Met Bonativo kreeg ons land er medio maart een nieuwe speler op de online voedselmarkt bij, of eigenlijk Amsterdam. Inwoners van de hoofdstad kunnen producten bij lokale ambachtelijke bakkers, slagers en telers thuis laten bezorgen, ook ‘s avonds. Koeriers halen de verswaren op bij de producent, om ze twee dagen later aan de deur af te leveren.
Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Twinkle/BBP Media
‘We zijn zeer gespecialiseerd. Alleen de beste producten van de beste makers zijn bij ons te koop. Het is curatie.’ Aan het woord is Christian Eggert, de Duitse oprichter van Bonativo. Met steun van investeerder annex company builder Rocket Internet rolde hij het concept afgelopen januari eerst uit in Berlijn, daarna in Londen. Nu is Amsterdam aan de beurt.
Ongeveer 75 producenten in en om de hoofdstad hebben samen in totaal zo’n zeshonderd verschillende producten in de aanbieding op Bonativo.nl. Boer Erik slijt er ambachtelijke rinse appelstroop, brouwerij De Prael brengt er Rubberen Robbie-bier aan de man en Slagerij Peter verkoopt er Spaanse Merguez-braadworsten. Onder andere. Ook zijn er door Bonativo samengestelde ‘bundels’ met producten van verschillende makers te koop. De leveranciers betalen niet voor opname op het platform, Bonativo houdt wel een commissie in per verkocht artikel.
Transparantie
‘We zijn boerenmarkten en andere markten afgegaan en verder hebben we contact gehad met bloggers en andere lokale food-kenners’, aldus Eggert over de totstandkoming van het Amsterdamse aanbod. Exclusiviteit wordt volgens de Duitser niet bedongen, omdat Bonativo ondernemers geen beperkingen wil opleggen. ’We zijn wel selectief, maar we staan open voor nieuwe leveranciers. Belangrijk is dat ze oorspronkelijk en duurzaam zijn en dat ze duidelijk op de site kunnen vertellen hoe ze werken. Behalve het assortiment is transparantie heel belangrijk voor Bonativo.’
Logistieke hub
De startup onderscheidt zich volgens Eggert verder door de snelheid waarmee versproducten van de bron op de keukentafel belanden. Bonativo haalt de producten een dag na bestelling met eigen busjes op bij producenten. Vanuit een logistieke hub in de hoofdstad worden de orders vervolgens bezorgd bij de klant, doorgaans twee dagen na diens bestelling. Bonativo levert de orders (minimaal 30 euro) op de gekozen datum gratis af. Klanten kunnen een tijdvenster van twee uur selecteren, tot tien uur ‘s avonds. ‘We hebben geen voorraad. No stock, no waste’, aldus Eggert. ‘Bij versproducten is vaak sprake van hele lange ketens. Doordat wij daar veel schakels tussenuit halen, verkorten we de doorlooptijd van een paar weken tot een paar dagen.’
Bonavito, waarvoor momenteel twintig mensen werken, concentreert zich de komende tijd op Berlijn, Londen en Amsterdam. Eggert: ‘Op termijn willen we ook elders voet aan de grond zetten.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Weken worden dagen bij Bonativo
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.