Twinkle | Digital Commerce

‘Belgische webshops moeten nieuwe doelgroepen bedienen’

2017-05-27
180101
  • 1:24

Belgische webshoppers doen heel veel van hun online aankopen over de grens, onder andere in Nederland en Frankrijk. Dat hoeft echter niet te betekenen dat er geen toekomst is voor Belgische webwinkeliers.


Dat stelt het Belgische online marketingbureau Wijs in een omvangrijk rapport over e-commerce bij onze zuiderburen. Met zijn meertaligheid en centrale locatie heeft België op het eerste oog belangrijke troeven om een e-commerce exportland te zijn, maar de werkelijk is anders.

Bermudadriehoek
Wijs constateert dat België is omklemd door grote e-commerce markten, die samen tekenen voor 72 procent van alle Europese online consumentenbestedingen. Engeland, Duitsland, Frankrijk en Nederland beschikken over een ‘cruciale grote thuismarkt’ en over gunstiger regelgeving dan wat Wijs ‘de Bermudadriehoek van e-commerce’ noemt:

Groeipotentieel
Volgens Wijs richten Belgische e-commerce spelers zich vooralsnog vooral op de ‘red ocean’ van webshoppers die al exact weten wat ze willen. Deze groep klanten wordt al goed bediend online. Om te profiteren van het enorme online groeipotentieel – nog slechts 3 procent van de Belgische retailbestedingen vindt online plaats – doen ze er beter aan twee andere doelgroepen te bedienen.

Nieuwe doelgroepen
Als nieuwe doelgroepen onderscheidt Wijs de underserved audience en de unserved audience. De eerste groep Belgen denkt: ‘Ik weet ongeveer wat ik wil, maar ik heb hulp en advies nodig’. De tweede denkt: ‘Ik weet niet wat, maar ik heb zin in shoppen.’ Deze groepen worden volgens Wijs onvoldoende aan de hand genomen c.q. geïnspireerd om tot webaankopen over te gaan. In service en comfort ligt de ruimte voor de Belgische e-commerce markt, aldus het bureau.

U kunt het rapport van Wijs (120 pagina’s) hier kosteloos opvragen.