Twinkle | Digital Commerce

Picnic-busje komt zo

2017-11-11
180101

De laagste prijzen, geen bezorgkosten, geen wachttijden. Dat zijn de belangrijkste beloftes bij de start van de nieuwe websupermarkt Picnic. ‘We rijden niet als taxi’s door de stad, maar als bussen, op vaste routes en tijden.’ Binnenkort kunnen klanten in de app zien waar de Picnic-bus blijft.
 
Tekst: Arjan van Oosterhout

Aan Picnic is meer dan drie jaar gewerkt. Onder de codenaam Sprinter werd een pilot gedraaid onder een groep Amersfoortse testklanten, die allen een geheimhoudingsverklaring hadden getekend. Een nieuwsgierige lokale journalist ging de gangen na. Wat deden die elektrische busjes opeens in het straatbeeld? Zo kwamen de plannen van Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Bas Verheijen en Michiel Muller eerder dan de bedoeling was naar buiten, begin augustus.

App only
De vier gelouterde initiatiefnemers namen vandaag ieder het woord op poppodium Fluor in Amersfoort, direct naast de eerste logistieke hub van Picnic. Van daaruit bezorgen elektrische busjes de boodschappen bij webshoppers in de keistad. Die kunnen alleen via de mobiele app bestellen en betalen bij Picnic: ‘Aanvankelijk was het de bedoeling dat er ook een website zou komen’, zei Beckers vandaag, ‘maar van onze testklanten hoorden we dat ze die app zo makkelijk vonden. Daarmee hebben ze de supermarkt altijd bij zich. Bovendien kun je via de app eenvoudig samen boodschappen doen op afstand.’ Een andere tip die Picnic kreeg van zijn testklanten: kom juist onder etenstijd voorrijden, dan zijn we tenminste thuis.

Leveranciers
Het gros van het Picnic-assortiment wordt geleverd door inkooppartner annex medeaandeelhouder Boni, aangesloten bij Superunie. Daarnaast werkt de startup samen met een aantal versleveranciers, veelal uit de regio. ‘Feitelijk bestuurt de app de keten’, aldus Beckers. ‘Onze bakker weet om elf uur ’s avonds (de cut-off tijd, red.) precies hoeveel broden we nodig hebben bijvoorbeeld. We hebben wat we noemen een bestelketen, dat is heel efficiënt.’

Logistiek
Gedurende de nacht komen de versleveranciers naar het centrale magazijn van Picnic in Nijkerk. Daar worden de verswaren met de producten uit het Boni-assortiment in kratten gestopt. De volgende middag gaan de bestellingen in een grote gekoelde vrachtwagen naar de hubs, waarvan Picnic er bij de start dus één heeft in Amersfoort. Daar worden de orders in de elektrische bestelbusjes met koeling geladen.

De busjes leggen drie keer per week dezelfde route af. ‘Dat is wat anders dan tien keer per dag’, aldus Beckers. ‘Om kosten uit de keten te halen doen we het bij Picnic niet alleen zonder winkels, maar ook zonder taxi’s. Wij hebben busroutes.’

Tracking
Op de afleverdag krijgen bestellers tot op een half uur nauwkeurig te horen hoe laat de Picnic-chauffeur ‘s avonds langskomt. Om nog meer duidelijkheid te bieden gaat Picnic binnenkort realtime inzichtelijk maken waar de bewuste bus op dat moment is. Klanten kunnen dan op een kaartje zien dat het busje bijvoorbeeld om de hoek is en nog één ander adres moet beleveren. De via een app aangestuurde chauffeur - een ‘coole job voor jonge frisse mensen’ volgens Frederik Nieuwenhuys - trekt de kratten uit de zijkant van de speciaal ontwikkelde bestelbus, om ze met een steekkarretje tot aan de deur te leveren.

Nieuwenhuys: ‘Je hoort steeds vaker over het Internet of Things. Het busje is zo’n thing. Behalve een supermarktbedrijf zijn we ook een hightech bedrijf. We hebben mensen uit de hele wereld aan boord, waaronder econometristen, wiskundigen en ruimtevaarttechnologen.’

Assortiment
Picnic heeft een assortiment van twintigduizend stock keeping units, waaronder 250 eigen producten die zijn te herkennen aan het ‘Picnic-ruitje’ op de verpakking. Dagelijks worden de prijzen vergeleken met die van concurrenten. Omdat er geen winkels zijn, waar schapafspraken voor worden gemaakt, kan de websupermarkt zijn assortiment veel sneller wisselen dan de fysieke concurrentie, maakte supermarktmarketeer Bas Verheijen duidelijk. ‘Dit is een snoeppot voor de marketeer’, zei hij over de mogelijkheden bij Picnic. ‘Voorop staat dat ons assortiment onze klanten als een maatpak moet passen.’