Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100: laat uw klanten niet wachten!

2017-05-28
180101
  • 5:18

Vrijwel iedereen heeft een hekel aan wachten. Voor het stoplicht, in de rij bij de kassa of aan de telefoon voor contact met een helpdesk. Online is dit niet anders. Sterker nog, de consument hecht steeds meer waarde aan de snelheid van een website. Waarom is dit zo? Vergelijk het met het voeren van een gesprek met vrienden of collega’s. Hoe sneller iemand een antwoord krijgt op zijn vraag, hoe prettiger hij het gesprek ervaart. Online surfen is vergelijkbaar met dit gesprek.

Tekst: Jeroen Tjepkema

De consument typt een url in en klikt op enter, daarmee start hij het gesprek met de website. Hoe sneller het antwoord, des te prettiger de interactie wordt ervaren. Duurt het (te) lang, dan haakt de bezoeker af of gaat hij twijfelen aan de kwaliteit (‘Gaat het wel goed met mijn betaling?’). Gebruikers krijgen een positievere ervaring naarmate de interactie sneller is. De magische grens ligt binnen de 0,3 en 1 seconde met het leveren van content in de browser, vanaf 3 seconden begint het afhaken.

Een snelle website is dus niet alleen belangrijk voor SEO, maar ook om consumenten aan boord te houden en de interactie met uw content te stimuleren. Slechts informatie aanbieden is al lang niet meer genoeg voor de huidige consument, het moet ook snel gaan en overal beschikbaar zijn. De concurrentie is groot en een kritische consument is binnen één klik bij de concurrent aanbeland.

Twinkle100 Performance Benchmark
Voor de vierde keer op rij heeft MeasureWorks de Twinkle100 performance benchmark uitgevoerd in opdracht van Twinkle. Wat ooit begon als een eenmalig overzicht, biedt nu inzicht in de ontwikkeling van Nederlandse websites op het gebied van performance en experience. De jaarlijkse benchmark levert niet alleen een individuele ranking op, het laat ook zien waar consumenten mee geconfronteerd worden tijdens hun dagelijks portie online surfen. Bijvoorbeeld op het gebied van snelheid en experience als ze online op zoek zijn naar een vakantie of een kledingstuk.

Waarom is dit belangrijk? Bedenk dat consumenten in de reisbranche gemiddeld 18 tot 23 websites bezoeken voordat ze overgaan tot het boeken. Tijdens deze zoektocht naar de ultieme vakantie kunnen ze dus trage en niet-beschikbare sites tegenkomen. Anders gezegd, ze kunnen dus ook snelle websites tegenkomen die een positieve uitschieter zijn ten opzichte van de concurrentie. Snelheid kan hierin een positief onderscheid bieden, zowel op desktop als mobiel. Vergelijk Sundio (gemeten url: Sunweb.nl), nummer 3 in de Travel Top 30, met een laadtijd van iets meer dan 3 seconden met bijvoorbeeld Stedentrips.nl, nummer 29 in de Travel Top 30, waarbij de homepage laadt in ruim 6 seconden.

Behoeften van de consument
Helaas bleken ook dit jaar websites weer trager te zijn geworden. Waar in 2012 de gemiddelde laadtijd op 4,57 seconden lag, is deze dit jaar toegenomen tot 4,86 seconden. Een stijging van ruim 8 procent. Positieve uitschieters zijn de homepages van Autobandencollectief.nl en Worldticketshop.nl, met een laadtijd van rond de twee seconden. Het is opvallend dat maar 12 procent van de gehele Twinkle100 een homepage heeft met een laadtijd onder de drie seconden.
Ook blijkt dat de meeste websites nodig op een ‘performancedieet’ moeten. Causaal verband met de laadtijd is de toename van de grootte van webpagina’s. Waar in 2011 de gemiddelde grootte van een pagina 941 Kb was, is dat in 2013 inmiddels opgelopen tot 1.186 Kb. Dat is een toename van ruim 20 procent in twee jaar tijd.

Ter illustratie waarom dit belangrijk is wederom een vergelijking tussen Sundio en Stedentrips.nl: waar de homepage van Sunweb.nl 727 Kb groot is met een laadtijd van 3 seconden, is de homepage van Stedentrips.nl 1,6 Mb groot en heeft een laadtijd van ruim 6 seconden. Dat is meer dan twee keer zo groot en twee keer zo langzaam. Let er dus op dat de behoefte om de klant veel content te bieden niet ten koste gaat van het gebruiksgemak en de snelheid. Een juiste balans doet wonderen.

Desktop vs. mobiel
Inmiddels surfen de meeste consumenten via de Chrome-browser van Google, op korte afstand gevolgd door Internet Explorer. Snelheid kan variëren per type browser. Hoewel niet een heel groot deel van de consumenten Firefox als standaardbrowser gebruikt, zijn websites geladen in deze browser gemiddeld 15 procent sneller dan bij Internet Explorer en Chrome. Voor een website-eigenaar is het niet makkelijk om voor elke browser te optimaliseren, maar het belang is wel groot om u te richten op de browsers die veel worden gebruikt.

Nog opvallender is het enorme verschil in laadtijd tussen desktop en mobiel. Er wordt door consumenten steeds meer gebruikgemaakt van mobiele devices, maar helaas is de snelheid en ervaring nog zeker niet optimaal. Ter illustratie: de gemiddelde laadtijd van een homepage op de iPhone 4S ligt op de 11,0 seconden. Dit is ruim 6 seconden langzamer dan het gemiddelde van een desktop en ruim 7 seconden langzamer dan de snelste browser op de desktop (Firefox). Tijd om hier serieus aandacht aan te besteden; bij veel websites vertegenwoordigt het mobiele verkeer immers al ruim 30 procent van het totaal.

Werk aan de winkel
De conclusie voor 2013 is dat websites over het algemeen langzamer zijn geworden en dat mobiele optimalisatie prioriteit moet krijgen. Gaat dat lukken? Met de juiste focus op content versus snelheid is er geen excuus meer om een mobiele site te leveren die de verwachtingen van de consument overstijgt.

Voorspellingen voor 2014?
- Desktopwebsites zullen gemiddeld groter worden in omvang (1,5 Mb), maar gemiddeld niet langzamer door optimalisatie van de browserleveranciers en steeds sneller wordende internetverbindingen.
- Consumenten gaan massaal over op tablet en mobiel, het aandeel van het mobiele verkeer zal boven de 60 procent uitkomen van het totale verkeer per website.  
- Mobiele websites zullen met grote sprongen sneller worden, consumenten gaan - gelijk aan desktop - massaal afhaken als een mobiele site niet binnen 1 tot 2 seconden is geladen.  
- Performanceoptimalisatie zal zich meer focussen op de relatie tussen content, perceptie en techniek. Niet alles kan worden geoptimaliseerd, wat betekent dat er goed gekeken moet worden naar de wijze van meten en analyse. Deze data zullen in de Twinkle100 performance benchmark 2014 uitgebreid naar voren komen. 

Jeroen Tjepkema is oprichter en ceo van MeasureWorks.

NB: de metingen voor de benchmark zijn verricht in de periode van 1 juli tot en met 15 augustus 2013.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2013.