Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Centralpoint.nl

2017-05-27
180101

In de rubriek Voor & Na vertellen webwinkeliers en e-commerce organisaties over hun nieuwe website. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze aflevering: Centralpoint.nl.

Tekst: Mark Verduijn | Beeld: Twinkle/BBP Media
 
Wie is Centralpoint.nl?
Centralpoint.nl levert online ict- en telecomproducten in het b2b-segment. Het bedrijf richt zich met name op mkb-bedrijven met 5 tot 250 werkplekken. Het mkb is goed voor tweederde van de omzet die volgens ceo Brian Speelman in 2014 in totaal zal uitkomen op 75 miljoen euro – dat was in 2012 nog 60 miljoen euro. Met Business Solutions bedient Centralpoint.nl de grootzakelijke klanten. Consumenten zijn goed voor 7 procent van de omzet. Het totale assortiment overschrijdt een miljoen artikelen.

Waarom een nieuwe website?
Inmiddels gebruikt Centralpoint.nl de zesde nieuwe website sinds de oprichting, wat neerkomt op gemiddeld eens in de twee jaar een redesign. ‘Wij blijven ons verder ontwikkelen en dan kom je er iedere keer achter dat datgene wat je wilt, niet meer kan met de huidige site. Dat was deze keer ook het geval’, aldus Speelman. ‘Elke nieuwe site wordt door de klant weer beter beoordeeld dan de vorige.’

De 'oude' site:

De nieuwe site:

Wat zijn de belangrijkste veranderingen aan de nieuwe website?
De belangrijkste verandering is dat de website nu volledig responsive is. Hij schaalt niet alleen naar tabletresolutie, maar ook naar de resolutie van smartphones. ‘We zagen de afgelopen periode een forse groei van bezoekers met mobiele apparaten. In de avonduren werd vooral de tablet meer gebruikt, overdag vaker de smartphone. Daarnaast wil Centralpoint.nl ten opzichte van de concurrentie voorop blijven lopen in ontwikkelingen.’ Volgens Speelman loopt het gebruik van mobiele apparaten in het b2b-segment iets achter op het b2c-segment. ‘Bij consumentensites hoor je dat ‘s avonds de meeste bezoeken met tablets zijn. Zover is het bij de zakelijke bezoeker nog niet. Gemiddeld gebruikt 30 procent een mobile device.’ In de maanden dat de volledige responsive website live staat, zag Centralpoint.nl dat het aantal tabletbezoekers verdubbelde. De conversie met smartphones is vervijfvoudigd. Speelman: ‘Dat is natuurlijk niet alleen te danken aan de responsiveness, maar ook aan het gebruikersvriendelijker maken van de one page checkout voor mobiele apparaten.’

De doelgroep van Centralpoint.nl is aan het verschuiven. Een paar jaar geleden waren het volgens Speelman vooral ict-professionals uit (middel)grote mkb-bedrijven die bestelden. Tegenwoordig zijn het ook de directeuren of officemanagers van kleinere mkb’ers. ‘Dat zijn bezoekers die anders zoeken op je site en die een andere informatiebehoefte hebben.’ De webwinkel legt daarom meer nadruk op elementen die deze bezoekers helpen de juiste keuze te maken. Voorbeelden daarvan zijn de live chat, die ook mobiel beschikbaar is, en een meer prominente presentatie van productpreviews. Die zijn nu niet meer ‘verstopt’ achter een tab, maar direct zichtbaar.

Is de website extern of intern ontwikkeld?
De nieuwe website is zowel front- als backend grotendeels intern ontwikkeld. Silo uit Den Haag was verantwoordelijk voor het visual design. Speelman is er voorstander van om zoveel mogelijk ontwikkelprojecten binnenshuis te doen, omdat je zonder tussenliggende partijen sneller kunt schakelen. Hoewel Silo al een paar jaar de vaste partner is voor redesigns, mocht het deze keer eerst aanschuiven voor een pitch met drie andere bureaus. Toch viel de keuze weer op Silo. ‘Hun aanvliegroute, gevoel voor waar we heen willen, de persoonlijke klik en offerte spraken ons het meeste aan.’

Is het geplande budget overschreden?
‘Zowel het geplande financiële budget voor het bureau als de uren die er intern aan zijn besteed, zijn niet overschreden’, zegt Speelman. ‘Het ontwikkelen van een responsive website kost veel meer tijd dan een gewone site. Je hebt zeker in een webwinkel met zoveel categorieën honderden templates nodig. De doorlooptijd van het redesignproject was negen maanden. We zijn een paar weken uitgelopen, dat is te overzien.’

Wat zijn de geleerde lessen uit het project?
‘Het blijkt iedere keer weer lastig om een site helemaal opnieuw op te bouwen. Er is sterk de neiging om gedurende het traject allerlei elementen aan de site toe te voegen, terwijl het vaak de kunst is van het weglaten. De gemiddelde bezoeker op Centralpoint.nl.nl is nieuw en moet de site snel kunnen begrijpen. Ook na het redesign was bijvoorbeeld de sorteerknop van productcategorieën onduidelijk. Dankzij de feedback van gebruikers is dat toen snel opgelost.’ Uit lessen van eerdere redesigns gebruikt Centralpoint.nl nog steeds de aanpak om eerst de medewerkers de nieuwe site te laten gebruiken, voordat deze live gaat voor het publiek. Volgens Speelman komen er op deze manier veel bugs naar boven die vóór de livegang zijn te herstellen.

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
‘Het is een continu proces. Net als in de fysieke retail moet je bij online shoppen blijven kijken of alle details werken in het voordeel van de klant.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2014.