Twinkle | Digital Commerce

Groothandel THR voert bestelapp in

2017-05-27
180101

Doe-het-zelfzaken kunnen hun webshopbestellingen bij groothandel THR ook via een app plaatsen. Handig voor de retailer, die zijn smartphone gebruikt als barcodescanner. Maar ook nuttig voor de groothandel die het aantal fax- en telefonische orders graag wil terugdringen ten gunste van digitale bestellingen. Voor de ontwikkeling van de app waren ideeën van gebruikers cruciaal.

Tekst: Jaap van Sandijk / Beeld: Twinkle/BBP Media

Retailers kunnen hun bestellingen bij THR op verschillende manieren plaatsen, vertelt manager e-commerce Krista Gerhartl. ‘Verreweg het grootste deel van de bestellingen – driekwart van het totaal – wordt gedaan op elektronische manier via Edi. Alle bestellingen die via de barcodescanner worden gedaan, worden opgeteld bij de webshoporders, waar in totaal 7 procent vandaan komt. Na het scannen en versturen van de bestellijst verschijnen de producten in het winkelwagentje op de THR-webshop. Die lijst kan dan eventueel nog worden aangevuld en vervolgens worden verzonden. Andere bestelmanieren zijn de leespen of handterminal, goed voor 9 procent van de bestellingen, en de telefoon of fax, die samen ook 9 procent van de orders uitmaken.’

Extra bestelmanier
Met de app – die is gekoppeld aan de webshop – is door ontwikkelaar Negeso een nieuwe bestelwijze gecreëerd. Waarom die keuze? Gerhartl: ‘We wilden onze klanten een extra bestelmanier bieden, waarmee ze snel, gemakkelijk en overzichtelijk hun bestellingen kunnen plaatsen. Voordeel van de app is onder meer dat deze de bestelling bevestigt in de vorm van een productoverzicht, inclusief prijs en voorraadindicatie. Bij gebruik van de leespen krijgt de gebruiker alleen een overzicht in de vorm van barcodes. Dan ziet de ondernemer dus niet precies wát hij bestelt. Daarbij kost het opstarten van de leespen ook behoorlijk wat tijd, waar de app direct gebruiksklaar is. Bovendien maakt de app het webwinkelen veel gemakkelijker. Waar ondernemers in het verleden met een kladblokje langs de schappen liepen om barcodes te noteren om deze vervolgens in te voeren bij hun webwinkelbestelling of per telefoon of fax aan THR door te geven, gebruiken ze nu hun smartphone om deze codes te scannen. Nadat de artikelen zijn gescand met de app worden ze in de gewenste hoeveelheid in de winkelwagen van de webshop geplaatst. Daarna hoeft de klant alleen nog maar zijn bestelling te bevestigen.’

Gefaseerde aanpak
De eerste verkennende gesprekken tussen ontwikkelaar Negeso en THR vonden eind 2013 plaats. In februari 2014 ging het project van start, waarna in de zomer de pilot werd gelanceerd. De uitrol voor Android smartphones en -tablets volgde in het najaar van 2014 en die voor iOS in januari 2015. Peter Hegt, algemeen directeur van Negeso: ‘We hebben bewust gekozen voor een gefaseerde aanpak. In de pilot hebben we de gebruikers een belangrijke rol gegeven. Het is namelijk een grote valkuil om te denken dat je als bedenker precies weet waar de gebruiker happy van wordt. De tien ondernemers die aan de pilot deelnamen voorzagen ons van belangrijke inzichten. Zo bleken de barcodes op de schapetiketten niet altijd leesbaar, bijvoorbeeld door beschadigingen. Hierdoor hebben we in de app de mogelijkheid gecreëerd om ook handmatig barcodes in te voeren. Daarnaast gaven de retailers aan dat ze – behalve de consumentenadviesprijs van artikelen – ook de inkoopprijs wilden zien in de app. Ook dat hebben we aangepast. Gebruikers van de app kunnen nu kiezen welke prijsweergave ze willen zien.’

Sneller scannen
Na de pilotfase kreeg THR van Android-gebruikers het verzoek om de app sneller te laten scannen. ‘Dat had te maken met het scherpstellen van de camera’, aldus Hegt. ‘Er zijn talloos veel Android smartphones op de markt die onderling enorm van kwaliteit verschillen. Om aan dit verzoek gehoor te geven, hebben we een bluetooth scanner in het assortiment van THR opgenomen die gekoppeld kan worden aan de smartphone. Deze scant razendsnel de barcodes. Vooral bij de inventarisatie van voorraad, wanneer veel gescand moet worden, is dat een handige oplossing. We hebben de app aangepast op deze functie: die kent nu een camera- en een bluetoothmodus.’ Heeft Hegt daarmee de mogelijkheden van de camerafunctie van Android smartphones niet overschat? ‘Nee’, spreekt hij tegen, ‘je moet die bluetooth scanner zien als een verfijning van de oplossing. Daarbij werkt de app nog steeds perfect bij het scannen van kleine aantallen. De scanner wordt pas interessant wanneer ondernemers meer dan vijftien artikelen achter elkaar willen scannen. Dan kan extra tijdswinst worden behaald. Bovendien blijft de winst van de camerafunctie van de app recht overeind. Het is nog altijd veel sneller dan het overschrijven van barcodes.’

Het aantal downloads en het gebruik van de app groeit gestaag, zegt Gerhartl. ‘We stimuleren dat onder meer met een actie waarbij klanten de aanschafprijs van de bluetooth scanner kunnen terugverdienen en door de functionaliteit van de app steeds verder uit te breiden. Zo staat er nog een aantal interessante ontwikkelingen op de rol, waardoor de doelgroep nog verder kan worden uitgebreid. Maar we maken de app ook aantrekkelijk door er aanbiedingen in te plaatsen. Zo werkt deze ook als marketingtool.’

------------------------------------------------
Over THR
THR is een groothandel in doe-het-zelfartikelen en professionele bouwmaterialen en beschikt over een assortiment van vijftigduizend artikelen. Het Apeldoornse bedrijf is in 2011 ontstaan uit een joint venture van drie groothandels: AMG, Reesink en Ter Hoeven. In juni 2012 zijn daar ook bedrijfsactiviteiten van Eltra aan toegevoegd. THR levert aan 4.500 winkels in Nederland en België, van grootschalige bouwmarkten tot kleinere verfwinkels en ijzerwarenwinkels.
​------------------------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2015.