Twinkle | Digital Commerce

LOEY Awards: online ondernemerschap loont

2017-05-27
180101
  • 4:60

Online ondernemerschap is essentieel voor de groei van de economie en het innoverende vermogen van Nederland. Om dat te benadrukken worden online ondernemers vanavond in het zonnetje gezet met het uitreiken van de LOEY Awards.


Tekst: Ellen Kleverlaan

Er is ook een LOEY Starters Award, met e-commerce als een van de vijf categorieën. De genomineerden tonen hoe geld te verdienen is met online dienstverlening en traditionele branches kunnen openbreken.

Vorig jaar was Valentijn Bras van Scoupy de winnaar van de LOEY Starters Award. Bras mocht daarom dit jaar deel uitmaken van de jury en uit de ongeveer vijftig deelnemers in totaal vijftien bedrijven nomineren, voor elke categorie drie. De LOEY Awards zijn echte ondernemersprijzen, het gaat om de mensen achter de onderneming, zegt Bras. ‘Het zijn de Oscars van het ondernemerschap.

Het concept is natuurlijk wel een goede indicatie van wat iemand kan. De genomineerden zijn geselecteerd omdat ze als ondernemer het concept ook echt hebben neergezet.’ Spannend is de fase die volgt op een succesvol begin, zegt Bras. ‘Na initieel enthousiasme, moeten gebruikers terug blijven komen. Online ondernemen betekent steeds weer relevant en vindbaar zijn voor je klanten.’ Wat heeft het winnen van de Starters Award hem vorig jaar gebracht? ‘Ik werd geparachuteerd in een omgeving vol ervaren dames en heren, die bereid zijn om je verder te helpen en die je een enorm netwerk opleveren. Daarnaast is de media-aandacht geweldig. Ondernemen is soms een eenzaam beroep; medewerkers hebben niet jouw zorgen. Waardering is wel eens fijn.’

De genomineerden
Deelnemende ondernemers bestaan langer dan een half jaar maar korter dan drie jaar en hebben niet meer dan twee bedrijven. Naast deze drie, verdienen ook Niels Duijvestijn met Zoef.com (marktplaats voor huurartikelen) en Jantien Herfst met House of Einstein (online personal shopping service voor de man) een eervolle vermelding volgens de jury. De genomineerden laten zien dat traditionele branches worden opengebroken door online extra service toe te voegen voor de consument.

-----------------------------------------------------

Bram de Zwart
van 3D Hubs

Wie is hij?
Bram de Zwart bedacht met Brian Garret 3D Hubs: een online platform dat toegang biedt aan eigenaren van 3D-printers en die ontsluit voor gebruikers van deze technologie, die er eindproducten van maken. Een 3D-printer bouwt laagje voor laagje een fysiek product op (‘printen’). Al veel gebruikt voor telefoonhoesjes, sieraden, gehoorapparaten en andere medische toepassingen.

Verdienmodel
Aansluiting voor bezitters van 3D-printers is gratis. De gebruikers betalen 15 procent over het orderbedrag aan 3D Hubs. Daarvoor krijgen zij de zekerheid dat het gewenste eindproduct ook door de betreffende printer geleverd kan worden, een calculatie van het benodigde materiaal en een betrouwbaar betalingssysteem.

De start
Tijdens zijn studie Industrieel Ontwerp in Delft leerde De Zwart wel over massaproductie in China, maar niet over lokale productie. ‘Mij fascineerde het idee om met 3D printtechniek on demand en dicht bij huis te produceren; milieuvriendelijk, want geen verspilling van mogelijk onverkoopbare  voorraden en af te leggen kilometers.’ Het idee voor een platform dat alle 3D printers zou aansluiten, werd geboren toen de mannen nog in dienst waren bij marktleider 3D Systems.

De groei
Balderton Capital, Rockstart Accelerator en Stichting Doen stapten afgelopen jaar in; meer dan twintig mensen werken inmiddels aan het verbeteren van het online platform, de community van 3D Hubs wereldwijd en customer support. Er zijn 7000 aanbieders in 140 landen. Er is een omzetgroei van 50 procent per maand.

