Twinkle | Digital Commerce

Het belang van een e-commerce strategie

2017-05-28
180101
  • 3:50

Als webwinkelier ben je nooit klaar. Er valt altijd wel iets te veranderen, te vernieuwen en te verbeteren. Dat ervoer ook de Amerikaan Dale Traxler, medeoprichter van een webshop in kralen en sieraadmaterialen, uitgegroeid tot een bedrijf met vier online winkels.

One thing I learned running my ecommerce jewelry business for 10 years was that I was never done. There was seemingly always something new I should be working on’, schrijft Traxler in een artikel op Practicalecommerce.com. Het is belangrijk om uzelf continu af te vragen of u bezig bent met de juiste dingen, stelt hij. Investeert u tijd en geld in projecten die bijdragen aan het bereiken van uw bedrijfsdoelstellingen? En wat zijn uw bedrijfsdoelstellingen eigenlijk? Lees hier zijn denkwijze over een e-commerce strategie.

Het belang van een strategie
Als u van Amsterdam naar Rome reist, bijvoorbeeld, zou u dan vertrekken zonder enige planning? Waarschijnlijk niet. U wilt wellicht weten:

  • wat de beste route is
  • hoe lang de reis duurt
  • of u nog bepaalde dingen nodig heeft
  • of er nog belangrijke douane/paspoortregels zijn waar u rekening mee moet houden

Als u uw online omzet dit jaar wilt laten groeien met - zeg - 30 procent, vraag uzelf dan ook af hoe u dit doel wilt bereiken:

  • door meer omzet uit bestaande klanten te halen?
  • door het verhogen van de gemiddelde orderwaarde?
  • door verkoop via nieuwe kanalen?
  • door het werven van nieuwe klanten via outbound marketingcampagnes?
  • door het verlagen van uw prijzen en zo klanten bij uw concurrenten weg te lokken?
  • of door al het bovengenoemde?

Voor welke optie u ook kiest: maak een plan.

  • Voer een SWOT-analyse uit. Beoordeel de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van uw bedrijf op dit moment.
  • Stel een algemene visie vast. Waar wilt u zijn over vijf tot tien jaar?
  • Stel uw bedrijfsdoelstellingen vast voor het komende jaar wat betreft omzet, winst, klanten, verkeer, nieuwe systemen en nieuwe medewerkers.
  • Kies uw strategieën. Dit zijn ruwe ideeën over hoe u uw doelstellingen wilt verwezenlijken.

Besteed uw tijd goed
Het uitvoeren van een plan vergt tijd, maar - als het goed is - zal het de tijd en de moeite waard zijn. Denk goed na en speel in op de zaken die uit uw SWOT-analyse naar voren komen. Deze analyse geeft meestal goed de kansen weer die u kunt nastreven en de zwaktes van uw bedrijf.

  • Focus op het verminderen van uw zwakke punten en op het voortbouwen van uw sterke punten.
  • Beperk de risico’s van externe bedreigingen die u waarneemt. Deze bedreigingen zijn veelal gerelateerd aan concurrentie, supply chain en traffic.
  • Evalueer de externe kansen. Dat is vaak waar u uw primaire investering in tijd en geld in zou moeten maken.

Herzie uw productstrategieën, website, supply chain, klantenservice, fulfilment en financiën. Met andere woorden: evalueer uw hele bedrijf, niet alleen een enkel onderdeel. Een verandering in, bijvoorbeeld, uw online winkel kan immers van invloed zijn op activiteiten in een ander onderdeel van uw organisatie.

Betrek het hele team
Voeg managementteams van alle afdelingen samen en plan projecten als team voor een halve of hele dag. Dale Traxler geeft in zijn artikel op Practicalecommerce.com aan dat ze dit bij hem in het bedrijf ‘Discovery Project’ noemen. Het betrekken van alle partijen helpt om een beter inzicht in uw bedrijf en van de markt te kunnen vormen. Stel op één dag een visie en de bedrijfsdoelstellingen vast. Kom een paar dagen later opnieuw bij elkaar en bespreek strategieën om deze doelstellingen te verwezenlijken. Reserveer een week voor de verschillende teams om de impact van de verschillende strategieën te evalueren (voor hun afdeling).

Ontwikkel strategieën in de volgende onderdelen van uw e-commerce bedrijf:

  • Klantervaring: alles vanaf het vinden van uw winkel tot aan post-sales support.
  • Productstrategieën: wat is uw productmix, prijsstelling en inkoop?
  • E-commerce platformen en systemen: ondersteunt uw platform de juiste klantervaring? Zijn uw systemen op zo’n niveau geautomatiseerd en geïntegreerd dat ze uw processen ondersteunen?
  • Bedrijfsprocessen: hoe efficiënt zijn uw operaties? Welke onderdelen kunnen worden verbeterd, hebben training nodig of beter toezicht?
  • Kanalen: bereikt u al uw doelgroepen met uw huidige online winkel? Is het gebruik van marktplaatsen interessant voor u? Of wilt u internationale markten gaan betreden?

Verbeteringsgebieden
Als u dit proces doorloopt, zult u waarschijnlijk snel verbeteringspunten identificeren – mede door de SWOT-analyse. Voor veel partijen zal de nadruk op het verbeteren van de klantervaring liggen. Maar of u nu net gestart bent met een webshop of er al een tijdje een voert, u zult tot een lijst komen met verbeteringspunten. Ken prioriteit toe aan de verbeteringen die u helpen bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Als u meer wilt verkopen aan bestaande klanten, zult u wellicht moeten investeren in merchandise en personalisatie. Als u als doel heeft om meer nieuwe klanten aan te trekken, dan wilt u zich wellicht richten op nieuwe landingspagina’s en zoekmachineoptimalisatie. In ieder geval: steef continu verbetering (en vernieuwing) na.

Bron: Practicalecommerce.com