Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Kleine wasjes, grote wasjes

2017-05-27
180101
  • 4:16

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Bundles.nl vond het in wasmachineverhuur, Nordiklivingstore.nl in een shop-in-shop voor Scandinavische producten en Kappers-scharen.nl in een vakwinkel met scharen voor kappers.

Tekst: Danielle Scheffer

Bundles.nl
Een goede wasmachine is voor veel huishoudens een flinke investering. Financieren, huren of leasen zou een uitkomst zijn. Dat kan bij Bundles.nl. Deze organisatie biedt één type Miele-wasmachine en koppelt die aan het internet. Het idee is dat de totale waskosten bij betalen voor gebruik vergelijkbaar zijn met wanneer een consument de machine zelf zou kopen en onderhouden. Maar dan met toegevoegde waarde: service.

Bij de meeste webwinkels voer je een transactie uit: je koopt iets en dan ben je klaar. Op Bundles.nl start je een relatie, meldt algemeen directeur Marcel Peters. ‘Je regelt er naast een nieuwe wasmachine alles wat nodig is voor een schone was met zo min mogelijk kosten van energie, wasmiddel, water, onderhoud en zo min mogelijk slijtage van kleding.’ Daarvoor heeft het bedrijf de Bundles Buddy: een metertje en een app die helpen om schoner, zuiniger en duurzamer te wassen en drogen. Via de Buddy sta je online in verbinding met Bundles en krijg je onder meer inzicht in je verbruik, persoonlijke wastips, video-instructies en dergelijke.

De kracht van de organisatie zit volgens Peters in samenwerkingsverbanden met andere bedrijven; zo wordt de distributie, IT, service/onderhoud en verkoop veelal uitgevoerd door partners. ‘De plaatsing en installatie van het apparaat wordt uitgevoerd door Vonk en Co. Onderhoud en reparatie doet Miele. Overige ondersteuning voor een beter wasresultaat verzorgen wij zelf.’ Peters deed ruime energiekennis op in zijn vorige baan als innovatiemanager bij Essent. Hij promoot Bundles nu op Google en vergelijkingssites, bij woningbouwverenigingen en duurzaamheidsclubs.

Peters: ‘Consumenten moeten geen apparaten meer bezitten, maar betalen voor gebruik en eigenlijk zelfs voor resultaat. Een expert kan veel efficiënter omgaan met de materialen waarvan een product gemaakt is om zo een circulaire economie op gang te brengen.’ Bundles is tegen de wegwerpmaatschappij en laat de apparaten na gebruik recyclen.

-----------------------------------------------------------------

Nordiklivingstore.nl
Annelies Ribbink, eigenaar van Nordiklivingstore.nl, verwacht met Scandinavische producten een gat in de markt te vullen. ‘Dit is werkelijk de enige shop-in-shop die exclusief Scandinavische producten verkoopt. Absolute niche, absoluut specialisme’, laat Ribbink weten. De shop is live sinds 1 januari 2015.

‘Al ruim een jaar heb ik de website Nordikliving.nl: een blog en een online gids met Scandinavische merken en webwinkels die de betreffende merken verkopen. En verder ben ik eigenaar van Scandinaviexs.nl, een webshop vol Scandinavische kinderproducten. Het starten van Nordiklivingstore.nl is eigenlijk een logisch vervolg. Ik wilde bovendien altijd al collegawebshops bundelen en een platform bieden waar consument en webshop elkaar ontmoeten; we houden immers allemaal van de Scandinavische levensstijl en zijn gek op Scandinavische producten.’

Het innovatieve van Nordiklivingstore is volgens Ribbink dat het ‘een shop-in-shop is binnen een exclusieve productgroep, namelijk alleen Scandinavische producten. Voor mijn marketing maak ik gebruik van pr, social media, nieuwsbrieven naar klanten en ik ga binnenkort flyers verspreiden via de deelnemende webshops. Daarnaast heb ik profijt van mijn andere twee sites: klanten en abonnees daarvan worden op de sites en via nieuwsbrieven geïnformeerd.’

De bestellingen komen binnen via Nordiklivingstore. De klant krijgt automatisch per mail een factuur. De pakbon gaat naar de betreffende webshop en die verstuurt vervolgens de bestelling.

In de toekomst wil Ribbink voor Nordikliving meer adverteerders - webwinkels die worden vermeld. Het liefst met deelname aan Nordiklivingstore, zodat ook de webshop meegroeit. ‘Maar Nordikliving blijft het platform waar een forumachtige ontmoetingsplek komt voor consumenten onderling en waar consumenten rechtstreeks met de webshops kunnen communiceren. Hoe en wat, daar ben ik nog niet uit. Mijn grootste uitdaging? Exclusief blijven en groeien.’

-----------------------------------------------------------------

Kappers-scharen.nl
Kappers-scharen.nl is onderdeel van Shops4youonline, een holding met meerdere webwinkels in haarproducten. De organisatie heeft ook een fysieke megastore in Nijkerk. De vraag naar specialistisch gereedschap voor een ambachtelijk vak kwam uit de markt zelf.

‘Er zijn weinig webwinkels alleen gespecialiseerd in kappersscharen en benodigdheden. Met een ruim aanbod aan exclusieve kappersscharen hebben wij weten in te springen op de vraag uit de markt’, vertelt Nick van den Berg, hoofd development group bij Shops4youonline. ‘In onze andere webwinkel, hairandbeautyonline.com, bleek veel vraag naar kappersscharen en oefenhoofden. Omdat deze webwinkel meer gespecialiseerd is in stylings- en verzorgingsproducten, besloten wij een webwinkel te starten puur gericht op kappersscharen, -messen en trainingsmateriaal. Wij willen onze klanten zoveel mogelijk informatie over de scharen geven, omdat er hier veel meer bij komt kijken dan bij een normale schaar. De kappersschaar is een verlengstuk van de kapper zelf. Wij hebben de scharen voorzien van alle technische informatie. Online is het noodzakelijk zoveel mogelijk details te verstrekken zodat de klant een keuze kan maken. Het assortiment omvat ook oefenhoofden en kapperskoffers.’

Hoe geeft Van den Berg bekendheid aan zijn webshop? ‘Wij zijn actief op social media en besteden veel aandacht aan advertising op bijvoorbeeld Google en nieuwssites. Onze seo-specialisten zorgen ervoor dat wij organisch goed gevonden worden in Google.’

‘We willen de beste kappersscharenwebwinkel van Nederland zijn. Bij elk bedrijf is omzet en winst natuurlijk van levensbelang, maar binnen onze filosofie hoort daarbij ook kwaliteit. Dus uitstraling, assortiment, informatie en usp’s. De webwinkel is zeer toegankelijk en ook geschikt voor tablets en smartphones. En verder onderzoeken we of het haalbaar is om een eigen slijpservice te starten.’

En dat is meteen Van den Bergs advies aan andere (startende) webwinkeliers: ‘Zorg voordat je begint voor een uitgebreid marktonderzoek en haal hier uit wat je kansen zijn. Probeer uniek te zijn.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2015.