Twinkle | Digital Commerce

Vaktrend: bezorging op zondag

2017-05-27
180101
  • 3:26

Zondag als winkeldag: in de offline wereld is het jarenlang onderwerp van discussie geweest. Maar in de e-commerce wereld worden heilige huisjes doorgaans sneller geslecht. Tot voor kort werden er op zondag geen pakketjes bezorgd, maar deze zomer is Coolblue een pilot gestart met levering op zondag. Ook boodschappen- en receptenservice HelloFresh staat, wanneer gewenst, op zondag voor de deur. Een overzicht van de beweegredenen om de zondagse rust in e-commerce Nederland op te heffen.

Tekst: Bart ter Steege

Sinds kort is Coolblue de eerste webshop in Nederland die zeven dagen per week bestellingen aflevert. Maar ook HelloFresh, bekend van de boxen verse boodschappen, levert al op zondag. Coolblue doet dit dankzij een partnership met PostNL. HelloFresh werkt met een eigen netwerk van gekoelde distributie. Maar beide bedrijven zijn Europese pioniers op het gebied van zondagbezorging en ze volgen daarmee een trend die in de Verenigde Staten al langer gaande is.

Wie anders dan Amazon?
In de Verenigde Staten experimenteert Amazon (in samenwerking met United States Postal Service) al sinds november 2013 met levering op zondag. Het programma begon lokaal (Los Angeles en New York) en ‘t wordt nu in rap tempo nationaal uitgerold. Volgens Amazon gebruiken klanten sunday delivery voor allerlei productgroepen, van babykleertjes tot boeken. De doelstelling van Amazon is om het de klant nog makkelijker te maken de ‘zaterdag to-do list’ af te werken. De optie bieden om direct de dag daarna te leveren draagt daaraan bij.

Als de klant erom vraagt
Maar nu dus de Europese primeur. En daar is Pieter Zwart, directeur en oprichter van Coolblue, trots op. Vooral omdat de service naadloos past in Coolblue’s strategie om de klantervaring altijd voorop te zetten. Dus als klanten vragen om zondagbezorging, dan moet het er komen.

Onder de radar leverde HelloFresh (geen reguliere webshop, HelloFresh werkt volgens een abonnementsmodel) al in maart van dit jaar de eerste doos boodschappen af op zondag. Volgens Olaf Vreeburg van HelloFresh was de keuze vrij snel gemaakt: ‘Onze klanten geven de voorkeur aan levering buiten werktijden. We zijn eerst gestart met levering op maandag- en dinsdagavond. Leveren op zondag was de logische volgende stap. De wens van de klant is in deze beslissing altijd leidend geweest.’

Levering op zondag als kostenbesparing
Zondagbezorging past bij het streven van retailers om klanten steeds meer controle te geven over hun bezorgmoment. Dat draagt bij aan een verbeterde klantervaring. Maar er is nóg een doorslaggevend argument: een succesvolle aflevering. Niet-succesvolle leveringen (consument is niet thuis om het pakketje aan te nemen) vormen een enorme kostenpost voor retailers. De klant meer keuzevrijheid geven door middel van levering op zondag vergroot de kans dat de consument daadwerkelijk thuis is op het moment van aflevering. Het levert daarmee potentieel een grote besparing op.

Vaker leveren is langere ‘koopweek’
Naast een kostenbesparing door mislukte levering is er nog een factor waar Coolblue en HelloFresh op mikken. In de e-commerce is zaterdag vaak een mindere koopdag. Aangenomen wordt dat dit mede komt doordat de aankoop niet meteen de dag erna kan worden geleverd. Coolblue mikt dus op hetzelfde effect als Amazon nu al rapporteert: leveren op zondag is meer verkopen op zaterdag.

Ook voor HelloFresh creëert leveren op zondag een potentiële sales boost. Het abonnementsmodel van HelloFresh werkt met een minimum van drie maaltijden per week. Door al op zondag te leveren, biedt HelloFresh meer keuzevrijheid van klanten en vergroot het bedrijf daarmee de potentiële doelgroep. 'Uit onderzoek onder onze klanten blijkt dat de voorkeur uitgaat naar leverdagen aan het begin van de week. Zondaglevering sluit aan bij het ritme van onze huidige klanten, maar ook bij de wensen van potentiële klanten. Het potentieel van zondag als bezorgdag is enorm en we verwachten hierdoor verder te kunnen groeien als bedrijf.'

Logistieke excellence als onderscheidend vermogen
Levering op zondag past in de trend van retailers die leveringsvoorwaarden en leveringsgemak (tracking, mogelijkheid voor de klant om de levertijd last minute te wijzigen en dergelijke) inzetten als onderdeel van hun onderscheidend vermogen. We mogen daarom ook aannemen dat het bewonderenswaardige pionierswerk van Coolblue en HelloFresh al snel tot het standaard serviceniveau van de betere e-tailer zal behoren. PostNL heeft in ieder geval de ambitie om de zondagsdienst verder uit te rollen en het hoopt dat de service begin 2015 voor alle webwinkels beschikbaar zal komen.

Bart ter Steege is managing partner bij Jungle Minds, bureau voor digitale innovatie.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2014.