Twinkle | Digital Commerce

Booking.com: op=op

2017-11-11
948549
  • 3:32

Volgens Max Kohnstamm zou Booking.com de consument misleiden met de term ‘we hebben nog 1 kamer vrij’, terwijl het hotel zelf wellicht nog meerdere kamers vrij heeft. Consumenten zouden daardoor sneller geneigd zijn om de kamer te boeken.
 
Tekst: Charlotte Meindersma

De Reclame Code Commissie vindt dat er eigenlijk maar weinig aan de hand is, maar dat Booking.com wel beter uit mag leggen dat met ‘we’de website Booking.com bedoeld wordt en niet het hotel zelf. Waar ligt de grens volgens de wet? Wanneer is er sprake van misleidende reclame?
 
Verleiden
Klanten mogen verleid worden. Mooie zinnen, slimme kleurkeuzes voor koopknoppen, nog een extra aanbieding vlak voor het afrekenen et cetera. Aan dat verleiden zit echter wel een grens. Dat is wanneer verleiden misleiden wordt. Ofwel: u moet op een eerlijke manier verleiden.

Bij het aanbieden van producten moet daarom onder meer duidelijk zijn hoeveel er daar nog van beschikbaar zijn. Bij grote hoeveelheden is dat minder van belang, dan is ‘op voorraad’voldoende. Echter, wanneer u schaarste aan wilt tonen, bijvoorbeeld door ‘op=op’ of ‘laatste exemplaren’, zal die mededeling wel met de werkelijkheid overeen moeten komen.

Misleidende reclame
Een mededeling of aanbieding van een product mag niet misleidend zijn. In feite wil dat zeggen dat u over een aantal zaken simpelweg eerlijk of duidelijk moet zijn. De wet heeft een aantal belangrijke categorieën opgesomd, ten aanzien waarvan u de consument niet mag misleiden:

  • Eigenschappen van het product. Ofwel: u mag het product niet beter voordoen dan het is.
  • Herkomst en tijdstip van vervaardigen. U mag bijvoorbeeld niet zeggen dat een merkloos product een bepaald A-merk product is. U mag wel zeggen dat het daarmee compatible is.
  • Omvang van de voorraad. Dat is het probleem van Booking.com. De formulering was daar niet duidelijk genoeg, waardoor het leek alsof er überhaupt nog maar 1 kamer beschikbaar was, terwijl het er om ging dat alleen Booking.com nog maar 1 kamer in dat hotel ter beschikking had. Veel van deze sites kopen als het ware een aantal kamers in tegen een bepaalde prijs. Meer dan dat aantal mogen zij niet voor dat gereduceerde tarief aanbieden. Heeft u een product tijdelijk niet op voorraad, dan zult u dat bij het product moeten vermelden. En zoals gezegd moet er ook duidelijkheid zijn over schaarste. U mag geen schaarste ‘faken’ of juist doen alsof u een grote op=op actie houdt, terwijl er nooit voldoende exemplaren aanwezig zijn geweest.
  • Prijs van het product. Inmiddels een bekende: er mogen geen onverwachte kosten zijn.
  • Aanleiding of doel van de aanbieding. U hoeft het doel niet te vermelden, maar als u dat wel doet, zult u daar eerlijk over moeten zijn.
  • Toegekende onderscheidingen en keurmerken. Lijkt mij voor zich te spreken: u mag niet op uw website voor doen komen alsof u een bepaald keurmerk heeft of een prijs heeft gewonnen, terwijl daar geen sprake van is.
  • Voorwaarden van levering en betaling. Dit wil niet meer zeggen dan dat u eerlijk moet zijn over levertijden en betalingsvoorwaarden. Wanneer mag de consument het product verwachten? Moeten zij daarvoor eerst het product betalen of kan dat ook achteraf en op welke manier dan?
  • Garantie. U bent als webwinkelier niet verplicht om extra garantie te geven. U moet wel uitleg geven over de conformiteit van producten. Fabrieksgarantie is garantie die de consument met het product meegeleverd krijgt door de fabrikant. Daar kunnen ze alleen bij de fabrikant een beroep op doen. Het is belangrijk dat de consument niet het idee krijgt van de webwinkel nog een extra garantie te krijgen of de fabrieksgarantie bij de webwinkel te kunnen verhalen, terwijl daar geen sprake van is. Geeft u wel extra garantie, zorg dan voor erg duidelijke voorwaarden.
  • Identiteit van de persoon die de producten vervaardigd of aanbiedt. Verkoopt u zelf het product of doet u dit namens iemand anders? En wie bent u eigenlijk? Een van de redenen waarom uw handelsnaam, KvK-nummer, adres en contactgegevens op de website moeten staan.
Het komt neer op eerlijkheid
Heel lastig is het bovenstaande allemaal niet. U zult waarschijnlijk al gedacht hebben ‘Eigenlijk moet ik gewoon eerlijk zijn’. Dat dacht u precies juist. De regels zijn gemaakt voor de mensen die graag op het randje van eerlijkheid willen balanceren. Originele teksten zijn prima. Verleiden mag. Maak vooral een mooi verhaal met prachtige plaatjes waarmee u de producten makkelijker kunt verkopen. Blijf echter eerlijk en duidelijk over de producten en de aanbiedingen.

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.