Twinkle | Digital Commerce

Invloed van same day delivery op lokale retail

2017-11-11
180101
  • 3:56

E-commerce zet de lokale, fysieke retail steeds verder onder druk. Kleine winkels kunnen nauwelijks op tegen de inkoopkracht van reuzen als Amazon. De enige troefkaart die de fysieke winkel nog heeft is acute levering: de consument heeft bij aankoop het product direct in handen en hoeft niet eerst een dag of langer te wachten. Maar inmiddels experimenteert Amazon ook al op grote schaal met same day delivery. Is dit de definitieve doodsteek voor de lokale retailer? Integendeel. Same day delivery zou best eens de redding van de lokale winkelier kunnen zijn.

Tekst: Bart ter Steege

Elke online retailer kent het belang en de impact van delivery. (Hoge) bezorgkosten en (lange) levertijden vormen een enorme conversiekiller: twee van de drie verlaten winkelmandjes is (deels) te wijten aan leveringskosten of leversnelheid. Maar liefst 90 procent van de online shoppers geeft aan de bezorging een ‘irritant punt’ te vinden. Bezorging heeft vaak een zeer negatieve invloed op de klantervaring en zorgt voor veel klachten en negatieve reviews. Daarnaast zorgen mislukte afleveringen (consument niet thuis, verkeerd adres) voor een grote kostenpost voor bedrijven. Geen wonder dus dat retailers als Amazon en Walmart nadrukkelijk experimenteren met same day delivery (aankoop wordt nog op dezelfde dag geleverd). Vooralsnog zijn deze experimenten grotendeels verlieslatend, maar de financiële belangen (denk aan het verhogen van de conversie, verbeteren van de klantloyaliteit en dergelijke) zijn duidelijk groot genoeg om door te zetten.

Walmart biedt same day delivery.

Hubs
Om het businessmodel achter delivery te begrijpen, moeten we eerst kijken naar hoe het logistiek proces in elkaar zit. Traditionele logistiek werkt met hubs: centrale depots waar leveringen worden verzameld. Vervolgens worden deze uitgeleverd via een voorafbepaalde route. Dit is hoe de grote logistieke spelers als TNT, DHL en UPS werken. En tevens hoe Amazon werkt: een structuur van centrale warehouses. ‘Hublogistiek’ is dé manier om het leveringsproces kosteneffectief te organiseren, maar het maakt same day delivery erg lastig. Er is echter een alternatief voor de klassieke hublogistiek: directe levering vanuit het magazijn naar de consument (zonder opsparen, zonder vaste route). Normaal gesproken is deze vorm van levering (te) duur, maar als de afstand tussen het product (winkel of magazijn) en de consument minder dan twintig kilometer is, dan wordt directe levering wel rendabel.

Hublogistiek versus directe levering.

Decentraal model
Inmiddels spelen verschillende bedrijven in op de kracht van directe logistiek. Een goed voorbeeld hiervan is de Britse start-up Shutl (inmiddels eigendom van eBay). Shutl is een platform dat lokale bezorgdiensten koppelt aan (online) retailers. Wordt er binnen een straal van twintig kilometer van een bepaalde winkel een aankoop gedaan? Dan koppelt de API van Shutl die winkel aan een lokale bezorgdienst. De koerier pikt de bestelling op bij de winkel - in plaats van bij het warehouse - en levert deze direct bij de consument; een decentraal model dat de winkel als logistieke hub gebruikt. Met een gegarandeerde levering binnen negentig minuten (gemiddelde levertijd is iets meer dan een uur) levert Shutl snelheid voor zowel de winkelier als de consument.

Shutl: gegarandeerde levering binnen negentig minuten.

Inmiddels ontstaan er ook hybride vormen van hub- en directe logistiek. Typische hubspeler DHL experimenteert in Stockholm met MyWays: een app die consumenten parttime bezorger laat spelen. DHL zorgt voor het transport van depot naar depot, maar voor de last mile worden ‘gewone’ consumenten - die wat bij willen verdienen - ingezet. Het doel is hetzelfde: een kosteneffectieve manier om de last mile te versnellen door directe levering.

MyWays: inzetten van consumenten in de last mile.

Decentrale shoppingnetwerken
Door decentrale logistiek komen er nieuwe toetreders op de logistieke markt - met same day delivery als ultieme troefkaart. Concrete voorbeelden hiervan zijn Google Shopping Express en eBay Now. Momenteel zijn beide diensten nog lokaal in bèta actief, maar er wordt hard gewerkt aan grootschalige uitbreiding.

Via Google Shopping Express kopen consumenten bij aangesloten lokale winkels. Met behulp van lokale logistieke partners bezorgt Google een bestelling nog dezelfde dag (binnen vier uur). Het eerste halfjaar rekent Google zelfs geen bezorgkosten. EBay Now is nog sneller: binnen twee uur staat de bezorger van eBay bij de klant op de stoep (5 dollar vaste bezorgkosten).

Gebundelde kracht
De aanpak van Google Shopping Express en eBay Now is fundamenteel anders dan die van Amazon: Amazon is zelf de retailer (koopt product in, houdt voorraad) waardoor het bedrijf een directe concurrent is van lokale winkeliers. Google Shopping Express en eBay Now spelen de rol van platform: de link tussen consument en het netwerk aan lokale winkels. Door de gebundelde kracht biedt het platform de consument een compleet assortiment en omdat de winkels lokaal zijn is supersnelle levering mogelijk. Het enthousiasme onder lokale winkeliers in de gebieden waar eBay Now en Google Shopping Express actief zijn, is dan ook groot. Logisch; de winkeliers zien de gebundelde kracht in decentrale winkelnetwerken als dé strategie voor de strijd tegen retailreuzen als Amazon en Walmart. Met directe levering als het ultieme wapen.

Bart ter Steege is concept developer bij Jungle Minds, bureau voor digitale innovatie.

Foto: same day delivery, Shutterstock.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.