Twinkle | Digital Commerce

WUA: helft ‘nieuwe webwinkeliers’ komt uit bij top 3 aanbieders

2017-05-27
180101

Mijnwebwinkel komt als beste uit een online concurrentieanalyse van WUA. Het bureau vroeg een groep respondenten op zoek te gaan naar een aanbieder van webwinkelsoftware in Nederland. SEOshop en Myshop.com volgen Mijnwebwinkel op gepaste afstand.

De genoemde top 3 van softwareaanbieders kon gezamenlijk op de ‘totaalvoorkeur’ van 48 procent van de respondenten rekenen, blijkt uit onderstaande figuur (rechterkolom); 27 procent van de zoekers zou in zee gaan met Mijnwebwinkel, 13 procent met SEOshop en 8 procent met Myshop.com.

Omdat Myshop.com een betere totaalscore haalde, prijkt deze aanbieder hoger op de lijst dan BiedMeer en 123Webshop, hoewel er wel meer klanten bij die aanbieders uitkwamen (totaalvoorkeur).

Vindbaarheid
WUA nam voor zijn concurrentieanalyse onder andere de vindbaarheid, de look and feel en de conversie van webshopaanbieders onder de loep. Volgens WUA laat Mijnwebwinkel de concurrentie op het gebied van de vindbaarheid al ‘vrijwel kansloos’. Tijdens de vrije zoektocht kwam 76 procent van de respondenten bij deze aanbieder terecht, terwijl 56 procent terechtkwam bij SEOshop en slechts 31 procent op Myshop.com. Deze aanbieders scoorden, eenmaal gevinden, wel het best op respectievelijk uitstraling en aanbod.

‘AdWords maakt het verschil’
WUA constateert dat de voorsprong van Mijnwebwinkel.nl op het gebied van vindbaarheid vooral te danken is aan advertenties in Google. ‘Ook qua verkeer via de organische zoekresultaten staat de website op de eerste plaats, maar de zichtbaarheid via Google AdWords maakt het echte verschil.’

In onderstaand diagram is te zien hoeveel respondenten Mijnwebwinkel.nl bezochten via gesponsorde links op Google. 'SEOshop en vooral Myshop.com laten het op dit gebied afweten’, aldus WUA.

Het uitgebreide rapport van WUA kunt opvragen op de site van het bureau