Twinkle | Digital Commerce

Achteraf betalen als grotere concurrent van iDeal

2017-05-27
180101

De ontwikkelingen van online achteraf betalen staan niet stil. We zagen dat Klarna behalve met Neckermann nu ook met V&D samenwerkt en tijdens het Online Betaal Congres 2014 liet AfterPay weten bezig te zijn om een accountfunctionaliteit aan zijn diensten toe te voegen. Een goed moment om de belangrijkste ontwikkelingen van online betalen onder de loep te nemen. Gaat achteraf betalen terrein winnen van iDeal?

Tekst: Marie-Christien van Wensen

De Nederlandse betaalmarkt wordt overheerst door iDeal. In 2013 betaalde meer dan de helft van de online kopers met iDeal. Er zijn 142,5 miljoen iDeal-transacties gedaan, wat 21,6 procent meer is dan in 2012. Die groei is, behalve aan de stijging van de e-commerce-omzet, ook te danken aan het feit dat steeds meer mensen voor iDealkiezen en meer buitenlandse webshops de iDeal-methode aanbieden.

Het aantal online aankopen dat achteraf wordt betaald, loopt in Nederland achter op de rest van Europa. Waar in Nederland 20 procent van de online transacties achteraf wordt betaald, is dit in Zweden 27 procent, in Duitsland 32 procent en in Zwitserland zelfs 43 procent. Ook het aantal Nederlandse webshops dat achteraf betalen aanbiedt, is betrekkelijk laag. Van de spelers uit de Twinkle 100 biedt minder dan de helft van de webshops een duidelijke achteraf-betaalmethode aan.

De belangrijkste reden dat we in Nederland minder vaak achteraf betalen, is dat we erg gehecht zijn geraakt aan iDeal. 83 procent van de online shoppers noemt bekendheid als voornaamste voordeel om met iDealte betalen (Currence, 2013). In het onderzoek van BrandAsset™ Valuator naar de sterkste merken eindigt iDeal in 2013 zelfs op de derde plaats, nog vóór grote namen als Albert Heijn, Coca-Cola en Philips. Uit interviews met webshopeigenaren blijkt dat webshops niet graag de achteraf-betaalmethode (van leveranciers als Klarna en Afterpay) aanbieden en/of promoten, omdat de kosten erg hoog zijn.



Aanbieders van achteraf betalen
Alhoewel de helft van de Twinkle 100-webshops die achteraf betalen aanbiedt dit zelf organiseert, zijn Klarna en AfterPay bezig om marktaandeel te winnen. Zij zien kansen, omdat 26 procent van de online kopers die niet met iDeal wil betalen aangeeft dat achteraf betalen hun voorkeur heeft; dit is 4 procent meer dan in 2012 (Currence, 2013).

Hoewel beiden partijen nog relatief klein zijn - samen hebben zij rond 1 à 2 procent van de e-commerce transacties in handen - geven zowel Klarna als Afterpay aan een aanzienlijke groei door te maken. Helaas willen beide partijen de exacte groei in Nederland niet vrijgeven. Wel is bekend dat zeven webshops van de Twinkle 100 Klarna en negentien webshops AfterPay aanbieden.

De grote vraag blijft of deze spelers in staat zijn om in de toekomst een groter marktaandeel te bemachtigen.

Ontwikkelen online achteraf betalen
Het gebruik van iDeal zal naar mijn mening de komende tijd onverminderd blijven, vooral door nieuwe mobiele applicaties en de toenemende zorg voor het waarborgen van privacy. Of online achteraf betalen een vlucht gaat nemen, hangt af van aan aantal factoren:

- Promotie van aanbieder. Om de Nederlandse markt te kunnen veroveren, moet er een stevige naamsbekendheid zijn. Nederlanders moeten de leverancier van de betaalmethode vertrouwen en er bekend mee zijn. De enige manier om dit te bewerkstelligen is door óf een enorme marketingcampagne op te tuigen óf samen te werken met al gevestigde spelers in de financiële wereld.
- Regelgeving. De papieren acceptgiro zal in 2019 volledig vervangen worden door de digitale acceptgiro. Ook is de verwachting dat er op het gebied van privacyregelgeving nog veel staat de veranderen. Dit geeft de leveranciers van online betaalmethodes ruimte om hierop in te spelen.
- Vervagen van grenzen. Webshops worden steeds internationaler, waardoor het belangrijker wordt om over de grenzen heen geld te kunnen innen. Webshops zullen meer gaan leunen op leveranciers van betaalmethodes die in meerdere landen actief zijn. De leveranciers van achteraf-betaalmethodes die Europese of wereldwijde bekendheid hebben, zullen een voorsprong gaan nemen.
- Promotie van webshops. Zolang webshops de mogelijkheid tot achteraf betalen ergens in een hoekje op de website verstoppen, raken online kopers niet bekend en vertrouwd met deze manier van betalen. De kosten van achteraf betalen spelen een belangrijke rol hierin.

Mijn conclusie is dat er nog heel wat moet gebeuren voordat achteraf-betaalmethodes in Nederland net zo normaal worden als in andere landen in Europa. Pas als een achteraf-betaaldienst echt vertrouwd voelt voor de Nederlander, zal achteraf betalen een vlucht gaan nemen.

Marie-Christien van Wensen is managing consultant op het gebied van online marketing bij Capgemini Consulting. Dit artikel stond eerder op Marketingfacts.

Currence liet begin deze week weten dat het aantal transacties met iDeal in het eerste kwartaal van 2014 met 24 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze groei is groter dan die in heel 2013, toen 22 procent meer transacties werden verwerkt dan in 2012.