Twinkle | Digital Commerce

SarenzainNederland

2017-11-08
180101

De beste online schoenenwinkel van Europa worden met het beste productassortiment en de beste customer service. Sarenza-ceo Stéphane Treppoz heeft een duidelijk doel. De pure player, momenteel aanwezig in vijfentwintig Europese landen, richt zijn pijlen daarom ook steeds meer op de Nederlandse markt, waar het verhogen van de naamsbekendheid op dit moment hoog op de agenda staat. Treppoz vertelt over Sarenza’s groeiende focus op de Hollandse consument.
  
Tekst: Marit Smits
 
Waarom is Nederland belangrijk voor Sarenza?
‘De afgelopen jaren is de Nederlandse markt steeds belangrijker voor ons geworden vanwege de snelle groei die Sarenza hier doormaakt. Om maar even aan te geven: vorig jaar stond Nederland nog in de top vijf van grootste markten voor Sarenza, dat is in één jaar tijd gestegen naar de top drie. De e-commerce business in Nederland is erg sterk. Online verkoop staat in jullie land niet meer in de kinderschoenen, maar heeft een volwassen vorm aangenomen. Daarnaast zijn er, naast Zalando, niet veel concurrenten voor ons in jullie land te vinden, wat ook erg gunstig is. Ons thuisland Frankrijk (waar Sarenza in 2005 is opgericht, red.) blijft natuurlijk de grootste markt, maar in Nederland worden we ook al aardig bezocht. Momenteel hebben we 45.000 paar schoenen van 650 verschillende merken op Sarenza.nl staan. In totaal hebben we sinds onze oprichting 8 miljoen schoenen online verkocht aan 4 miljoen Europese klanten. Daarvan is 60 procent damesschoenen, 20 procent herenschoenen en 20 procent kinderschoenen.’

Jullie zijn momenteel partner van Kunsthal Rotterdam in de tentoonstelling ‘S.H.O.E.S. Over hoge ­hakken en echte liefde’. Vanwaar het besluit om jullie merk te ver­binden aan zoiets cultureels?
‘We zijn inderdaad van 1 februari tot en met 11 mei aanwezig in Kunsthal Rotterdam om de schoenen uit onze webshop te promoten bij het Nederlands publiek. In de tentoonstelling staan echte fashionschoenen die de liefde voor schoenen representeren. Wij delen deze liefde en laten de Nederlandse consument zien dat een aantal van deze mooie schoenen (van negen verschillende merken, red.) op ons platform te koop zijn. Bezoekers van de expositie kunnen deze schoenen direct via hun eigen smartphone of tablet opzoeken op onze site en online bestellen. Het is de eerste keer in Europa dat we onze naam verbinden aan een expositie. We vinden het namelijk belangrijk dat de tentoonstelling waar wij aan meewerken de juiste uitstraling heeft. Kunsthal Rotterdam heeft een prachtige expositie neergezet waar wij graag aan deelnemen. Daarbij is deelname aan de tentoonstelling in lijn met onze strategie voor de Nederlandse markt. We willen het Nederlands winkelend publiek offline laten kennismaken met onze webshop. Het verhogen van de brand awareness en visibility is waar wij momenteel naar streven in jullie land. Dankzij de expositie kunnen we meer dan 50.000 consumenten kennis laten maken met Sarenza.’

Is deze tentoonstelling een alternatief voor een tijdelijke stenen winkel zoals een pop-up shop die online retailers vaak openen om fysiek aandacht te vragen?
‘Nee, dat is het niet. Het is een andere manier om ons merk bekender te maken bij het Nederlands publiek. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst ook pop-up shops in Nederland of andere landen zullen openen, waar consumenten direct aan de kassa kunnen afrekenen. Maar voor nu hebben we gekozen om ons merk aan een tentoonstelling te verbinden en bezoekers online te laten kopen.’

Zalando heeft onlangs zijn tweede permanente fysieke winkel geopend in Duitsland. Is dit ook iets voor jullie?
‘Ik geloof niet in fysieke winkels. Zalando heeft die twee stenen vestigingen in Duitsland geopend om de resten van zijn assortiment en de retour gekregen schoenen te kunnen slijten. Zo werken wij niet. Wij verkopen alleen nieuwe schoenen. In een fysieke winkel kun je maximaal duizend schoenen kwijt. Dat is natuurlijk veel te weinig als je weet dat wij voor bijvoorbeeld Nederland 45.000 verschillende paren schoenen in het assortiment hebben. Daarnaast is een stenen vestiging niet lucratief genoeg. Het kost erg veel geld om een fysieke winkel te openen en dan krijg je eigenlijk slechts 4 procent van alle consumenten die we nu online verwelkomen over de vloer. Als we fysiek gaan, dan wordt het iets tijdelijks zoals nu de expositie in Rotterdam of een pop-up shop. Deze winkel zal dan pr als hoofdfunctie hebben.’
 
Sarenza boekte in 2012 een totaalomzet van 131 miljoen euro, een stijging van 30 procent ten opzichte van de opbrengst in 2011. Hoe ­hebben jullie 2013 afgesloten?
‘Daar kan ik geen uitspraken over doen. Wel kan ik zeggen dat alles wat we doen is gericht op het verhogen van de ­customer satisfaction. Zo worden producten op tijd verzonden en wordt 99,9 procent van de orders binnen vierentwintig uur verscheept.’

Over dat verschepen, jullie ­hebben nu een distributiecentrum nabij Parijs waarvandaan jullie alle bestellingen verzenden. Hebben jullie plannen om in de toekomst in Nederland te gaan versturen vanuit een lokaal dc?
Nee, daar kan ik heel duidelijk over zijn. Het is namelijk te duur voor ons om in elk land een dc te bouwen. Het blijft goedkoper om te blijven verzenden vanuit Frankrijk. Zelfs met de gratis retourservice die wij hanteren voor onze klanten. Het aantal retouren hangt sterk af van het product, maar ligt momenteel tussen de 3 en 30 procent. We willen in de toekomst met één dc de beste online schoenenverkoper van Europa worden.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.