Lady’s Secret en Prins Petfoods zijn genomineerd voor de Cross Border Challenge. Met een sponsorpakket ter waarde van 3000 euro wagen ze de stap over de grens. Ze hebben een jaar de tijd om zich te bewijzen, waarna er een winnaar wordt aangewezen. Nu zijn ze net over de helft. Hoe vergaat het de webwinkels?
Tekst: Marieke Verdonk
Prins Petfoods naar Frankrijk
Een aantal maanden later dan gepland is de Franse website van Prins Petfoods begin april live gegaan. ‘We hebben de lancering opgeschoven omdat we de site breder wilden opzetten met personalisatie en een gerichte benadering van onze b2b-klanten’, vertelt Marlou Mulders, sales- en marketingmanager bij de producent van natuurlijke honden- en kattenvoedingen. De webshop Kanizoo.fr verkoopt behalve het eigen merk ook food- en non-foodproducten van andere leveranciers. ‘Dat is belangrijk om traffic te genereren. De naam Prins zegt de Fransen niets.’ Vanuit een geautomatiseerd dc in Frankrijk worden de bestellingen voor de Franse markt verstuurd. Nu is het zaak om omzet uit de grootgebruikers (b2b) te halen om sneller een groot bereik te hebben. Voor de exploitatie van Kanizoo.fr werkt Prins samen met een partner.
’Het is hun winkel’, legt Mulders uit. ‘Wij faciliteren het platform.’ In Nederland zal Prins voorlopig nog niet zelf online gaan verkopen. ‘85 procent van onze verkoop verloopt via winkels. Dan krijg je toch wel te maken met een kanaalconflict. Aangezien we wel iets online willen doen, zijn we begonnen met de bouw van een lifestyleplatform dat draait om de lifestyle van huisdieren. Van daaruit verwijzen we voor de aankoop van producten door naar onze retailpartners.’ Oorspronkelijk was het idee al om naast de Franse webshop een platform op te zetten met een uitgebreid adviesportaal, een community waar kennis en kunde centraal staan en een zogeheten ‘huisdierencafé’, een plek waar huisdiereigenaren elkaar kunnen ontmoeten. Het lifestyleplatform dat nu in Nederland is ontwikkeld wordt ook doorgetrokken naar de Franse site. Nu de site live is gaat Mulders aan de slag met de consultants van Transfer die helpen met de marketing.
Lady’s Secret naar Duitsland
‘Het gaat goed en niet goed’, zegt Wilfred Meijers, eigenaar van Lady’s Secret. ‘In Nederland gaat het goed, in Duitsland nog niet. Maar de consultants van Dexport hebben een aantal aanbevelingen gedaan om de Duitse site beter te maken. Daar ben ik nu mee bezig.’ Meijers kwakkelde eind vorig jaar met zijn gezondheid en toen zijn schoonvader ziek werd en vervolgens overleed, kwam de ontwikkeling van de Duitse site een tijd stil te liggen. ‘Dat heb je als éénpitter. Maar ik ben nu weer op stoom en ben vooral bezig met het verbeteren van mijn seo. Het aantal bezoekers van de site neemt toe, ik haal er ook al wat omzet uit. De conversie is 2 procent, maar ik wil naar 4 à 5 procent, net als bij de Nederlandse site.’ Meijers verkoopt zijn ‘hippe inlegzooltjes voor dames’ in Duitsland ook via Fashionchick en daarbij ziet hij dezelfde conversie als in Nederland. In Duitsland is de gemiddelde orderwaarde wel hoger. Traffic is nog steeds de grootste uitdaging. Daarom is Meijers eerst aan de slag gegaan met Facebook. ‘In Nederland heb ik 3500 fans, daar heb ik twee jaar over gedaan. In Duitsland zijn het er nu al 1700, dus je kunt daar sneller een community opbouwen. 15 procent van het verkeer in de webshop komt via Facebook. Alleen converteert het - in eerste instantie - niet erg.’ Geruststellend is de lage bounce rate en de vele pagina’s die bezoekers bekijken.
Naast het verbeteren van de seo is Meijers druk met linkbuilding. ‘Ook een van de aanbevelingen van Dexport. Ik ben een traject ingegaan met Trusted Shops, een Duits webwinkelkeurmerk. Behalve dat zij je site juridisch doorlichten, zorgt het ook voor veel verkeer als ik bij hen ben aangesloten. Ik ga ook bloggers benaderen om over mijn producten te schrijven. Dat levert waardevolle links op.’ Op het moment kost het nog veel tijd en energie om Lady-s-secret.de in de lucht te houden. Dat staat niet in verhouding tot de paar honderd euro per maand die het oplevert. Maar Meijers weet dat je een lange adem moet hebben om van je webshop een succes te maken. ‘Ik heb er alle vertrouwen in. Mijn omzetdoelstelling voor het eerste jaar was 6000 euro en dat ga ik misschien wel halen.’
Over de Cross Border Challenge
De Cross Border Challenge is een initiatief van Dexport en Twinkle met de bedoeling retailers een vliegende online start in het buitenland te laten maken. De uitdaging is om in een nieuw land binnen 365 dagen de doelstelling te realiseren. Die doelstelling hebben de deelnemers in een businessplan aan de jury (de redactie van Twinkle) voorgelegd. Twinkle volgt de ondernemers een jaar lang en bepaalt aan het einde van de race de winnaar. Daarbij wordt gekeken in welke mate de doelstelling is behaald. In de loop van het jaar leest u in Twinkle regelmatig updates over de genomineerden. Meer informatie: Crossborderchallenge.eu.
Lees ook:
- Genomineerden Cross Border Challenge bekend (6-9-2013)
- Genomineerden Cross Border Challenge aan de slag (4-11-2013)
De sponsoren
- Daisycon: Online marketing starttegoed t.w.v. 500 euro
- DHL Global Mail: Gratis verzendingen t.w.v. 500 euro
- Docdata Payments: 6 maanden geen vaste kosten + 1500 transacties tegen een gereduceerd tarief
- Landenspecialist: Gratis consult t.w.v. 1500 euro (Dexport, Transfer, Ecommerce Managers)
Drinkguarana.nl
Ook Drinkguarana.nl, onderdeel van Let's go Brazil, was genomineerd voor de Cross Border Challenge. Helaas hebben de initiatiefnemers besloten - om voor ons onbekende redenen - niet langer deel te nemen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Uitdagingen over de grens
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.