Twinkle | Digital Commerce

Paul de Vries: 'Ik ben een echte man'

2017-05-27
180101
  • 3:05

Paul de Vries won met Nieuweautokopen.nl in 2014 een Thuiswinkel Award XS in de categorie Auto & Accessoires. Recent sleepte hij ook een Amerikaanse prijs in de wacht, een Automotive Website Award. In januari verkocht hij zijn bedrijf aan Marktplaats. Hij blijft er echter nog zeker vier jaar aan verbonden.

Begin
‘In 1997 – internet begon pas – was ik dealer van het Koreaanse automerk SsangYong. Ik vond het fascinerend dat klanten met een printje van een webpagina binnenkwamen. Daaraan kon ik zien dat internet werkte en daar wilde ik meer van weten. In 2000 besloot ik al om 80 tot 90 procent van het marketingbudget online te besteden. SsangYong bleef het online goed doen, dus wilde ik ook andere merken online gaan verkopen. In 2004 schreef ik de plannen voor Nieuweautokopen.nl.’

Inspiratie
‘Een betrouwbare merknaam vind ik heel erg belangrijk. Dat zegt meer dan de prijs – een paar euro meer of minder die je moet betalen. Ik wil erop kunnen rekenen dat beloftes waargemaakt worden. Dat mijn bestelling op tijd geleverd wordt en dat ik weet dat het opgelost wordt als er iets mis mee is. Daarom kijk ik vaak naar de usual suspects: Wehkamp.nl, Amazon, Bol.com en Coolblue. Zakelijk gezien haal ik ook erg veel inspiratie uit Amerikaanse automotive sites.’

Offline en/of online?
‘Offline zaken zijn voor mij ook erg van belang; zo bezoek ik veel autodealers en autobedrijven. Ik zoek de combinatie tussen on- en offline. De automotive branche in het algemeen is online nog niet helemaal up-to-date, maar de functie van offline verandert. Uit onderzoeken blijkt dat als consumenten een auto zoeken, ze die eerst online helemaal bekijken. De gemiddelde koper bezoekt uiteindelijk maar 1,2 autobedrijven, alle oriëntatie is dan al online gedaan.’

Shoppen
‘Ik ben een echte man, dus alles wat ik maar online kan kopen, koop ik ook graag online: boeken, muziek, computers, Van Bommel-schoenen, kleding - mits geen pak. Dat is het enige kledingstuk wat ik liever offline aanschaf, want dat moet ik passen. En verder ga ik graag met mijn zoontje naar de supermarkt, daar hebben ze een fruitautomaat die hij erg leuk vindt. Bovendien doe ik bij de boodschappen vaak impulsaankopen, die doe ik online niet.’

Marktontwikkeling
‘Op het gebied van e-commerce valt me op dat men net een vermogen heeft uitgegeven aan desktops, maar dat nu in razende vaart alles overgaat naar mobiel. Daar zit een andere competentie. Wij moeten opnieuw uitvinden wat daar wel of juist niet werkt. Er zijn ook meer mensen nodig voor de call lead – vanuit de mobiele site bel je immers gemakkelijk, en die telefoontjes moeten natuurlijk opgevangen worden.’

Hobby
‘Tijd voor mezelf? Ja hoor, maar mijn werk is ook mijn hobby. Verder heeft mijn vrouw een fysieke winkel, Il Fienile – met kleding en sieraden voor vrouwen en met brocante en kastjes. Het meeste wordt via Facebook en Marktplaats verkocht. In het weekend werk ik veel voor deze winkel, dan breng ik onder meer de gekochte kastjes weg. Daarnaast breng ik mijn zoontje naar sport. Ons leven staat veel in het teken van werk, dat gaat toch zeven dagen per week door. Ik zou het ook niet anders willen.’

Vakantie
‘Ik ga graag op vakantie naar Amerika en naar Spanje. Ik ben geboren op de Canarische Eilanden en daar ga ik nog steeds graag naartoe; lekker op terrasjes zitten of op het strand een boek lezen. In Amerika vind ik het leuk om autobedrijven te bekijken om er rond te toeren. En verder ga ik graag een weekje op wintersport.’

Trots
‘Dat ik na negen jaar hard werken mijn bedrijf heb kunnen verkopen aan Marktplaats maakt me trots. Zo ook de Thuiswinkel Award XS die we vorig jaar gewonnen hebben, en heel recent is daar nog een prijs bijgekomen: in Amerika hebben we vorige maand een Automotive Website Award gewonnen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2015.