Twinkle | Digital Commerce

10 voorbeelden van goede productpagina’s

2017-05-28
180101
  • 4:30

David Moth geeft op Econsultancy.com tien voorbeelden van goede productpagina’s. Geen van de voorbeelden is perfect, maar ze hebben stuk voor stuk bepaalde features waardoor ze als voorbeeld en inspiratiebron kunnen dienen. Hier vindt u het overzicht plus de toelichtingen. 

De features waar Moth naar heeft gekeken zijn:

  • reviews
  • up- en cross-selling
  • grote, hi-res beelden
  • 360 graden views
  • grote, duidelijke calls-to-action
  • productvideo’s
  • prominente bezorg- en retourinformatie
  • gedetailleerde productbeschrijvingen
  • voorraadinformatie

1. Staples
Klantreviews zijn een enorm belangrijke verkoopdriver en Staples heeft dit goed begrepen. Mogelijk stimuleert het bedrijf het schrijven van een review, hoe dan ook heeft zelfs zoiets saais als kopieerpapier meer dan tweeduizend beoordelingen. Ook gaat Staples negatieve feedback niet uit de weg – elke productpagina vergelijkt de meest nuttige positieve en negatieve beoordelingen. Daarbij is er ook een enorme hoeveelheid aan andere praktische informatie beschikbaar op de pagina, waaronder gedetailleerde productbeschrijvingen, een O&A-tool en de voors en tegens van het betreffende product.


2. Office Depot

De productpagina’s van Office Depot zijn niet perfect - vooral wat betreft de afbeeldingen - maar er zijn ook een aantal zaken die het bedrijf wel heel goed doet. Zo zijn de productbeschrijvingen uitstekend; hierin worden de voordelen van een product duidelijk benadrukt, bijvoorbeeld: ‘Waterfall seat cushion slopes slightly downward to help reduce stress on your legs’ – in plaats van enkel het opsommen van de details en afmetingen. Daarnaast scoort Office Depot punten op het gebied van cross-sell, doordat het ook andere producten presenteert onder de kopjes ‘Best Sellers’ en ‘Customers who viewed this item als viewed’.


3. L.L. Bean

Buitensportzaak L.L. Bean heeft een aantal leuke features op zijn productpagina’s. De calls-to-action onderscheiden zich heel goed ten opzichte van de verschillende kleuren en de productbeschrijvingen omschrijven de voordelen van het gebruik, in plaats van dat ze zich enkel richten op specifieke details. De copywriting die is gebruikt voor de aanbevelingen bij ‘You might also consider’ past mooi bij het merk en de tool ‘Buying together’ is een goede methode van up-selling. Het aanbod van beelden is echter niet geweldig en ze veranderen ook niet allemaal wanneer een bezoeker de productkleur verandert. Ook kan de vermelding over gratis bezorgen prominenter op de pagina worden geplaatst.


4. Victoria’s Secret

Victoria’s Secret is een geweldig voorbeeld van hoe je een eenvoudige productpagina kunt maken met veel witruimte. De lingeriewinkel toont enkel de benodigde informatie, zodat het makkelijk te verteren is en doordat alles wit is behalve de calls-to-action, zijn die onmogelijk te missen. Wat Victoria’s Secret helemaal goed voor elkaar heeft zijn de productaanbevelingen; bezoekers kunnen extra afbeeldingen bekijken, beschrijvingen lezen, de juiste maat en de gewenste kleur kiezen en het product vervolgens gemakkelijk aan hun winkelmandje toevoegen.


5. Saks Fifth Avenue

Saks Fifth Avenue heeft het op veel vlakken goed voor elkaar: een duidelijke call-to-action, reviews, unieke productbeschrijvingen en een reeks aan productafbeeldingen. Daarnaast geeft deze shop een goed voorbeeld wat betreft het inzetten van productvideo’s. Zo hebben veel producten een play-knop onder de foto staan, waarmee een video wordt gestart waarin het kledingstuk door een model op een catwalk wordt geshowd. Hierdoor krijgt de klant een beter beeld van het product.


6. Foot Locker

Foot Locker is een ander voorbeeld van een partij die gebruikmaakt van veel witruimtes, wat resulteert in een simpele en overzichtelijke productpagina. De duidelijke, rode call-to-action valt op ten opzichte van de rest van de pagina en het pasadvies is een geweldige service. Daarnaast doet Foot Locker het ook goed wat betreft het weergeven van een aantal verschillende productafbeeldingen, die kunnen worden vergroot tot het volledige scherm.


7. Estee Lauder

De lay-out van de productpagina’s van Estee Lauder is een beetje onhandig, maar de inzet van productvideo’s op deze site maakt het de moeite waard om Estee Lauder toch op te nemen in deze lijst. Zo geeft de pagina ‘Blush Brush’ niet alleen advies over het gebruik van het product, maar de site raadt ook andere producten aan die de bezoeker nodig heeft om de ‘perfecte look’ te realiseren. Het is een slimme manier voor het verstrekken van nuttige, aanvullende informatie voor de klant, terwijl het bedrijf zelf de verkoopkansen vergroot.


8. Build.com

De pagina’s van Build.com bieden een enorme hoeveelheid informatie, waaronder reviews, uitstekende video’s, tal van foto’s en zeer gedetailleerde productinformatie. Daarbij biedt de site ook een handige Q&A-feature en een tool waarmee bezoekers prijzen kunnen vergelijken met andere bekende retailers. Door de grote hoeveelheid aan informatie ogen de pagina’s wel wat rommelig, maar het betekent ook dat de bezoeker alles wat hij wil weten binnen één pagina kan vinden.


9. Net-a-Porter

Net-a-Porter is een andere online fashionspeler met eenvoudige productpagina’s die het op meerdere aspecten goed doet. De beschrijvingen zijn uitstekend en passen goed bij de uitstraling van de shop - de beschrijvingen staan vermeld als ‘Editor’s notes’ en zijn voorzien van kleurrijke taal met links naar productsuggesties. Ook zijn er voldoende afbeeldingen, productaanbevelingen en video’s voorhanden voor bijna elk item. Een nadeel is dat er geen reviews staan vermeld op de productpagina’s, maar wellicht is hiervoor gekozen omdat ze dit niet vinden passen bij luxe-imago van het merk?

10. Amazon
Dit voorbeeld ligt erg voor de hand, maar uiteraard mag Amazon niet ontbreken in dit rijtje. Al zijn de productpagina’s van Amazon wel vrij lang, waardoor het dan ook vrij veel scrollwerk kost om alle informatie te kunnen bekijken. Maar veel consumenten zijn gewend aan dit design en veel onderdelen op Amazon.com zijn inmiddels gemeengoed op iedere e-commerce site. De meest bekende innovatie zijn de gebruikersbeoordelingen, maar ook de cross-sell-opties zijn slim en maken gebruik van een tone of voice die niet te salesy is. Net als bij Build.com kunnen de pagina’s wel wat rommelig overkomen, maar als klanten op zoek zijn naar bepaalde informatie over een product, is de kans heel erg groot dat ze dat op die pagina kunnen terugvinden.

Bron: Econsultancy.com