Twinkle | Digital Commerce

Achteraf betalen: baten en kosten

2017-10-05
180101

Betaalmogelijkheden die aansluiten bij klantbehoeftes vormen een belangrijke succesfactor van webshops. Het aanbod van achteraf betalen blijft achter bij de vraag. Gabriella van der Greft gaat dieper in op de betaalmethode.

Tekst: Gabriella van der Greft

Klanten lopen vaak aan tegen de beperkingen van online betalen. Onderzoek van Blauw Research laat zien dat de aangeboden online betaalmethodes en de gewenste betaalmethoden niet op elkaar aansluiten. De mogelijkheid tot achteraf betalen wordt door weinig webwinkels aangeboden. Mede door de opkomst van m-commerce stijgt de behoefte aan achteraf betalen echter sterk. Het biedt ook veel gemak op mobiele devices.

Achteraf betalen zonder risico
De optie tot achteraf betalen wordt vaak niet aangeboden vanwege het vermeende risico dat de betaalwijze zich meebrengt voor de webwinkelier. Payment service providers (psp’s) die achteraf betalen aanbieden, zeggen dit risico af te dekken met een betaalgarantie van 100 procent.

Enkele situaties waarin achteraf betalen uitkomst kan bieden aan webshoppers:

- De klant is niet in staat om direct af te rekenen (geen betaalpas of bevoegdheid)
- Onvoldoende saldo
- Gebrek aan vertrouwen in elektronisch betalen
- Eerst zien, dan betalen
- Gemak

Hoe werkt achteraf betalen?
Dan de werking. Die is door de bank genomen als volgt:

  • De klant selecteert de achteraf betaaloptie in het afrekenscherm
  • Vervolgens vult de klant enkele klantgegevens in (bijv. zijn geboortedatum en rekeningnummer)
  • De gegevens worden gecontroleerd
  • Na acceptatie is de betaling binnen twee seconden afgerond
  • Het product kan direct worden geleverd en de klant heeft 14 dagen de tijd om te betalen
  • De webwinkelier is verzekerd van een gegarandeerde betaling

5 redenen om achteraf betalen aan te bieden
Hieronder vindt u een aantal redenen waarom u achteraf betalen zou kunnen aanbieden.

1. Omzetverhogend
Het aanbieden van een achteraf betaaloplossing in een webshop resulteert in een gemiddelde omzetstijging van 10 tot 30 procent (bron: Afterpay). Online shoppen gebeurt vaak impulsief en met achteraf betalen faciliteert u laagdrempelige aankopen. Achteraf betalen biedt überhaupt gemak, waardoor ook mobiele aankopen eenvoudiger zijn te doen. Bovendien zorgt het aanbieden van de juiste betaalmethode voor meer vertrouwen van de klant. Gebrek aan vertrouwen is voor klanten een belangrijke reden om een bestelling niet af te ronden.

2. Klantvriendelijk
De service die een webshop aanbiedt, bepaalt voor een groot deel het succes van uw webshop. Door de juiste betaalmethoden aan te bieden, zal de klant eerder een aankoop doen.

3. Eerst zien, dan betalen
Veel klanten willen, net als in de winkel, een product eerst zien voordat ze ervoor betalen. Omdat de betaling pas na ontvangst van het product plaats vindt, krijgt de klant meer vertrouwen in de webshop.

4. Mobiel betalen eenvoudiger
Volgens Currence wordt in ons land inmiddels al 13 procent van alle online betalingen uitgevoerd op een mobiel apparaat. Achteraf betalen zorgt ervoor dat de klant het betaalproces soepel en snel kan doorlopen.

5. Geen administratie
Indien gewenst kunnen enkele psp’s de gehele financiële administratie uit handen nemen. Hieronder valt de facturatie, debiteurenbeheer, betalingsverwerking en invorderingsprocedure. Hierdoor hoeft u zelf geen lastige incassozaken af te handelen. In de meeste gevallen biedt de provider een zeer hoge betalingsgarantie.

Aanbieders vergeleken
Niet elke betalingsprovider biedt een achteraf betaaloptie. Partijen die dit wel aanbieden, zowel aan bedrijven als aan particulieren, zijn MultiSafepay, Buckaroo, Klarna, Afterpay, Billink, Sisow en Cashper.

Conclusie
Alhoewel achteraf betalen nog door relatief weinig webshops wordt aangeboden, hebben klanten grote behoefte aan een dergelijke betaalmethode. Het risico van achteraf betalen voor webwinkeliers wordt afgedekt door de 100 procent betalingsgarantie die providers zeggen aan te bieden. Met de mogelijkheid om achteraf te betalen geeft u de klant een betrouwbare en klantvriendelijke indruk. Kortom, achteraf betalen zorgt voor een verhoging van de conversie.
 
Gabriella van der Greft is online marketeer bij Netexpo.