce

10 reden voor retailers om een native app te ontwikkelen

2017-10-05
180101
  • 4:01

Wel of niet een eigen app ontwikkelen? Het blijft een lastige keuze voor retailers. Sommigen vinden een native app afleiden van de core business, die bovendien lastig is om op te updaten. Daarnaast zou je overgeleverd zijn aan de grillen van de app store. Anderen zien een eigen app als de beste manier om een gelikte gebruikerservaring te creëren waarmee ze loyale klanten kunnen laten converteren op mobiel.

Ben Davis, analist bij Econsultancy zet in tien punten uiteen waarom het voor een retailer nu het goede moment is om een native app te ontwikkelen.

1. Mobiele groei gaat harder dan ooit
Mobiel is goed voor 27 procent van de mondiale e-commerce transactie, volgens een onderzoek van betaalservice Adyen. In de VS zou dit percentage al op 30 procent liggen. Het lukt veel retailers nog niet om een aankoop op mobiel aantrekkelijk te maken.

2. Native apps kunnen een plezierige ervaring geven, als retailers begrijpen waar het in de basis om gaat
Apps van retailers hebben vaak te lijden van onhandige registratie- en checkout-mogelijkheden. De meeste frustratie en slechte reviews komen voort uit deze twee stappen in het aankoopproces. Uit onderzoek van mobiele betaalspecialist Judo Payments blijkt dat van de top 100 beste retailers (Hot 100) 62 procent een native app heeft, maar dat slechts 25 procent daarvan ook een native checkout aanbiedt. De overige 75 procent verwijst de klant naar een betaalsysteem op het web, wat de conversie niet bepaald ten goede komt.

Om een fijne koopervaring te bieden in de app moeten retailers niet alleen precies weten welke informatie ze nodig hebben van de klant, ze moeten het ook het ook eenvoudig maken om die informatie in te voeren.


3. Indexeren en deeplinken verhogen vindbaarheid…
Het argument tegen apps was lange tijd dat als je niet op het web te vinden was, je sowieso zou verliezen. Online kan iedereen de content zien en ernaar linken. Maar Google indexeert nu ook content in apps en toont de resultaten in mobiele zoekacties. Deeplinken naar specifieke app-content is al een aantal jaren mogelijk. Retailers kunnen zo klanten verwijzen naar producten of content in hun app, vanuit een e-mail of een bericht op social media.

4. ... maar vindbaarheid is sowieso een vals argument
In de afgelopen jaren was het lastigste punt van apps misschien wel om het aantal downloads te verhogen en het verloop van klanten terug te brengen. Een retail-app kan niet alleen maar gezien worden als een eenvoudige verlenging van de e-commerce activiteiten waarbij het loont om de funnel zo ver mogelijk open te zetten. Apps moeten worden gezien als een apart kanaal speciaal voor de allerloyaalste klanten. 20 procent van de retailklanten is immer goed voor 60 tot 80 procent van de omzet.

5. Native apps converteren
Onderzoek van Kony, ontwikkelaar van mobiele platforms, toont aan dat voor iOS de conversieratio in native apps 30 procent hoger ligt dan in web apps.

6. Consumenten verlangen een consistente retailervaring
Amazon is succesvol geworden door een vertrouwde service te bieden, tegen een redelijke prijs en met betrouwbare levering. Dat is dezelfde dynamiek die uw loyale klanten naar uw native app zal trekken. Consumenten zijn niet altijd op zoek naar keuze en vinden het fijn als er in alle overvloed een duidelijk aanbod is. Dat is wat een native app kan doen.

7. Succesverhalen zijn overtuigend
Retail apps van onder andere Zara, H&M, Asos en Domino's laten zien dat - mits goed uitgevoerd - een app een uitstekend loyalty-instrument is.

8. Een goede native app biedt nog altijd concurrentievoordeel
Grote retailers die online een flink aandeel hebben, zijn nog niet overgestapt op een native app. Zoals Debenhams, PC World, Carphone Warehouse, Matalan, Clarks, Waitrose, Urban Outfitters, Superdrug, Monsoon en Ann Summers. Dit toont aan dat hoewel mobiel een steeds grotere rol gaat spleen in het aankoopproces er nog steeds ruimte is om uw loyale klanten te verrassen op een manier die uw concurrenten nog laten liggen.

9. Het gebruik van apps is eenvoudig weg te groot om te negeren
Consumenten maken meer dan ooit gebruik van apps. Recente onderzoeken wijzen uit dat 85 procent van het smartphone-gebruik in-app is. Daarbij moet wel gezegd dat 80 procent van de tijd naar slechts vijf apps gaat, volgens Forrester. Dat zijn natuurlijk niet voor iedere gebruiker dezelfde apps. Uit onderstaande diagram blijkt dat smartphone-gebruikers 5 procent van hun tijd spenderen aan retail-apps.

10. Retailers zijn nog te veel gebonden aan een oude infrastructuur
Het is de snelheid van mobiele groei die retailers ertoe dwingt om te innoveren en te experimenteren. Door krampachtig vast te houden aan de interne structuren die zijn ontwikkeld voor e-commerce is er vaak meer aandacht voor het web dan voor apps. Vroege investeerders in een native app bewijzen hoe succesvol het kanaal kan zijn, vooral voor overduidelijke mobiele proposities (zoals bijvoorbeld Domino’s Pizza). Zonder een continue investering in apps als een apart verkoopkanaal, zullen retailers steeds vaker hun klanten teleurstellen. De mobiele innovaties nemen een vlucht en de gewoontes van de consument veranderen voortdurend. Retailers die inzetten op herstructurering van hun organisatie om vervolgens de mobiele conversie te kunnen verhogen maken de meeste kans op succes.

Bron: Econsultancy