Het fysieke winkelen zal niet verdwijnen omdat de consument behoefte heeft aan beleving, advies en menselijke interactie tijdens het shoppen. Dat is de overtuiging die leeft binnen de retailserviceorganisatie Euretco.
Een gesprek met Rik Klercq, manager Euretco Online, Carla Valkema, manager Euretco Fashion (beiden op de foto) en Emiel Poeisz, general manager van Euretco Sport over de uitdagingen van de lokale ondernemer in de omnichannel wereld. 'De webshop moet traffic genereren en de winkel is the place to be, in plaats van een place to buy.'
Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Thomas Fasting
E-commerce is belangrijk, maar geen doel op zich. Wel zal elke retailer omnichannel proof moeten zijn. '90 procent van de aankopen zal nog in de winkelstraat worden gedaan, maar een retailer wil een marktpotentieel van 100 procent, dus is het heel belangrijk het online gedeelte goed op orde te hebben.' Rik Klercq, manager Euretco Online, schetst de weg die Euretco aan het afleggen is: van retailserviceorganisatie naar omnichannel dienstverlener. Euretco? Waar komen we dat tegen in de winkelstraat? Carla Valkema, manager Euretco Fashion, somt een aantal namen op van lokale retailers inclusief plaatsnaam en het aantal vierkante meters winkeloppervlakte. 'Wij noemen ze de local heroes. Lodewijk Mode voor Mannen in Franeker, Konijnendijk Mode in Zuid-Beierland, Van Tilburg Mode en Sport in Nistelrode, Ballegooyen Modes in Dussen, Roetgerink Mode in Enter… De retailers met naam en faam in de eigen regio, de lokale specialist. Met winkels variërend van 60 tot 36.000 vierkante meter.' We komen Euretco dus niet zelf tegen, maar wel 3.250 aangesloten winkels die gebruikmaken van de retaildiensten van de organisatie met bijna honderd jaar historie in de zelfstandige retail.
Ontzorgen
'Een kwart van die retailers zijn franchisenemers, de anderen zijn zelfstandig ondernemers', legt Klercq uit. 'We opereren in de branches fashion, wonen, sport, media en sinds kort ook doe-het-zelf [zie kader, red.]. Voor de consument zijn we dus niet zichtbaar. We houden ons bezig met inkoopprocessen, marketing en financiële dienstverlening - we staan betaalgarant voor de retailer naar de leverancier. Door het volume aan aangesloten winkels kun je veel voordeel behalen. We willen de retailer ontzorgen.'
In de branches fashion en sport is de dienstverlener inmiddels goed op stoom gekomen om de retailer ook op het gebied van online te ontzorgen. 'We willen de retailer faciliteren op alle gebieden waar hij niet onderscheidend is', vertelt Valkema. 'Dus met een webshopplatform, techniek, infrastructuur en koppelingen naar bijvoorbeeld de logistieke partij. Veel retailers zijn rendementsmeester geworden in plaats van verwenner van de klant. De ondernemer moet een modemens zijn, met als kracht zijn eigen gezicht. Dát maakt hem onderscheidend van de ketens en het grootwinkelbedrijf. Dit soort winkels maken de winkelstraat aantrekkelijk. Online maken we deze retailers vindbaar en zichtbaar; 60 procent wordt organisch gevonden.' Valkema heeft daar een mooi verhaal bij, dat haar met trots vervult. 'Mensen uit Eindhoven die met de zoekterm “Camp David” bij Lodewijk Mode voor Mannen in Franeker uitkomen. Ze hebben drieënhalf uur gereisd met het openbaar vervoer om met zeven broeken en drie truien in dezelfde tijd weer naar huis te reizen. Ik vind dat geweldig. Het fysieke winkelen komt weer terug. Consumenten komen graag bij een specialist.'
Vroeger hadden consumenten zes toch acht merken en winkels in hun hoofd voor hun aankopen. Nu zijn dat er nog maar drie tot vier. 'Ons doel is om onze aangesloten retailers in het oriëntatieproces van de consument vindbaar te maken', vult Klercq aan. 'En dat de consument die bij één van onze ondernemers uitkomt professioneel wordt ontvangen en wordt geïnspireerd. Online én offline.'
Adviesrol
Behalve dat Euretco de ondernemers ondersteunt met het technische gedeelte, zien Valkema en haar collega's ook een initiërende en adviserende rol voor zichzelf weggelegd. 'Wij moeten de zelfstandig ondernemer prikkelen. We geven trends aan, benchmarken prestaties en organiseren zelf workshops en beurzen. We duiden de ontwikkelingen en denken oplossingsgericht. In fashion wordt 50 procent van de aankopen online bepaald, 90 procent wordt in de winkel aangeschaft. De webshop moet traffic genereren en de winkel is the place to be, in plaats van een place to buy. Prima als er online wordt gekocht, maar traffic naar de winkel is het belangrijkst.'