-----------------------------------------------------

Marten Blankesteijn
van Blendle

Wie is hij?
Marten Blankesteijn bedacht Blendle. Blendle maakt het mogelijk losse artikelen te kopen, uit een keur aan titels en die naast lezen ook te delen.

Verdienmodel
Voor een artikel betaalt de lezer gemiddeld tussen de 19 en 25 cent. Niet tevreden? Geld terug. 30 procent gaat naar Blendle.

De start
Vier jaar geleden had Blankesteijn het idee op een A4tje uitgewerkt. Maar uitgevers stonden niet in de rij. ‘Ideeën verkopen zichzelf niet, je hebt een werkend prototype nodig. Daardoor ga je het concept pas goed doordenken.’ Maar er was nog een reden voor de koudwatervrees in kranten- en tijdschriftenland: zou Blendle niet ten koste gaan van het toch al tanende aantal abonnementenhouders? ‘We zijn geen alternatief voor een abonnement op een krant. Mensen lezen per dag of week bij ons enkele artikelen uit verschillende titels. Uitgevers begrepen eerst niet dat we hun juist geld komen brengen.’

De groei
Alexander Klopping sloot in 2012 aan. In december 2013 deden de eerste titels mee en besloten Sanoma en de Persgroep in te stappen. Toen wist Blankesteijn dat het zou lukken. Op 28 april dit jaar ging Blendle live. Inmiddels staat de teller op ruim 93.000 gebruikers. ‘Zonder marketingbudget.’ Zo’n 20 procent converteerde al naar betaalde afname van artikelen. Dat is hoog, zegt hij; gemiddeld converteert hooguit 4 procent van de proefabonnementen op kranten. Omzetcijfers geeft hij niet, maar enkele tonnen zijn daarmee opgehaald. Blendle kreeg eerder subsidies van onder meer het stimuleringsfonds voor de pers en van vermogende particulieren. Dertig mensen staan inmiddels op de pay-roll, inclusief stagiaires. Inmiddels melden de titels  zichzelf aan, zelfs uit het buitenland, waar Blendle ook al media-aandacht kreeg.

-----------------------------------------------------

Asbjørn Jørgensen
van The Cloakroom

Wie is hij?
De Deen Asbjørn Jørgensen woonde al jaren in Nederland, toen hij een oplossing bedacht voor zijn hekel aan winkelen: The Cloakroom. Een online shopping service voor mannen, dat in de VS al bestond. Telefonisch of digitaal vullen klanten een profiel in. De personal shoppers doen de rest. Hij haalde vriend Kasper Brandi Petersen naar hier en begon.

Verdienmodel
Voor de personal shoppers rekenen ze niets extra. Verkoopprijzen zijn dezelfde als reguliere kledingwinkels. Echter: klanten rekenen een voller winkelmandje af dan gemiddeld in webshops: wel 250 tot 300 euro per keer. Aan uitverkoop doen ze niet.

De start
In 2013 begonnen de Denen met een powerpointpresentatie en twee personal shoppers in de woonkamer van een van hen. In Amsterdam kwam de eerste investering los, anders was misschien voor Kopenhagen gekozen. Ook een voordeel: in Nederland is personeel goedkoper dan in Denemarken. Nu, ruim een jaar later, hebben de mannen 17 personal shoppers in dienst en aantal inkopers. In totaal bestaat de organisatie nu uit 40 mensen. Volgende maand beginnen ze in Kopenhagen.

De groei
Begin dit jaar stapte onder meer Connected Ventures in met 1,2 miljoen euro. Een groot deel van de investeringen gaat op aan het bouwen van een personal shopper-platform; de eerste in de wereld. Alle mogelijke data over klanten worden opgeslagen. De organisatie verstuurt tot een miljoen euro aan kleding iedere maand en verdubbelt zijn winst ieder kwartaal; de investeerders vinden het geld wel hard over de balk gaan, maar zijn tevreden over de groei. Jørgensen en Petersen ook.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2014.