Twinkle | Digital Commerce

Kris Boon: 'Ik heb een obsessie voor internationaal voetbal'

2017-05-28
180101
  • 2:41

Kris Boon werkt ruim vijf jaar bij Sanoma, waar hij momenteel de functie van manager business development van het cluster Performance Based vervult. In deze rol is hij bij de vele digitale ontwikkelingen binnen Sanoma betrokken, waaronder de lancering van het online medisch warenhuis Leef.nl begin dit jaar.

Tekst: Janine Purola

Webwinkelen
'Ik koop weleens online, maar ik ben er eigenlijk te ongeduldig voor. Zo bestelde ik laatst nog op zaterdag kleding en kreeg vervolgens op dinsdag een mailtje dat het pakketje onderweg is, maar ik was niet thuis dus uiteindelijk kon ik het pas op woensdag bij mijn buren ophalen; dat duurt mij veel te lang. Als het om elektronicaproducten gaat, rijd ik liever naar de Saturn langs de A2. Je kunt daar makkelijk parkeren en je hebt je product direct in huis. Gelukkig spelen webshops steeds vaker en beter in op deze behoefte, denk aan de afhaalpunten van Bol.com in de Albert Heijn.'

Sanoma
'De situatie bij Sanoma is voor mij heel dubbel. Ik ken en mag veel mensen voor wie de reorganisatie niet positief heeft uitpakt. Dat maakt het heel naar. Aan de andere kant betekent dit voor het cluster waar ik in zit dat er substantieel meer kan worden geïnvesteerd. Er komt voor ons een interessante tijd aan waarin we mooie concepten gaan uitbouwen en het team kunnen gaan uitbreiden. Zo gaan we onder meer Kieskeurig.nl en Fashionchick internationaal uitrollen. Om als bedrijf gezond te blijven, moest deze reorganisatie ook wel plaatsvinden. Het is een daadkrachtig, maar ook heel heftig besluit.'

Opvallende ontwikkeling
'Same day delivery - en dan met name in Amerika - vind ik een opvallende ontwikkeling. Google en eBay die binnen een uur je bestelling komen afleveren; dat is een trend waar we uiteindelijk met z'n allen naar toegaan, denk ik. Al baart het mij ook zorgen dat Google dit gratis kan aanbieden, want kunnen Nederlandse partijen hier in de toekomst tegenop? Grote internationale spelers hebben diepe zakken en ik vraag mij af of we ons daartegen kunnen wapenen? Zalando is daar een goed voorbeeld van. Zij zetten de marges enorm onder druk en de vraag is hoelang andere spelers het kunnen volhouden?'

Vrije tijd
'Op mijn werk kan ik er niet tegen om niets om handen te hebben, maar in het weekend kun je mij gerust op een stoel zetten en kan ik twee dagen lang naar sport kijken. Ik heb een obsessie voor internationaal voetbal. Het liefst volg ik ook nog alle Amerikaanse sporten, maar dat wil ik mijn vriendin niet aandoen. Daarnaast speel ik graag videogames; ik kom ook uit de gaminghoek, zo ben ik bij Sanoma binnengekomen. Bij een film heb ik vaak dat mijn gedachten afdwalen waardoor ik uiteindelijk de halve film mis. Dit gebeurt bij het spelen van games niet. Na een paar uur gamen heb ik het gevoel alsof ik wakker word; ik heb dan juíst mijn gedachten kunnen verzetten.'

Motto
'Ik heb niet zozeer een motto, maar waar ik mij over kan verbazen is hoe chagrijnig mensen kunnen zijn. Bij Sanoma werkt bijvoorbeeld een hele vriendelijke vuilnisman; hij is áltijd vrolijk. Terwijl ik andere mensen zie met goede banen, die het een stuk beter voor elkaar hebben, maar altijd chagrijnig zijn. Waarom? Neem een voorbeeld aan de vuilnisman en lach!'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2013.