Twinkle | Digital Commerce

Bent u 100 procent Consumentenbond-proof?

2017-11-11
180101

De Consumentenbond is gaan samenwerken met de Stichting Stop Internetoplichting om consumenten beter te informeren en te waarschuwen voor foute of niet bestaande webshops. Hoe voorkomt u als webwinkelier dat u ergens van wordt verdacht?
 
Tekst: Charlotte Meindersma

 
'Nepshops komen en gaan zó snel, dat zelfs Google het niet bijhoudt’, motiveert de Consumentenbond de samenwerking met de stichting op zijn website. ‘Opgeletopinternet.nl speurt dagelijks het web af op zoek naar verdachte domeinnamen en advertenties. Als geverifieerd is dat het om een nepshop gaat, sturen zij een tweet uit om mensen te waarschuwen. Deze wordt voortaan ook meteen zichtbaar in de Nepshops-Alert van de Consumentenbond.’


Welke regels zijn in dit licht belangrijk voor uw als webwinkelier?

Achteraf betalen
De regel is dat een consument moet betalen bij afleveren. Eerlijk oversteken, zeg maar. Zoals u bij een bakker afrekent en min of meer tegelijkertijd uw brood krijgt. Online is dat natuurlijk lastig en voor de webwinkel ook ongewenst. Daarom mag u de consument hooguit verplichten 50 procent vooruit te betalen. De andere helft, of meer, moet de consument dus achteraf kunnen betalen.

IDeal
De Consumentenbond waarschuwt ook voor iDeal, omdat ‘nepwebwinkels’ hier ook gebruik van maken. Het is wel een heel gebruikelijke betaalmethode geworden. Kiezen consumenten er zelf voor om met iDeal te betalen, dan is er geen probleem. U mag ze alleen niet verplichten om meer dan 50 procent via iDeal te betalen.

Extra kosten
Leveren methodes om consumenten achteraf te laten betalen u extra kosten op? Geen probleem. U mag deze kosten één op één doorberekenen aan de klant. Let wel: u mag slechts de werkelijke kosten doorberekenen. Kost het achteraf laten betalen u bijvoorbeeld 2,75 euro, dan mag u ook 2,75 euro doorberekenen. U mag daar bijvoorbeeld niet 3,25 euro van maken.

(Te) nieuwe producten
De Consumentenbond waarschuwt ook voor webshops met producten die (nog) nergens anders te koop zijn. Maar u mág natuurlijk best producten verkopen die niet in andere Nederlandse shops verkrijgbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat u simpelweg de eerste bent die een bepaald merk of artikel heeft ontdekt. Als het gaat om nieuwe producten die op een bepaalde datum op de markt komen, geef dan simpelweg duidelijk aan dat mensen het product alleen nog kunnen reserveren of eventueel al vooruit kunnen betalen, maar dat er pas vanaf een bepaalde datum geleverd zal worden.

Keurmerken
Gebruik keurmerken pas wanneer u ook helemaal door de betreffende instantie bent goedgekeurd. Is de naam van uw webwinkel nog niet op de website van het keurmerk te vinden, dan is dit volgens de Consumentenbond een teken dat u onterecht het keurmerk gebruikt en daardoor waarschijnlijk een nepwebwinkel bent. Wees daarom niet al te enthousiast en wacht tot het moment dat uw keurmerk ook door consumenten gecontroleerd kan worden.

Ervaringen
De Consumentenbond adviseert webshoppers ook online prijzen en webwinkels te vergelijken en te letten op ervaringen van anderen. Controleer daarom goed of er over uw webwinkel klachten komen. Zolang u zich aan de wettelijke vereisten houdt, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Een beetje extra service kan natuurlijk helpen om een positieve(re) beoordeling te krijgen. Zijn beoordelingen feitelijk onjuist, spreek daar een site met klachten of reviews dan op aan en vraag om het te herstellen.
 
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.