Donderdag 24 april 2014

16576 keer gelezenNu reageren

Minder nee-verkopen door nieuwe scanmethode

Minder nee-verkopen door nieuwe scanmethode

Marc Bakker van Coccinelle Fashion Stores is al jaren gefascineerd door de mogelijkheden van radio frequency identification, kortweg RFID. Anders dan barcodes kunnen de tags ook op afstand en collectief worden gescand, zonder ‘zichtverbinding’.

Toen Nedap Retail vertelde dat de poortjes in zijn winkel ‘RFID-ready’ waren geworden, raakte hij in gesprek met de leverancier. Bakker besloot niet het veiligheidssysteem, maar het voorraadbeheer op basis van RFID te laten verlopen.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Kinderkledingverkoper Coccinelle deed vijf jaar geleden al wat veel retailketens nu implementeren of overwegen: fysieke winkels gebruiken als extra voorraadplaats voor online orders, om webshoppers zo vaak mogelijk te kunnen bedienen. Coccinelle heeft een centraal distributiecentrum in Rotterdam en als een online gewenst product daar niet meer ligt, wordt er gekeken of het nog wel in een van de zes fysieke winkels voorradig is. Is dat zo, dan wordt het artikel via het dc naar de klant verzonden. Het is daarbij van groot belang om geen nee te hoeven verkopen. Dat geldt zeker achteraf, als de klant er door de verstrekte informatie vanuit mocht gaan dat een product wél op voorraad was. Dat risico minimaliseert ceo Marc Bakker nu met de oplossing van Nedap. ‘Toen het bedrijf me vertelde dat de poortjes in de winkels “RFID-ready” waren geworden, raakten we in gesprek over de technologie. We kwamen erachter dat RFID-tags perfect geschikt zijn om onze voorraden te controleren. Het zou voor een retailer zonder webwinkel misschien wat duur zijn, maar voor mij als winkelier met webwinkel is het van groot belang dat de voorraadaccuratesse maximaal is.’ En dus ging Bakker om de tafel met Nedap Retail, met Softwear en met Labeltech, dat de etiketten voor de kinderkleding maakt. ‘Het labelproces moest worden aangepast’, herinnert Mark Kasbergen van Nedap zich. ‘De bestaande barcodeprinter moest worden vervangen door een RFID-printer. De labels die daaruit komen worden gescand met !D Hands, zoals we onze handscanners noemen. Deze zijn gekoppeld aan een iOS-applicatie van Nedap. Verder heeft Softwear voorzien in een koppeling tussen de RFID-kassascanner onder de toonbank, het ERP- en kassasysteem en het platform waar Coccinelle.nl op draait.’

Sneller en nauwkeuriger
Volgens zowel klant Bakker als leverancier Kasbergen biedt het voorraadbeheer aan de hand van RFID-tags twee grote voordelen. Allereerst snelheid. Bakker: ‘Waar vroeger vier mensen twee dagen lang bezig waren om de voorraad in een winkel te tellen, gebeurt dat nu door één persoon in een uur. In plaats van individuele barcodes te scannen, hoeft die medewerker alleen nog maar met de handlezer door de winkel te lopen. Omdat het zo snel gaat, scannen we de voorraad nu twee keer per week.’

De accuratesse is daarmee ook groter, voordeel nummer twee. Omdat individuele RFID-tags altijd maar één keer worden geregistreerd, wordt een artikel nooit per ongeluk dubbel geteld, een ander nauwkeurigheidsvoordeel ten opzichte van barcodes. Het voorkomt annuleringen in de webshop, die realtime is gekoppeld aan de hand- en kassascanners. Het blijft deels mensenwerk, benadrukken Bakker en Kasbergen. Ook RFID is niet waterdicht, al was het maar omdat misschien niet alle artikelen in de winkel van een label zijn voorzien. Toch is het verschil tussen de barcode- en de RFID-werkwijze erg groot; volgens Bakker heeft Coccinelle zeker 60 procent minder orders hoeven te annuleren. ‘Afgezien van zo’n verkoop lever je steeds ook weer loyaliteit in als je klanten moet teleurstellen. Een bijkomend voordeel is dat we producten bij binnenkomst in de winkel niet meer “binnen hoeven te melden”, zoals we dat noemen. Die tijdrovende en foutgevoelige computerregistratie is verleden tijd, een belangrijke efficiencyslag die we hebben gemaakt.’

Innovator
Volgens de retailer kunnen de RFID-tags, die tussen de 10 en 15 cent kosten en slechts voor één stock keeping unit (SKU) worden gebruikt, absoluut uit. Kasbergen, business developer RFID bij Nedap Retail, beschouwt zijn klant als een pionier: ‘Nedap werd in 1929 opgericht als Nederlandse Apparatenfabriek en het legt zich tegenwoordig toe op identificatietechnologie. RFID wordt daarbinnen steeds belangrijker en toegepast voor onder andere boekuitgiftes in bibliotheken, toegangspoortjes in gebouwen en de veeteelt. Binnen winkels wordt RF vooral nog gebruikt om diefstal tegen te gaan, maar we verwachten een forse toename van de inzet van de geavanceerde opvolger RFID. Coccinelle gebruikt RFID daar nu nog niet voor, maar Marc (Bakker, red.) toont zich op het gebied van de voorraadadministratie een innovator. Hij realiseert meer productbeschikbaarheid met minder voorraad, daar komt het op neer.’

 

Over Coccinelle Fashion Stores
‘Wat eens een dorpszaak aan de dijk in Strijen was, is nu een begrip in de wereld van de kindermode’, omschrijft Coccinelle Fashion Stores zichzelf op zijn website. Er zijn inmiddels vier vestigingen in Rotterdam, één in Amsterdam en één in den Haag. Marc Bakker is sinds 2005 de ceo. Twee jaar na zijn komst startte Coccinelle met online verkoop van merkkleding voor kinderen en baby’s op Coccinelle.nl.

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2014.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Voorraadbeheer (Logistiek)
- Cross-channel (Multichannel)
- Software/platforms (Technologie)
- Datafeeds (Technologie)



Geef nu als eerste een reactie op:
Minder nee-verkopen door nieuwe scanmethode

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.