Twinkle | Digital Commerce

‘Nederland heeft handelstekort in e-commerce’

2017-05-27
180101
  • 1:20

Nederlandse webshoppers kopen voor een groter bedrag over de grens dan buitenlandse webshoppers in Nederlandse webwinkels doen. Dat heeft OC&C Strategy Consultants becijferd. Ons land kent een ‘e-commerce handeltekort’ van 385 miljoen dollar.

In het rapport ‘The global retail e-mpire’, opgesteld in samenwerking met Google, schrijft OC&C dat Nederlandse online retailers behalve aan landgenoten vooral producten slijten aan Fransen en Duitsers (zie hieronder). Belangrijk detail: België is in het onderzoek niet meegenomen.

Oosterburen
Er lekt veel meer omzet weg naar de geïnventariseerde markten dan er binnenkomt, vooral naar onze oosterburen (200 miljoen euro verschil). Aangetekend moet ook worden dat het adviesbureau bedrijven als Zalando (de nummer 3 van de Twinkle100), Otto (nummer 11) en Neckermann (nr. 18) tot de Duitse verkopers rekent. Deze bedrijven richten zich specifiek op de Nederlandse markt, in onze eigen taal.

C&A
Andersom zijn er weinig Nederlandse bedrijven met dedicated landensites van behoorlijke omvang. Alleen C&A komt voor de in de lijst met grote internationale multichannel spelers. In de toplijst met pure e-commerce specialisten is ons land helemaal niet vertegenwoordigd.

Overschotten en tekorten
Van de onderzochte landen heeft Groot-Brittannië volgens OC&C het grootste handelsoverschot, van 1,2 miljard dollar. De Amerikanen volgen met 180 miljoen dollar op de tweede plek. Bij Duitse webshops komt er 35 miljoen dollar meer binnen dan Duitse webshoppers over de grens uitgeven. Frankrijk kampt met veruit het grootste tekort, van 950 miljoen dollar:

Hieronder vindt u de infographic van OC&C, waar bovenstaande afbeedlingen uit afkomstig zijn (pdf):


Size: 4.3M bytes Modified: 2 June 2016, 10:45