Twinkle | Digital Commerce

HupHollandHip, Furn.nl en Uitgenodigd.nl

2017-05-27
180101
  • 4:21

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Evelien van der Werff vond het in hippe en stijlvolle Oranjeproducten voor vrouwen, Jelle Bekirovic in een onderscheidende vergelijkingssite voor meubels en Gerard van der Heide in een uitnodigingenservice.

Tekst: Janine Purola

HupHollandHip: 'De eend is mijn beste marketinginstrument'
Met Koningsdag en het WK voetbal in het vooruitzicht, neemt de Oranjekoorts in Nederland toe. De winkels puilen binnenkort weer uit met oranjekleurige petten, pruiken en zonnebrillen. ‘Dit zijn vooral feestartikelen, bedacht door mannen en voor mannen’, zegt Evelien van der Werff. Met haar webshop HupHollandHip biedt zij hippe en stijlvolle Oranjeproducten voor de vrouw.

Tijdens de Winterspelen in Vancouver in 2010 ontdekte Van der Werff dat er geen leuke Oranjeproducten specifiek voor vrouwen verkrijgbaar zijn. Terug in Nederland ontwierp ze haar eigen Oranjeoutfit voor het WK in datzelfde jaar. ‘Daar kwamen veel ­positieve reacties op’, aldus Van der Werff. Ze besloot het merk HupHollandHip te lanceren om ook andere vrouwen in hippe Oranjekleding te kunnen ­steken. Via de webwinkel Huphollandhip.nl kunnen Nederlandse dames oranjekleurige of rood-wit-blauwe kledingstukken en accessoires kopen, denk aan pumps, armbandjes, slippers en topjes.

Van der Werff runt de webwinkel naast haar baan als stewardess bij KLM. In haar vrije uren ontwerpt ze de collectie waarna de producten in China worden vervaardigd. ‘Ik werk daar samen met twee agenturen. Zij regelen de productie en controleren de kwaliteit.’

De grootste uitdaging voor Van der Werff is om op te blijven vallen, zo laat ze weten. ‘Alle grootwinkelbedrijven - met hun enorme budgetten - komen voordat het WK begint immers ook met Oranjeproducten op de markt.’ Om HupHollandHip bekend te maken, zet de onderneemster onder meer Facebook en Twitter in en stuurt ze regelmatig artikelen naar tv-programma’s en BN’ers, die de producten ook dragen. Daarnaast heeft ze haar 2CV rood-wit-blauw laten spuiten met het logo op de zijkant. ‘Deze Eend is mijn beste marketinginstrument; hierdoor word ik vaak door mensen aangesproken.’

__________

Furn.nl: 'We categoriseren en labelen duizenden meubelstukken'
Jelle Bekirovic, eigenaar van het webontwikkelingsbureau Jebede en student Science, Business & Innovation aan de VU, heeft in het verleden al eens een vergelijkingssite voor meubels beheerd. ‘Via die site bood ik enkel een overzicht van winkels’, laat hij weten. ‘De site liep aardig, maar had wel een aantal tekortkomingen. Zo mistte de site de functionaliteit om producten direct
óp de site te vergelijken. De nieuwe versie - Furn.nl - bundelt een groot aantal shops waardoor de bezoeker wel binnen één site meubels van meerdere winkels kan vergelijken.

Verder kan de gebruiker op Furn.nl een account aanmaken met een verlanglijstje en binnenkort volgt een aanbiedingsalarm, waarmee de gebruiker een notificatie krijgt als zijn favoriete meubelstuk in de aanbieding is. Volgens Bekirovic is Furn.nl de eerste meubelzoekmachine die volledig is toegespitst op het online vergelijken van meubels. ‘We categoriseren en labelen duizenden producten op kleur, materiaal, merk, categorie en dergelijke om bezoekers een zo’n rijk en specifiek mogelijke selectie te bieden zodat ze hun ideale bank, stoel of tafel kunnen vinden.’

Bekirovic heeft Furn.nl afgelopen januari gelanceerd en is zelf verantwoordelijk voor het ontwerpen en programmeren van de site plus de marketing. Sinds kort werkt hij samen met een collega die de producten categoriseert, de blogs schrijft en de social media bijhoudt. Naast Furn.nl en het webontwikkelings­bureau heeft Bekirovic een aantal andere affiliate­sites in beheer. ‘Hoewel het als websiteontwikkelaar technisch gezien prima haalbaar is om een site als Furn.nl te ontwerpen, gaat dit gemoeid met veel tijd en geld. De uitdaging is om Furn.nl levensvatbaar te krijgen. Het doel daarbij is dat de site hét platform wordt waar consumenten overzichtelijk meubels kunnen vinden.’

__________

Uitgenodigd.nl: ´We blinken uit in design
’Bij een feest horen hapjes, drankjes, muziek en natuurlijk gasten. Om die gasten te bereiken, dient u uitnodigingen te versturen. Anders wordt het wel een heel saai feestje. U kunt de uitnodigingen traditioneel via post versturen of u stelt alle genodigden via mail, WhatsApp of Facebook op de  hoogte van het festijn. Een andere optie is het onlangs vernieuwde platform Uitgenodigd.nl.

Oprichter Gerard van der Heide: ‘Voor particulieren is het digitaal uitnodigen steeds meer geaccepteerd. Maar geen van de hierboven genoemde kanalen biedt mooie uitnodigingen aan. Ook de mogelijkheid voor het afvangen van alle reacties werkt niet overal even fijn of is zelfs helemaal niet aanwezig. Het digitaliseren van zakelijke uitnodigingen staat nog in de kinderschoenen. Als het al niet per post gaat, bouwen veel bedrijven een nieuwsbrieftool om, ­flansen een webpagina in elkaar en moeten ver­volgens alle reacties handmatig verwerken. Vrij tijdsintensief en het wordt ook niet altijd even mooi gedaan. Uitgenodigd.nl biedt een ultragebruiksvriendelijk platform - voor zowel zakelijke als particuliere uitnodigingen - waarmee de gebruiker direct ziet wie er aanwezig zullen zijn. Daarnaast kan hij 24/7 wijzigingen doorvoeren en blinkt het platform uit in design.’ Om zich te kunnen onderscheiden op het gebied van design werkt Uitgenodigd.nl samen met ruim veertig professionele illustratoren en fotografen die hun ontwerpen ter beschikking stellen.

‘Voor zakelijk gebruik zijn wij op dit moment het enige complete uitnodigingsplatform waarmee bedrijven een impactvolle online uitnodiging in een handomdraai kunnen versturen en reacties eenvoudig kunnen beheren’, stelt Van der Heide. ‘Daarnaast is het platform responsive en maken we uitnodigingen persoonlijk door profielfoto’s te hanteren.’
In de nabije toekomst staat internationalisering op de planning, maar allereerst wil Van der Heide de mobiele website optimaliseren. Ook staat de lancering van een unieke feature op de agenda. ‘Maar die houden we nog even geheim om de concurrentie op afstand te houden. Het zal een ander landelijk platform in ieder geval overbodig maken.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2014.