Twinkle | Digital Commerce

4 technische ontwikkelingen die e-commerce gaan veranderen

2017-05-27
180101
  • 3:12

E-commerce staat aan de vooravond van een grote verandering die wordt gestuwd door big data en intelligente technologieën. Dankzij deze vernieuwing kunnen webwinkeliers straks een efficiëntere, persoonlijkere en zelfs een volledig geautomatiseerde customer journey bieden. Linda Bustos van Getelastic noemt vier technische ontwikkelingen die de e-commerce branche zullen veranderen.

Facebook is volgens Bustos een goed voorbeeld van een bedrijf dat big data inzet om zijn platform te personaliseren voor gebruikers. Zo voorspelt het sociale medium aan de hand van data wanneer iemand zijn status gaat veranderen van ‘single’ naar ‘in een relatie’.

Neuronetwerken
Het sociale medium maakt gebruik van Artificial Neural Networks (ANN’s). De makers van deze netwerken lieten zich inspireren door het centraal zenuwstelsel. De ANN’s zijn computermodellen die patronen kunnen herkennen en machines laten ‘leren’ aan de hand van data. ‘Deep learning neural networks’ gaan nog een stapje verder dan ANN’s en kunnen computers onder andere afbeeldingen laten herkennen, vertalingen laten maken of spraak laten herkennen.

1. Natural language processing
Wat betekenen deze netwerken in de praktijk voor e-commerce organisaties? In 2008 bestond Pluribo, een extensie van Firefox die onder andere de reviews op Amazon.com kon filteren op voordelen en nadelen van een product. Pluribo ging failliet in 2009, maar het concept heeft nog steeds invloed op het huidige ‘gericht zoeken’ op online platformen en in webshops.

Bustos voorspelt dat het niet lang meer duurt voordat computers emotionele signalen kunnen herkennen via gezichts- of spraakherkenning. Consumenten kunnen volgens haar in de toekomst via een stem query een specifieke zoekopdracht in een webshop geven: ‘Ik zoek een fullframe camera die geschikt is voor een Mac OSX en waarvan de batterij niet snel leeg is.’ De zoekmachine in de shop geeft dan niet alleen gepersonaliseerde zoekresultaten, maar vraagt ook verder naar andere details als ‘wat voor objecten fotografeer je doorgaans?’ om de resultaten te specificeren.

Het bedrijf Indiegogo heeft al een artificial home console ontwikkeld die consumenten via spraakherkenning in hun behoeften voorziet. Voor de e-commerce branche zou dit soort technologieën kunnen bijdragen aan het helpen van de consument in zijn besluit om een product te kopen.

2. Beeldherkenning
Google geeft computers tegenwoordig de mogelijkheid om te ‘zien’. Google Glass kan onder andere gezichten en delen van het lichaam herkennen. De bril biedt nieuwe mogelijkheden om producten te ontdekken, schrijft Bustos. Glass kan bijvoorbeeld inspelen op de kijkrichting van de ogen van de gebruiker om zo te onthouden welke zaken hij interessant vindt.

Pinterest heeft onlangs zijn zoekmachine veranderd van een op zoekwoorden gebaseerd systeem naar een op beeld gebaseerd systeem. De functie zoekt nu op beeld dat past bij het interessegebied rond een bepaald zoekwoord of een al eerder gepinde afbeelding. In een webshop zou de zoekoptie in de resultaten een verzameling kunnen vormen van producten die passen bij de interesse van de consument. Ook zou de gebruiker een foto kunnen uploaden in de online winkel waarna de zoekmachine artikelen uit de shop matcht bij het product op de foto.

3. Anticiperende kopen
Anticiperend kopen werd door Amazon begin dit jaar concreet gemaakt toen het bedrijf bekendmaakte een patent te hebben voor anticiperend verzenden, een methode waarbij Amazon een bestelling al verzendt voordat de klant een order heeft geplaatst. Amazon maakt dus een besluit voor de klant.

De muziekapp Shazam ‘luistert’ nu non-stop naar de muziek binnen en buiten de bibliotheek van de gebruiker. Met machine learning (machines laten ‘leren’) kan Shazam nieuwe muziek opzoeken die past bij de smaak van de gebruiker, om die muziek vervolgens aan de bibliotheek toe te voegen of zelfs een cd van een bepaalde band te kopen. Dit anticiperend kopen is nog toekomstmuziek, maar kan volgens Bustos wel worden gerealiseerd.

4. Smart data
Natural language processing, beeldherkenning en anticiperend kopen hebben allemaal als doel om data slimmer (‘smart’) in te zetten. De technologieën zijn op dit moment nog in ontwikkeling, maar het is volgens Bustos een kwestie van tijd voor de e-commerce markt het potentieel van de technologieën ziet. Dan kunnen deze technologieen deel gaan uitmaken van de customer experience in de webshop. 

Foto: Portrait of young, healthy and attractive girl with the laser, Shutterstock.