Twinkle | Digital Commerce

Kijkshop kiest voor aparte mobiele strategie

2017-05-27
180101
  • 3:55

Wat doe je als webwinkel op de tablet? Pas je alleen de desktopversie van je website aan het kleinere formaat aan of kies je voor een aparte tabletstrategie? Kijkshop.nl deed het laatste, al was er vooraf wel twijfel of die beslissing juist was.

Tekst: Jaap van Sandijk / Beeld: Twinkle/BBP Media

Steeds meer consumenten doen hun online shopping op smartphone of tablet. Bij Kijkshop.nl komt inmiddels de helft van de toeloop van deze beide mobiele kanalen. En dat terwijl deze webwinkel zich tot twee jaar geleden nog volledig richtte op desktopgebruikers. ‘In 2013 besloten we om de mogelijkheden op het gebied van mobiel te verkennen’, blikt Remy da Thesta, e-commerce manager van Kijkshop.nl terug. ‘Daarbij keken we eerst naar smartphone, want daar zat het grootste probleem qua conversie.’

Via juwelierswebwinkel Lucardi.nl - dat van dezelfde eigenaar is als Kijkshop.nl - kwam Da Thesta terecht bij NextChapter, dat webshopsoftware ontwikkelt met een aparte visie op elke channel. ‘Met alleen het responsive maken van je website ben je er niet’, legt Michiel Bestebroer van NextChapter uit. ‘Daarmee past de website zich alleen maar automatisch aan aan het juiste beeldformaat. Maar als je je website adaptive maakt, hou je per channel rekening met meer zaken, waaronder techniek en snelheid. Bij de smartphone is het bijvoorbeeld ons uitgangspunt dat deze – ook als het toestel verbonden is met een 3G-netwerk – pagina’s binnen twee tot drie seconden volledig kan inladen. Dat kan met ons platform omdat het is gebouwd op zoektechnologie. Onze zoektechnologie veroorzaakt geen databasebelasting, en dat maakt webshops razendsnel.’

Interne discussie
Voor Kijkshop.nl was de keuze in de nazomer van 2013 snel gemaakt. ‘We gingen voor de adaptive oplossing, mede omdat we in november dat jaar live wilden zijn’, aldus Da Thesta. ‘Als we zouden kiezen voor een nieuwe responsive website zou deze helemaal op de schop moeten. Dat zou qua doorlooptijd en budget niet haalbaar zijn.’

Na de positieve ervaringen met de smartphoneversie ging in oktober 2014 de tabletsite live. Al ging daar wel een interne discussie aan vooraf. ‘Misschien voldoet de desktopversie wel voor de tablet, werd hier ook wel gedacht. Maar uiteindelijk bleek dat je dan toch blijft zitten met zaken die net niet goed zijn, zoals design, bedienbaarheid en snelheid.’

Kijkshop.nl is tevreden over de keuze voor zowel een aparte smartphone- als tabletstrategie. Da Thesta: ‘De conversie op de tabletversie is met 15 tot 20 procent verhoogd. Op de smartphone is de conversie met 100 procent gegroeid.’

Terugkijkend concluderen beide partijen dat een goede voorbereiding het halve werk is. ‘De webwinkel van Kijkshop.nl is hoogwaardig en geavanceerd’, zegt Bestebroer. ‘Die hebben we voorafgaand aan de operatie dus heel scherp geanalyseerd. Techniek blijft een valkuil. NextChapter is een Software as a Service (SaaS) platform: de techniek is voor alle klanten centraal gebouwd. Maar maatwerk aan de achterkant en aan de voorkant, plus het integreren van ons platform met de webshop, dat moet vlekkeloos verlopen. Daarom is een intensieve voorbereiding voor ons heel belangrijk.’

Achteraf betalen
De smartphone- en tabletsites zijn aparte mobiele webshops die één op één zijn overgenomen van de webshop voor de desktop. Daarbij komen overigens nog wel de nodige technische uitdagingen om de hoek kijken. ‘Een aantal custom made merk- en actiepagina’s, in totaal circa dertig, zijn initieel buiten de boot gevallen’, zegt Bestebroer. ‘Je kunt je daarbij wel met recht afvragen hoe erg dat wegvallen is. Want, moet het wel een doel op zichzelf zijn om mobiel precies in de pas te laten lopen met desktop? Of past het juist in de adaptive-benadering om dat niet te doen?’ Ook lagen er nog een paar uitdagingen ten aanzien van externe content die via een i-frame zou moeten worden ingeladen. ‘Een i-frame heeft een vaste breedte, gericht op desktopgebruik en zou specifiek moeten worden aangepast. Dat kan nog niet, want we werken aan een oplossing hiervoor.’

Een opmerkelijke verandering voor Kijkshop.nl is dat klanten nu met de website in de hand de fysieke winkel kunnen binnenlopen en daar op hun eigen manier hun voordeel mee kunnen doen, vertelt Da Thesta. Al is die ervaring wel even wennen voor Kijkshop. ‘Wij bieden veel mogelijkheden van betaling, ook achteraf betalen. Klanten kunnen online een artikel bestellen, kiezen voor de optie Shop & Haal Op en het artikel even later ophalen in de winkel – zonder vooraf te betalen.’

Een nieuwe, hybride manier van kopen, benadrukt Bestebroer. ‘Dat is de nieuwe werkelijkheid.’

------------------------------------------------------
Over Kijkshop
Kijkshop exploiteert naast meer dan honderd winkels de webwinkel Kijkshop.nl. Het assortiment is ingedeeld naar vier belevingswerelden: Vrij & Actief, Koken & Wonen, Media & Bellen en Mooi & Verzorgd. De eerste Kijkshop werd in 1973 geopend in ’s-Hertogenbosch. Kijkshop.nl bezet met een kleine 21 miljoen euro omzet de 51e plaats in de Twinkle100. Kijkshop is sinds 2007 eigendom van het Zweedse Klockgrossisten i Norden AB (Kin), de grootste verkoper van horloges in het Noorden van Europa. Kin is sinds 2006 actief op de Nederlandse markt na de overname van juweliersketen Lucardi.
------------------------------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2015.