Twinkle | Digital Commerce

Vier manieren van curated shopping

2017-11-09
377328
  • 1:46

Online winkelen heeft als nadeel dat klanten zich minder persoonlijk behandeld voelen dan in een fysieke winkel. Wanneer zij niet tevreden zijn, komen zij meestal ook niet meer terug in dezelfde shop, zo schrijft Philip Rourke, CEO van Spreadshirt op iMedia Connection. Hij legt uit hoe deze negatieve punten te verhelpen zijn aan de hand van vier voorbeelden van curated shopping.

Bij curated shopping maakt de webshopeigenaar op verschillende manieren een selectie van het assortiment ten behoeven van de klant.

Slimme filters
Veel webshops hanteren filters op kleur, merk of maat om consumenten te helpen bij het vinden van de juiste producten in de winkel. Nieuwe methodes gaan volgens Rourke verder dan dat. Deze filteren op basis van klantervaringen. Het platform Etsy.com hanteert bijvoorbeeld de data afkomstig van social media om klanten te helpen een cadeau te vinden voor een vriend.

Niet zelf winkelen
De webshop kan ook de regie van consumenten overnemen in hun zoektocht naar geschikte producten. Klanten van het Duitse Modomoto moeten bijvoorbeeld een vragenlijst invullen om hun kledingvoorkeuren aan te geven. Aan de hand van de vragenlijst stellen de mode-experts van de webshop een pakket met kleding samen, dat bij de klant thuis wordt bezorgd. De consument weet dus van tevoren niet wat er in zijn bestelling is opgenomen.

De community beslist
Online winkels als Threadless.com luisteren voor de invulling van het assortiment volledig naar de community die zij naast de winkel hebben opgebouwd. Bij een nieuwe collectie wordt de community gevraagd welke items de leden graag in de shop te koop zien. Dit minimaliseert volgens Rourke het risico dat een artikel of gehele collectie uit de winkel niet wordt gewaardeerd of gekocht. Tegelijkertijd zorgt deze manier van samenstellen van de collectie voor een grotere emotionele band met klanten.
 
Gepersonaliseerd magazine
Pose.com is vormgegeven als magazine. Dat uit zich in de persoonlijke aanbevelingen van klanten die bij elke Pinterest-achtige foto van artikelen geplaatst zijn. Die aanbevelingen zijn afkomstig van de comment fields waar consumenten berichten over een item kunnen achterlaten, zoals: ‘I wear often such caps this winter. Some kind of addiction? Maybe. –alessili’. Klanten krijgen zo een persoonlijk shopping magazine voorgeschoteld, zegt Rourke.