Betaalmogelijkheden die aansluiten bij klantbehoeftes vormen een belangrijke succesfactor van webshops. Het aanbod van achteraf betalen blijft achter bij de vraag. Gabriella van der Greft gaat dieper in op de betaalmethode.
Tekst: Gabriella van der Greft
Klanten lopen vaak aan tegen de beperkingen van online betalen. Onderzoek van Blauw Research laat zien dat de aangeboden online betaalmethodes en de gewenste betaalmethoden niet op elkaar aansluiten. De mogelijkheid tot achteraf betalen wordt door weinig webwinkels aangeboden. Mede door de opkomst van m-commerce stijgt de behoefte aan achteraf betalen echter sterk. Het biedt ook veel gemak op mobiele devices.
Achteraf betalen zonder risico
De optie tot achteraf betalen wordt vaak niet aangeboden vanwege het vermeende risico dat de betaalwijze zich meebrengt voor de webwinkelier. Payment service providers (psp’s) die achteraf betalen aanbieden, zeggen dit risico af te dekken met een betaalgarantie van 100 procent.
- De klant is niet in staat om direct af te rekenen (geen betaalpas of bevoegdheid)
- Onvoldoende saldo
- Gebrek aan vertrouwen in elektronisch betalen
- Eerst zien, dan betalen
- Gemak
Hoe werkt achteraf betalen?
Dan de werking. Die is door de bank genomen als volgt:
- De klant selecteert de achteraf betaaloptie in het afrekenscherm
- Vervolgens vult de klant enkele klantgegevens in (bijv. zijn geboortedatum en rekeningnummer)
- De gegevens worden gecontroleerd
- Na acceptatie is de betaling binnen twee seconden afgerond
- Het product kan direct worden geleverd en de klant heeft 14 dagen de tijd om te betalen
- De webwinkelier is verzekerd van een gegarandeerde betaling
5 redenen om achteraf betalen aan te bieden
Hieronder vindt u een aantal redenen waarom u achteraf betalen zou kunnen aanbieden.
1. Omzetverhogend
Het aanbieden van een achteraf betaaloplossing in een webshop resulteert in een gemiddelde omzetstijging van 10 tot 30 procent (bron: Afterpay). Online shoppen gebeurt vaak impulsief en met achteraf betalen faciliteert u laagdrempelige aankopen. Achteraf betalen biedt überhaupt gemak, waardoor ook mobiele aankopen eenvoudiger zijn te doen. Bovendien zorgt het aanbieden van de juiste betaalmethode voor meer vertrouwen van de klant. Gebrek aan vertrouwen is voor klanten een belangrijke reden om een bestelling niet af te ronden.
2. Klantvriendelijk
De service die een webshop aanbiedt, bepaalt voor een groot deel het succes van uw webshop. Door de juiste betaalmethoden aan te bieden, zal de klant eerder een aankoop doen.
3. Eerst zien, dan betalen
Veel klanten willen, net als in de winkel, een product eerst zien voordat ze ervoor betalen. Omdat de betaling pas na ontvangst van het product plaats vindt, krijgt de klant meer vertrouwen in de webshop.
4. Mobiel betalen eenvoudiger
Volgens Currence wordt in ons land inmiddels al 13 procent van alle online betalingen uitgevoerd op een mobiel apparaat. Achteraf betalen zorgt ervoor dat de klant het betaalproces soepel en snel kan doorlopen.
5. Geen administratie
Indien gewenst kunnen enkele psp’s de gehele financiële administratie uit handen nemen. Hieronder valt de facturatie, debiteurenbeheer, betalingsverwerking en invorderingsprocedure. Hierdoor hoeft u zelf geen lastige incassozaken af te handelen. In de meeste gevallen biedt de provider een zeer hoge betalingsgarantie.
Aanbieders vergeleken
Niet elke betalingsprovider biedt een achteraf betaaloptie. Partijen die dit wel aanbieden, zowel aan bedrijven als aan particulieren, zijn MultiSafepay, Buckaroo, Klarna, Afterpay, Billink, Sisow en Cashper.
Conclusie
Alhoewel achteraf betalen nog door relatief weinig webshops wordt aangeboden, hebben klanten grote behoefte aan een dergelijke betaalmethode. Het risico van achteraf betalen voor webwinkeliers wordt afgedekt door de 100 procent betalingsgarantie die providers zeggen aan te bieden. Met de mogelijkheid om achteraf te betalen geeft u de klant een betrouwbare en klantvriendelijke indruk. Kortom, achteraf betalen zorgt voor een verhoging van de conversie.
Gabriella van der Greft is online marketeer bij Netexpo.
Ruim 80% van al onze orders wordt betaald met achteraf betalen. Bij producten die een hogere aanschafwaarde hebben is het altijd aan te raden om als winkel zijnde dit aan te bieden. Je laat ontzettend veel orders liggen, wanneer je dit niet toe zou passen.
Leuk en aardig het achteraf betalen, maar er wordt eenzijdig naar de klanten gekeken. Achteraf betalen is voor de webwinkel flink duurder (zie overzicht artikel, ongeveer 1,50 euro + gemiddeld 3%) en als webwinkel ben je niet altijd zeker dat de betaling ook daadwerkelijk gedaan zal worden.
Ja er zijn PSP's die 100% betaalgarantie bieden, maar daar betaal je weer extra voor. Net als de consument vertrouwen moet hebben in de webwinkel, zal de webwinkel ook vertrouwen moeten hebben in de consument (dat deze ook daadwerkelijk achteraf betaald). Helaas is achteraf betalen meer fraude gevoelig en zijn de controles door de PSP niet waterdicht, waardoor er gevallen zijn waarbij je als webwinkel naar je geld kan fluiten of maar een gedeelte krijgt (terwijl de artikelen al wel verzonden zijn).
