Twinkle | Digital Commerce

Hoe vijf retailers Valentijnsdag online personaliseren

2017-05-27
180101
  • 1:41

Valentijnsdag staat weer voor de deur, een feestdag die wereldwijd belangrijke marketingkansen biedt voor veel bedrijven. Vijf retailers zorgen ervoor dat consumenten een persoonlijke Valentijn-ervaring krijgen in hun webshop.

1. Ralph Lauren
Ralph Lauren laat bezoekers niet lang zoeken naar het gewenste Valentijn-cadeau. De retailketen heeft een speciale pagina binnen zijn site gemaakt waar cadeaus op verzameld zijn. De pagina dient ter inspiratie voor zowel mannen als vrouwen. Via de links aan de linkerkant van de pagina kunnen bezoekers specifieker zoeken op cadeaus voor een bepaald persoon (of dier).

2. Next
Het Britse Next gaat een stapje verder dan Ralph Lauren. Next.co.uk bevat ook een overzichtspagina voor Valentijn-cadeaus, maar heeft deze direct opgedeeld in ‘voor haar’ of ‘voor hem’. De inspiratie voor het gewenste cadeau vindt dus pas na de overzichtspagina plaats. Ook kan de bezoeker direct kiezen voor het kopen van bloemen of lingerie, zonder daarbij naar een pagina voor hem of haar te gaan.

3. Marks & Spencer
Marks & Spencer zet zijn liefdescampagne in op de ‘onwetende man’. De retailer heeft een handleiding voor het kopen van lingerie opgenomen op zijn site, wat de man moet helpen bij het vinden van de juiste maat. De redactie van de handleiding is in handen van M&S’s head of lingerie design, Soozie Jenkinkson. Zij geeft mannen onder andere tips over welke kledingsmaak hun vriendin of vrouw heeft.

4. Active
De skatesite Active probeert bezoekers te triggeren om meer Valentijn-cadeaus of andere producten uit de shop aan te schaffen door hen te laten zien wanneer zij gebruik kunnen maken van gratis verzending. Door aan te geven hoeveel de klant nog verwijderd is van deze aantrekkelijke optie, zal hij waarschijnlijk meer gaan bestellen, is het idee.

5. John Lewis
John Lewis voert de personalisering van de webshopervaring voor consumenten door in zijn cadeauverpakkingen. Klanten worden gestimuleerd om een wenskaart met een persoonlijke boodschap bij het Valentijn-cadeau te voegen en te kiezen uit de, speciaal voor de liefdesdag ontworpen, verpakkingen.


 

Bron: Econsultancy

Foto: Valentine's gift bag with red ribbon and heart, Shutterstock.