Voordeel uit samenwerking
Valkema is de omnichannel-exercitie twee jaar geleden begonnen met vijftien retailers uit de top-100 van Euretco. Ondertussen zijn dat er 25, goed voor 55 miljoen euro fysieke winkelomzet, en het plan is uit te breiden naar vijftig deelnemers. Ze delen de voorraad, de content en door de samenwerking is de time to market veel korter. 'Aan de voorkant zie je het niet. Iedereen is vrij om zijn webwinkel in te richten zoals hij wil', licht Valkema toe. 'Maar aan de achterkant wordt er veel voordeel gehaald uit de samenwerking. Natuurlijk zijn er ondernemers die het allemaal liever zelf doen. Dat kan. Maar als je kijkt naar de consument, die verwend is door de standaarden van pure players als Bol.com en Coolblue, dan kun je dat in je eentje niet bijbenen. Lokale binding helpt, maar je moet die basisvoorwaarden op orde hebben. We hebben elkaar nodig. En voor de kennis, kunde en techniek kun je bij Euretco terecht.' De combinatie van online kennis, fashion en retail is uniek, vult Klercq nog aan. 'We zien heel goed wat er gebeurt en hoe de consument zich gedraagt.'
Jouwsportzaak.nl
Ook de ondernemers uit de sportbranche kunnen zich aansluiten bij een webshopplatform. Dat weer net anders werkt dan bij fashion. ‘Met de ontwikkeling van Jouwsportzaak.nl kunnen Euretco Sport-ondernemers online hun eigen webshop runnen, met als grote voordeel dat Euretco de winkel volledig aan de achterkant ontzorgt', legt Emiel Poeisz, general manager bij Euretco Sport uit. 'Zo zorgen wij voor een goede mix tussen het risico dragen van de voorraad, het online zichtbaar zijn en goede afspraken met leveranciers.’ Tot zover niets nieuws onder de zon. Het grote verschil met de aanpak van de collega's van fashion is dat Jouwsportzaak.nl een centraal platform is waar de sportondernemers het assortiment kunnen afstemmen op hun winkel. De consument shopt dus in een centrale webshop. Pas als hij gaat afrekenen, kiest hij een servicepunt. Dat is een winkel in de buurt van de consument. Niet alleen kan hij daar zijn pakketje ophalen, het is ook een transparante manier om de online omzet aan de ondernemers toe te wijzen. Uiteraard kan de klant er voor kiezen om het pakket te laten bezorgen, maar hij moet altijd een servicepunt kiezen. Poeisz: 'Er zijn ongeveer 110 ondernemers die hieraan mee kunnen doen. Op dit moment zijn het er 54 met in totaal circa 50 miljoen euro fysieke winkelomzet. Iedere ondernemer kan tot op productniveau bepalen wat hij online wel of niet verkoopt. Daarmee kan hij een enorme longtail ontsluiten. De enige voorwaarde is dat het moet aansluiten bij zijn specialisme. Want daar gaat het om, offline en online. Kwaliteit is belangrijker dan omzet. En dat sluit ook aan bij de afspraken met onze leveranciers.' De sportretailer heeft daarnaast een lokale webshop, met een unieke voorkant, die aan de achterkant is gekoppeld aan Jouwsportzaak.nl. De content wordt centraal geregeld waardoor de webshops het gewenste niveau houden. Net als bij fashion organiseert de sporttak inkoopbeurzen en geeft het advies over de collectie.
Lokale retailer
Elke webshop die bij Euretco is aangesloten heeft een responsive design. 'Dat was een basiseis', zegt Klercq. 'Ook de tabletoriëntatie moet perfect werken. We doen alles stap voor stap. Maar dat zijn wel grote stappen. We zien gewoon dat er ruimte is voor de lokale retailer. We zetten ons in voor het behoud van de zelfstandige multibrand retailer.'
Over Euretco
Onder het motto 'De kracht achter zelfstandig retailend Nederland' biedt Euretco diensten, inkoopkracht, merken en formules aan om de ruim 2.200 aangesloten zelfstandig ondernemers en franchisenemers binnen de retail met bijna 3.250 winkels, dezelfde voordelen en concurrentiekracht te bieden als het grootwinkelbedrijf en de franchiseketens. Euretco is actief in de branches mode, wonen, sport, media en doe-het-zelf. De kernactiviteiten zijn: retailservices, franchise, wholesale en financiële dienstverlening aan zelfstandig ondernemers. Tot bekende winkelformules en vloerconcepten behoren Intersport, Livera, Runnersworld, Libris en Hubo. De gezamenlijke consumentenomzet bedraagt 2,5 miljard euro. Bij Euretco werken ongeveer 380 medewerkers.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Euretco ontzorgt local heroes
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.