Zolang achteraf betalen een duurdere betaaloplossing en niet waterdicht is, zal deze betaaloplossing achterblijven bij de vraag.
Erik, als webshop krijg je gegarandeerd uitbetaald voor die +/- 1,50 en 3%. Zij nemen het risico op zich en gaan de klant benaderen. Lukt dat niet, hebben ze een bepaalde regeling met een incassobureau (bijv. een percentage van de factuur). Wel fijn om bij je keuze even te kijken hoe (en hoeveel) ze de klant benaderen.
Het heeft inderdaad zijn voordeel , eenzijdig gezien voor de consument en even branch afhankelijk voor de webshop.
Verleiding daarentegen is wel groter meer te bestellen dan consument nodig heeft in de wetenschap zijnde dat ze het toch terug kunnen sturen. Daarmee trekt de webshop veel risico naar zich toe wat handelingen met zich mee brengt en te maken kosten omdat dat product weer als nieuw te kunnen versturen. Daarbij zijn de cijfers van een wehkamp en een zalando er niet mild om dat er best veel kosten bijgemoeid zijn hierdoor ,waardoor de kosten vaak de baten voorbij lopen. Die wetenschap is waar een webshop ook benauwd voor is om de stap te wagen, waar we als webshop vast niet onderuit gaan komen in de nabije toekomst. Sluit het ook niet uit dat deze betaalmethode , iDEAL op zijn gemak voorbij loopt.
Ik denk dat achteraf betalen alleen werkt voor grote orders. De extra kosten die dit met zich meebrengt bij mijn micro betalingen zal een potentiele koper alleen maar afschrikken.
Kortom leuk verhaal maar het gaat helaas niet op.
Achteraf betalen heeft voor de (fashion)webshop ook zeer grote nadelen. Ja, het werkt conversieverhogend, maar de retouren zijn vele malen hoger dan orders via iDeal. Wij hebben het bewust niet (meer), omdat we er bijna niets meer op verdienden.
Voordelen van achteraf betalen:
Het is een goedkoper en beter alternatief voor onder rembours leveren. Allereerst kost onder rembours leveren de consument veel geld, waardoor het nadelig kan zijn voor de consument om hiervan gebruik te maken. Verder komt het voor dat de consument op het moment van levering geen geld in huis heeft. Deze kan dan zijn bestelling niet in ontvangst nemen.
Achteraf betalen geeft de consument de mogelijkheid om het product eerst te bekijken voordat hij betaalt.
U kunt extra omzet genereren doordat u achteraf betalen aan de consument aanbiedt. Veel consumenten vinden dit een fijne manier van betalen en zullen door deze betaalmethode eerder een product bij u bestellen. Het biedt zowel zekerheid voor de consument als voor u als webwinkelier.
U hoeft zelf minder tijd te besteden aan debiteurenbeheer. Dit wordt vanuit het systeem van Buckaroo grotendeels automatisch verwerkt.
Eenvoudige afhandeling van retouren door middel van een creditnota.
<p>Ik zie zeker de voordelen van achteraf betalen, maar de kosten zijn relatief hoog. Dat terwijl bij een website de marges vaak beperkt zijn vanwege de transparantie in prijzen en de concurrentie.</p><p>Enkele argumenten die genoemd zijn pro achteraf betalen vind ik echter onjuist; het is zeker niet makkelijker dan vooraf betalen met ideal of paypal gezien de dubbele stap voor de klant &eacute;n de webwinkelier (klant moet nogmaals naar e-banking in latere fase en de leverancier zit met zijn debiteurenbewaking danwel aflettering van facturen.</p><p>Ook hoor en lees ik regelmatig dat een weigering van een klant voor toelating tot achteraf betalen vanwege de online toetsing ook tot een verlaten cart en zelfs een voorgoed verloren klant kan leiden....</p>
De optie 'achteraf betalen' leidt op het eerste zicht inderdaad tot hogere converties. Maar de retouren zijn ook veel hoger. De kostprijs die dit met zich meebrengt om al deze niet betaalde handelingen uit te voeren wegen niet op tegen de hogere conversie. De consument is minder verantwoordelijk bij het maken van zijn keuze, want hij moet immers niets betalen. Voor de webshop is dit een hoge kostprijs. Bovendien zijn alle artikelen die bij een grote 'niet betaalde aandkoop' bij de klanten zit op dat ogenblijk ook niet meer te koop voor andere klanten. Bovendien moet je altijd aan de provider tofch nog kosten betalen, zelfs als alles retourneert en er een creditnota gemaakt moet worden. Voor de betaalproviders die dit aanbieden is dit een gouden zaak, voor de klant een gemak en voor de webshopeignaar een hoop werk waar we niets aan verdienen en een hoop frustraties bij krijgen. De vraag die we ons moeten stellen is volgende: wil ik een consument die een blijvende klant wil worden of een passant die roekeloos besteld op het moment waar het hem het beste uitkomt. IK heb het een jaar gedaan zonder provider en ik ben door 90% van de achteraf betalers opgelicht en zelfs met een incassobureau nooit meer aan mijn centen geraakt. Heb er heel wat meer tijd en geld geïnvesteerd en er niets voor teruggekregen; OP dit moment kies ik voor de correcte klant en een correcte betaling. De klant kan wel 50% vooruit en 50% achteraf betalen en dit vind ik een faire regeling. Heb ik reeds een voorschot waarmee ik de artikelen kan betalen en de klant heeft maar de helft uitgegeven. Een ernstige klant is hiermee akkoord, diegene die ontverantwoord en lukraak bestellen zullen hier niet mee akkoord gaan. Het is maar waar je zelf wil voor kiezen.