Twinkle | Digital Commerce

Inzichten en tips voor e-commerce 2014 (1)

2017-11-11
180101

Dit jaar vinden er op allerlei gebieden binnen de webwinkelbranche nieuwe ontwikkelingen plaats. Arnoud Groot interviewde tijdens de Webwinkel Vakdagen een aantal experts over hun visie op e-commerce in 2014. In dit artikel deel één van een driedelige videoserie.

Arnoud Engelfriet van ICTRecht vertelt over de nieuwe consumentenrichtlijn die in juni in werking moet treden. De webwinkelier krijgt volgens deze nieuwe richtlijn meer rechten, maar moet de consument ook nauwkeuriger gaan laten zien waar hij wat kan kopen en wat de (retour)regels rond het aanschaffen van een product zijn.

Daarnaast wordt privacy steeds belangrijker voor de consument en worden open source licenties populairder onder webwinkeliers. Ook wordt er momenteel gewerkt aan een wetsvoorstel om acquisitiefraude strafbaar te stellen (bijvoorbeeld spookfacturen).

Jordie van Rijn van Email Monday vertelt over de nieuwe ontwikkelingen binnen e-mailmarketing. Personaliseren van e-mails wordt steeds meer gedaan om geïnteresseerde consumenten vast te houden. De e-mails worden vaker automatisch verzonden op basis van een stuk data (verjaardagsdatum) of een actie. ‘Dat is lastig te realiseren, maar zeker de moeite waard.’

Edwin Kersbergen van Dynalogic spreekt over pakketbezorging. De consument wordt veeleisender en wil aangeven wanneer een order wordt bezorgd. ‘We gaan naar een punt toewerken waar we een precies tijdstip van levering kunnen aangeven.’ Ook zullen de komende tijd vaker nieuwe bezorgmogelijkheden worden bedacht, die al dan niet kunnen worden gerealiseerd voor de toekomst.

Foto: Business man designed sell icon, Shutterstock.