Twinkle | Digital Commerce

Pakje naar 't postkantoor: wanneer gaat het herroepingsrecht in?

2017-11-11
180101

Afgelopen juni traden nieuwe regels in werking die webshoppers op Europees niveau moeten beschermen. Maarten Braun en Maaike Lassche van ICTRecht bespreken opvallende wijzigingen en lacunes. Deze keer: Wanneer gaat het herroepingsrecht in?
 
Tekst: Maarten Braun en Maaike Lassche
 
Iedereen mist wel eens de bezorging van een pakketje. Als de tweede bezorgpoging ook niet slaagt, wordt het pakketje doorgaans bij het dichtstbijzijnde postkantoor afgeleverd zodat de consument het zelf kan ophalen wanneer het hem uitkomt.



Maar hoe zit dat met het herroepingsrecht? Nu de nieuwe Europese consumentenwet (FAQ) is ingegaan, zijn de regels voor het ingaan van het herroepingsrecht ook aangepast. Wat heeft dat voor gevolgen in bovenstaande situatie: wanneer gaat het herroepingsrecht in? Op het moment van de eerste bezorgpoging, het moment dat het pakje door de vervoerder is afgeleverd op het postkantoor of juist pas op het moment dat het pakketje door de consument is opgehaald bij het postkantoor?

Aangewezen derde
De nieuwe wet geeft (kort gezegd) aan dat de overeenkomst op afstand kan worden ontbonden binnen 14 dagen nadat de consument, of een door de consumenten aangewezen derde, het pakket heeft ontvangen. Met aangewezen derde wordt uitdrukkelijk niet de vervoerder zelf bedoelt.

Maar wanneer heeft de consument het product precies ’ontvangen’? Wat hier belangrijk is, is de passage ‘door de consument aangewezen derde’. Dit moet namelijk een actieve handeling zijn geweest door de consument, en die derde moet specifiek zijn bepaald.

Buren
Een bestelproces dat alleen de mogelijkheid geeft om te kiezen voor ‘afleveren bij buren’ is onvoldoende, omdat het niet specifiek genoeg is. Waar begint en eindigt het begrip ‘buren’ immers? Zijn dat alleen de buren direct links en rechts van een huis of betreft dat het gehele flatgebouw waar iemand in woont? De consument moet dus echt aangegeven hebben dat het de buren op huisnummer x betreft.

Een door de consument aangewezen derde kan ook een postkantoor zijn mits, ook hier, specifiek bepaald.

Dit alles betekent in de praktijk dus dat als de consument niet thuis was voor de twee bezorgpogingen en het pakketje automatisch wordt afgeleverd bij het dichtstbijzijnde postkantoor, dit postkantoor niet als aangewezen derde beschouwd kan worden. Het herroepingsrecht zal dan pas ingaan op het moment dat de consument het pakketje zelf heeft opgehaald bij het postkantoor.

Heeft de consument echter na de eerste afleverpoging uit eigen beweging gebruik gemaakt van het formulier van de vervoerder en daarop aangegeven dat deze het niet nogmaals hoeft te proberen te bezorgen en dat hij het liever zelf komt ophalen bij postkantoor x in de buurt? Dan zal het herroepingsrecht wel al ingaan op het moment dat het pakketje daar voor de consument klaarligt.
 
Maarten Braun en Maaike Lassche zijn beide juridisch adviseur bij ICTRecht.

Dit is het derde deel van een serie over opvallende of ontbrekende punten in de nieuwe ‘consumentenwet’. Vorige week bespraken Braun en Lassche de vraag of webwinkeliers klanten terug moeten betalen voordat een retourartikel binnen is. Twee weken geleden gingen zij in op het herroepingsrecht bij tijdschriftabonnementen.