Twinkle | Digital Commerce

E-commerce startups zetten in op luie consument

2017-05-27
180101
  • 4:06

Van de dagelijkse boodschappen tot je keurig gestreken was, van een te versturen teddybeer tot een jaarvoorraad toiletpapier: je kunt tegenwoordig met behulp van je smartphone vrijwel alles thuis laten bezorgen. ‘Gemak’ lijkt sowieso een goede reden tot aankoop. De laatste jaren wordt er in de digitale wereld dan ook gretig ingespeeld op deze schijnbaar natuurlijke behoefte van de mens. Enkele Amerikaanse voorbeelden.

Tekst: Thomas Donders /Beeld: Twinkle/BBP Media

Onlangs zag ik een zeer vermakelijke video op YouTube waarin een man 500 dollar krijgt om de gekste dingen bij hem thuis te laten bezorgen via de sms-dienst van de startup Magic (Getmagicnow.com). Dit bedrijf heeft sinds zijn lancering flink wat stof doen opwaaien met de even simpele als briljante propositie: ‘We will bring you whatever you want.’ Het enige wat je hoeft te doen is een sms sturen waarin je aangeeft wat je wilt, en het bedrijf koopt het, regelt een bezorgservice, en stuurt het naar je huis. Alles voor een vooraf besproken bedrag. Een tros bananen, een emmer koude biertjes, een vliegticket naar de andere kant van de wereld of een supermanpak voor je themafeestje. Alles is mogelijk. Of zoals het bedrijf het zelf zegt: ‘We deliver anything you want, as long as it’s not illegal.’

Persoonlijke shopper
Waar Magic eenvoudigweg alles zegt te bezorgen wat zijn klanten nodig hebben, zijn er ook voldoende startups die zich op één lui aspect richten. Laten we beginnen bij de basis. Eten en drinken. Voor ons avondeten hoeven we al jaren niet meer de deur uit, maar ook de dagelijkse boodschappen zijn tegenwoordig eenvoudig online te bestellen. Bij Instacart.com kun je via de app bij verschillende lokale supermarkten je boodschappen bestellen. In plaats van de producten uit een grote voorraadruimte te halen, stuurt Instacart een persoonlijke shopper naar de desbetreffende winkels om de meest verse komkommer en avocado voor je uit te zoeken, en bezorgt hij deze nog dezelfde dag (vaak binnen twee uur) bij je thuis.

Voor de luiaard die zelfs het regelmatig bestellen van boodschappen te veel moeite vindt is er Boxed.com. Dit bedrijf bezorgt huishoudproducten in bulkhoeveelheden in twee dagen bij je thuis. Denk aan tien liter afwasmiddel, tweehonderd luiers, of duizend rollen toiletpapier. Allemaal via de app te bestellen.

Onderhoud
Van al dat eten krijg je het warm, dus een frisgewassen outfit is ook geen overbodige luxe. Zelf wassen doen we natuurlijk niet meer. Met de app van Flycleaners.com kun je met één druk op de knop je was (binnen twintig minuten) op laten halen. Je kiest de ‘behandeling’ van je kleren (wassen, drogen, strijken, stomen, zelfs de geur van je wasmiddel kan gekozen worden) en volgt daarna real time via de app in welke staat je favoriete blouse is.

Buiten persoonlijke verzorging heeft je woning natuurlijk ook regelmatig onderhoud nodig. In plaats van dit zelf te doen, schakel je hiervoor Thehappyhome.com in. Je maakt een foto van je kapotte kraan en je persoonlijke home manager zoekt de beste loodgieter in de stad en stuurt ’m bij je langs. Hij geeft je zelfs advies welke overige klusjes er aan je huis moeten gebeuren.

Bezorging
Hoewel bovenstaande producten eenvoudig online te bestellen zijn, moeten we natuurlijk wel thuis zijn als deze bezorgd worden. Er moet namelijk ook nog af en toe gewerkt worden, en laat dat nou vaak net gedurende de tijd zijn dat pakketbezorgers voor je deur staan. De in New York actieve startup Parcel (Fromparcel.com) heeft hier een oplossing voor bedacht. In plaats van je bestelling thuis te laten bezorgen, laat je hem naar de dichtstbijzijnde Parcel-opslagplaats in de stad sturen. Je krijgt een melding als ie daar is aangekomen en kiest vervolgens een tijdstip tussen 19:00 en 23:00 uur waarop je wel thuis bent. Parcel komt je pakketje diezelfde avond nog brengen.

Enjoy (Goenjoy.com) gaat nog een stapje verder. Hier kun je niet alleen een tijd maar ook een gewenste locatie aangeven. De unieke propositie van Enjoy is echter dat het product bezorgd en bovendien direct geïnstalleerd wordt door een medewerker van het bedrijf. Na de blijdschap van het ontvangen pakketje, volgt namelijk vaak de frustratie van het niet in elkaar kunnen zetten van (technische) producten, zeggen de oprichters. Met het meesturen van een expert die het product gebruiksklaar maakt en bovendien tips geeft hoe je dit het beste kunt gebruiken, is deze negatieve emotie voorgoed voorbij. En het mooie is dat producten die via Enjoy zijn besteld, niet eens duurder zijn dan via andere kanalen.

Versturen
Waar een pakketje ontvangen weinig moeite kost, vereist het versturen ervan nog wel enige fysieke inspanning. Een geschikte doos kopen, inpakken, en niet te vergeten een ellenlange rit naar het (steeds spaarzamere) postkantoor. Verleden tijd als het aan de mannen van Shyp.com ligt. Zij halen het te versturen object voor je op, pakken het in en versturen het naar de gewenste locatie. Jij hoeft alleen via de Shyp-app een foto van het object te maken, en nog dezelfde dag wordt het opgehaald.

Bovenstaande voorbeelden zijn maar een kleine greep uit het grote aanbod e-commerce startups die zich op onze innerlijke luiaard richten. Als het aan hen ligt is luilekkerland niet langer een utopie, maar een zorgeloze realiteit. Met een onbeperkte internet- en sms-bundel hoef je nooit meer je stoel uit te komen.

Thomas Donders is researcher bij Jungle Minds, bureau voor digitale innovatie.


Gerelateerde artikelen: