Twinkle | Digital Commerce

Zes oud-winnaars over de Beste Startende Webwinkel Award

2017-05-27
180103
  • 3:37

In 2004 riep de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards de prijs voor Beste Startende Webwinkel van Nederland in het leven. Elf winnaars wisten de afgelopen jaren de jury te overtuigen van hun innovatieve product en businessmodel. Zes van hen vertellen hoe het hun startende webshop daarna is vergaan.
 
Tekst: Marit Smits | Beeld: Twinkle/BBP Media


Martijn Coehorst, Direct Movie (2006)
‘De award hielp ons bij het winnen van het vertrouwen van leveranciers. We waren in 2006 bezig met het openbreken van een nieuwe markt: het online legaal kijken van films. Tot 2013 hebben we doorgedraaid, maar toen bleek toch dat de schaal waarop we opereerden, te klein was. Inmiddels hebben we het concept verkocht. We hadden de concurrentie - en dan met name hun beschikbare budgetten - niet goed ingeschat. Sinds 2010 verkopen we een digitale oplossing voor uitgevers onder de naam ePublisher-world.com. Zo hebben we onder andere de app van Twinkle gemaakt. Het gaat dus goed, maar we opereren nu op een compleet andere markt.’

Stein Peters, Simply colors (2007)
‘Behalve de prijs voor Beste Startende Webwinkel van Nederland in 2007 wonnen wij in 2010, 2011 én 2012 een publieksprijs in de categorie baby- en kinderkleding. Hier zijn we nog steeds erg trots op. De Starters Award was goed voor de bekendheid van ons bedrijf in de branche. Hierdoor was het gemakkelijker om deuren te openen die anders iets langer gesloten zouden zijn bleven. Simply colors groeit nog steeds, maar de grootste groei vindt nu in het buitenland plaats. Hier zijn we met veertien franchiseorganisaties lokaal actief en voeren we de marketing en productie van onze artikelen. De focus ligt nog steeds op personaliseren van baby- en kinderbasics.’

Rob Bos, Eco-Logisch (2009)
‘Ik kan mij herinneren dat ik de uitreiking van de Starters Award tijdens de gala-avond had gemist, omdat ik te lang met voetballers Dirk Kuyt en Arjen Robben stond te praten in de hal van Hotel Huis ter Duin. Gelukkig werd de award daarna opnieuw officieel aan ons gegeven. Na die avond hebben we zoals elke starter hard gewerkt en zijn we gegroeid van een webshop met 350 producten naar een bedrijf met een assortiment van ruim vijfduizend artikelen. De focus van Eco-Logisch is een klein beetje verlegd van "bouwmarkt" naar "warenhuis". We zijn de nummer 1 van Europa in ons vakgebied (duurzame producten) geworden.’

Martin Beijer, Ticken (2010)
‘Zowel direct na de uitreiking tijdens het feestelijke gala als in de weken erna feliciteerden en contacteerden allerlei onbekenden mij. Dat was heel verrassend en inspirerend. Ticken is jaar op jaar in omzet en winst gegroeid en biedt typecursusmodules voor consumenten, scholen en bedrijven/instellingen. Inmiddels zijn we naast Nederland ook actief in België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Alle modules worden nog steeds met 1 fte uitgevoerd. Alles is geautomatiseerd. Die ene fte is er voor eventuele klantvragen, offertes en financiële administratie. Mijn eigen tijd stop ik vooral in de online marketing en productontwikkeling; zowel optimalisatie van de type- en theorie-examencursussen als het optuigen van een volgende e-learning module in 2015.’

Rob van den Dool, Yumeko (2011)
‘De Starters Award heeft ons een zetje in de goede richting gegeven. Hij heeft bijgedragen aan onze bekendheid, omdat er veel over ons is geschreven in on- en offline media. Ook was de prijs destijds onderdeel van onze communicatie. Door onze winst werden we een gesprekspartner voor Wehkamp.nl en startten we een samenwerking die nog steeds loopt. Dit partnership heeft ook weer andere deuren voor ons geopend. Het droeg allemaal bij aan de groei van Yumeko, waardoor we ons nu marktleider mogen noemen op het gebied van eco bed- en badgoed.’

Annefrid Imenkamp, Chocstar (2012)
‘Het winnen van de prijs voor Beste Startende Webwinkel van Nederland heeft een onwijze media boost gegenereerd en de naamsbekendheid van Chocstar aanzienlijk vergroot. Hierdoor groeide onze sales en stonden we ineens “op de kaart”. We zijn intussen bijna drie jaar oud en duizenden chocoladeletters verder. Ons assortiment is in de jaren gegroeid van alleen chocoladerepen naar ook harten, letters en chocolade-eieren met Pasen. Het team is uitgebreid en Chocstar zit qua omzet nog steeds in een mooie, stijgende lijn. We zijn continu bezig met innovatie en vernieuwing; een nieuwe cadeauverpakking, stevigere verzendverpakking, meer customised opties en ga zo maar door. Binnenkort zal de website worden vernieuwd en hopen we onze eigen 3D-chocoladeprinter in gebruik te gaan nemen. Ideeën genoeg, tijd tekort!’

Dit artikel komt uit een uitgave over de Nationale Thuiswinkel Awards 2015. Die verscheen als bijlage bij Twinkle 3-2015.
 

Lees ook: