Twinkle | Digital Commerce

Allekabels.nl komt nu goed op stoom

2017-05-27
180101

Niet schreeuwerig of overenthousiast maar gestaag als een stoomlocomotief dendert Allekabels.nl door. Het bedrijf blijft ‘gecontroleerd’ groeien. Wat is de verklaring? Chief officer operations Constantijn Souren noemt slim inkopen, snelle doorlooptijden en het brede assortiment.

Tekst: Ton Verheijen

In 2012 kwam Allekabels.nl op de 98ste plaats binnen in de Twinkle100. Nu, anderhalf jaar later, zou het bedrijf volgens implementatiemanager Ger van Well minimaal 25 plaatsten zijn gestegen en rond plaats 75 staan. Het bedrijf heeft inmiddels vijftig medewerkers. Het aantal unieke klanten is begin 2014 de 500.000 gepasseerd. Allekabels.nl manifesteert zich als ‘erkend leerbedrijf’ met een sterke maatschappelijke betrokkenheid en kansen voor stagiairs, 55-plussers, wajongers en mensen met een autistische gave. Het bedrijfsmodel van deze onderneming werkt kennelijk zó goed dat de volgende stap alweer voor de deur staat. Dit jaar zal Allekabels.nl een webwinkel openen in Polen. Het bedrijf start daar met een beperkt assortiment om dit vervolgens ‘gecontroleerd’ te laten groeien. Redenen genoeg voor een gesprek met chief officer operations Constantijn Souren over het best bewaarde geheim van Heerlen.

De crisis lijkt geen vat te hebben op Allekabels.nl. Hoe verklaart u dat?
‘Wij hebben ons enorm toegelegd op vindbaarheid. Als een klant zoekt op “HDMI-kabel” of “iPhone 5 kabel”, of elke andere willekeurige term uit de handleiding van tv’s, smartphones, tablets en pc’s, staan wij bovenaan. Ik denk dat we seo en sea aardig in de vingers hebben. Vervolgens willen we dat klanten terugkomen omdat wij de beste kwaliteit leveren. Klanten moeten niet “gewoon” tevreden zijn maar “uitzonderlijk” tevreden en ons aanbevelen bij vrienden en bekenden. Een belangrijke rol daarin speelt onze laagdrempelige servicedesk. Wij hebben zes mensen opgeleid in de combinatie van technische kennis en effectieve interactie met alle soorten tevreden en ontevreden klanten. Wat ook meespeelt is onze prijsstelling - bij een goedkoop product hoort een goedkope kabel. En uiteraard ons brede assortiment van 50.000 artikelen.’

Dat betekent nogal wat voor de voorraad…
‘Absoluut. Met onze naam leggen we een hoge lat. We kijken enerzijds naar trends. Als er een nieuw mobieltje uitkomt, willen wij daar de juiste kabel voor hebben. Daarnaast hebben we ook de oude kabels nog op voorraad. We streven naar een gedegen basisassortiment. Neem een kabel voor de iPhone 4. Die hadden we een jaar geleden nog in twaalf kleuren maar die gaat er nu gefaseerd uit. Straks hebben we ’m alleen nog in zwart en wit. Voor de meeste artikelen geldt dat we ze maximaal drie maanden op voorraad willen hebben.’

Voor welke leveranciers soft hyphenkiezen jullie?
‘We hebben in totaal circa 25 leveranciers in Nederland, Duitsland, België en China. We kiezen altijd voor de meest gunstige combinatie van prijs, beschikbaarheid en levertijd.’

In jullie magazijn en op soft hyphenkantoor is plaats voor soft hyphenstagiars, wajongers en 55-plussers. Waarom is soft hyphendaarvoor gekozen?
‘We doen dit omdat een divers personeelsbestand veel positieve energie geeft op de werkvoer. Daarnaast nemen we graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We willen mensen kansen geven. Kijk, ieder mens heeft z’n gebruiksaanwijzing. De gebruiksaanwijzing van een autist is misschien een paar pagina’s dikker. Maar als je dat weet kun je er rekening mee houden. En autisten kunnen enorm nauwkeurig werken. Voor 55-plussers geldt natuurlijk een ander verhaal. Hun ervaring kunnen we gewoon niet missen.’

Klanten van KPN kunnen met korting artikelen aanschaffen bij Allekabels.nl. Hoe is de samenwerking met KPN ontstaan?
‘We werden anderhalf jaar geleden door hen benaderd omdat hun standaardpakket van router en kabels vaak niet voldeed. De kabels zijn te kort of te lang, of hebben de verkeerde kleur. KPN zocht een partner zodat ze zelf niet alle extra kabels op voorraad hoeven te hebben. Ook de ontlasting van hun klantenservice speelde een rol. Voor ons is het een mooie kans om ons assortiment te verbreden. Bovendien leren we hier veel van. We kijken mee welke beleidsmatige beslissingen er bij KPN worden genomen.’

In de loop van dit jaar opent Allekabels.nl een webwinkel in Polen. Waarom Polen?
‘Het koopgedrag van Polen lijkt op dat van Nederlanders. Ze kopen veel met hun smartphone. Ook de markt is ongeveer even groot. Circa 22 miljoen Polen zijn online actief. Die combinatie van factoren vonden we interessant. We gaan een totaal nieuwe site voor de Poolse markt ontwikkelen en heel goed kijken hoe die scoort. Daarna gaan we hetzelfde doen in Italië. Met de leerervaringen gaan we de Nederlandse site aan de klantkant totaal vernieuwen en geschikt maken voor tablets en smartphones.’

Jullie vinden ‘gecontroleerd groeien’ belangrijk. Wat wordt daarmee bedoeld?
‘We willen niet het slachtoffer worden van ons eigen succes. Dus: eerst het primaire proces volledig in de vingers hebben, daarna verder groeien. Op dat punt zijn we nu. Onze organisatie staat. In 99 procent van de gevallen leveren we binnen één dag. Onze klanten hebben een groot aantal betaalmogelijkheden. Zakelijke klanten kunnen zelfs op rekening kopen. Ons klantcontact is op niveau en ons retourpercentage blijft beperkt door duidelijke foto’s en heldere artikelomschrijvingen. Met Nederland als solide basis gaan we nu de stap naar het buitenland maken.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2014.