Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van…

2017-11-09
180101
  • 3:49

‘Het redesign van’ is de Twinkle-rubriek waarin webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over de nieuwe website. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze aflevering: Fashionchick.

Tekst: Mark Verduijn

Wie is Fashionchick?
In 2008 resulteerde de studieopdracht van Ellen Snijder in een van de eerste social shopping-websites van Nederland: Fashionchick. Medio vorig jaar vergrootte Sanoma het belang in het online winkelplatform van 55 naar 100 procent. Inmiddels is Fashionchick naast Nederland actief in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Het aantal unieke bezoekers in Nederland groeide in zes jaar tijd uit van 30.000 naar 1,1 miljoen per maand.

Fashionchick biedt de modebewuste vrouw een online winkelstraat met meer dan 275 webwinkels en 400.000 items. De leden van de site, de Fashionchick-vrouwen, kunnen kledingstukken in hun virtuele kledingkast bewaren om eventueel later te bestellen. Daarnaast kunnen zij inspiratie opdoen door kledingstukken, shops en merken te delen en te beoordelen.

Waarom een nieuwe website?
Het redesign maakt onderdeel uit van de vernieuwde brand key, die Fashionchick herpositioneert. Volgens oprichtster Snijder zijn Fashionchick en haar doelgroep - vrouwen tussen de vijfentwintig en veertig jaar - volwassen geworden. ‘Het nieuwe design moet die volwassenheid visualiseren. Dat komt onder andere tot uiting door vullend beeldgebruik en meer witruimte. Hierdoor ontstaat meer rust en overzicht: een magazinegevoel.’ De kleurstelling: zwart, wit met turquoise is aangevuld met oudroze en beige.

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er ook functionaliteiten aan toegevoegd?
Naast de volwassen uitstraling van het design is ook de usability aangepakt. De meest gebruikte filters staan niet meer alleen in de linkerkolom, maar ook boven het assortiment van een (sub)categoriepagina, zodat ze zichtbaar zijn zonder te scrollen of swipen. Verder is de website nu compleet responsive voor desktop, tablet en smartphone. De ledenprofielpagina is simpeler en overzichtelijker geworden. Nieuwe functionaliteiten volgen in de tweede fase.

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
Engagement van en gebruikersvriendelijkheid voor de bezoekers zijn essentieel. Fashionchick krijgt een vergoeding per doorklik naar aangesloten webwinkels. Snijder: ‘We willen zo veel mogelijk kwaliteit naar de shop sturen. Webshop- en merkenpagina’s zijn duidelijker geworden. Zo zijn bijvoorbeeld de usp’s en betaalmethodes van shops prominenter gepresenteerd.’

De input om de site verder te verbeteren, kwam uit verschillende bronnen. De Fashionchick-medewerkers baseerden zich op uitkomsten van usability-onderzoeken en statische gegevens. Daarnaast lieten zij zich inspireren door internationale concurrenten en het redesign van de eigen mannensite Mentoday.nl.

Is de website extern of intern soft hyphenontwikkeld?
Snijder vertelt dat Fashionchick voor de eerste keer in haar bestaan heeft gekozen voor een externe designer. ‘We hebben het wel geprobeerd zelf te doen, maar liepen daarin vast. Bovendien zijn we als organisatie erg gegroeid en misten we de capaciteit om een redesign helemaal zelf op ons te nemen.’ Het Amsterdamse Freshu kreeg de opdracht om Fashionchick te redesignen. Hetzelfde bureau had eerder voor de mannelijke versie van Fashionchick - Men Today - een nieuw ontwerp gemaakt. ‘Het strakke design en de frisse kijk op onze wensen spraken ons aan.’

Freshu was verantwoordelijk voor het visual en interaction design. Het toepassen van het ontwerp in de front-end gebeurde binnenshuis.

Is het geplande budget overschreden?
Snijder: ‘Dat is lastig te zeggen. We werken wel met budgetten. Het redesign maakte echter onderdeel uit van de nieuwe brand key van Fashionchick. Het bedrag dat daarin is gereserveerd voor het redesign is daarom niet aan te geven. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal technische medewerkers aangenomen. Zij hebben meegewerkt aan het redesign, maar doen ook andere werkzaamheden.’

Wat zijn de geleerde lessen uit het project?
In maart 2013 lagen volgens Snijder de eerste screens voor de nieuwe site op tafel. In de maanden oktober en november is het ontwerp verder uitgewerkt. De nieuwe Nederlandse versie van de site ging op 17 maart live. De Engelse versie al een paar weken eerder om de ‘kinderziektes ‘ voor de Nederlandse site eruit te halen. ‘Je kunt niet altijd even netjes plannen. Zo betekende de keuze voor full responsive meer ontwikkeltijd. Daarnaast onderschat je de grootte van een site. De techneuten die nieuw in het team kwamen en het ontwerp moesten toepassen op het cms, hadden we achteraf gezien eerder in dienst moeten nemen. Helaas is het vinden van goede techniek niet zo makkelijk.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
Een paar weken na de livegang van .co.uk en .nl zijn de nieuwe sites voor .de en .fr verschenen. Daarna staan er verschillende uitbreidingen op de planning. Zo komt er een sales-alert. Een sales-alert is een notificatie voor een aanbieding van een kledingstuk of accessoire die een Fashionchick in haar virtuele kledingkast heeft bewaard. Ook komt er een bedrijfswebsite waarin het concept van Fashionchick wordt gepresenteerd. ‘Voor webshops willen we in de toekomst meer waarde gaan toevoegen, denk aan een nieuw internationaal statistiekendashboard.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2014.